Fourieranalys MVE030 för F2 och Kf2, 6 hp, lp3 2012/13
FoDenuriermetoder MVE290 för TM2, lp3 2010/11
Detta är även
kurshemsidan för kursen
Fouriermetoder MVE290 för TM2, 7,5 hp, lp3 2012/13 Frånsett ett tillägg och en något mer omfattande laboration sammanfaller denna
kurs med Fourieranalys MVE030.
Tillägget består i att grundläggande
distributionsteori ingår i kursen. Det skall redovisas i form av
gruppvisa
inlämningsuppgifter. Kf2 läser samma kurs som F2. Schemat hittar du via länken till
webTimeEdit på sidans
topp.
Aktuella meddelanden
Tentamensvisning (obs ny lokal)
Tentorna från 15 mars kommer att visas fredagen den 12 april
kl 11.45 i Euler, direkt efter optimeringskursen för TM m.fl.
BonuspoängVar och en kan nu hitta sina bonuspoäng från matlab-labben genom att gå in i Pingpong.
Alla rekommenderas att besöka kursens hemsida regelbundet för
att få uppgifter om eventuella
förändringar.
SchemaändringKonsultationstiden som var planerad på tisdag 12 februari flyttas till onsdag 13 februari, kl 15.15 - 17 i KB.
Konsultationstiden den 19 februari ersätts av icke schemalagd konsultation onsdag 20 februari kl 13.15 - 15,
i MV:F31.
I programmet för räkneövningarna har några ändringar gjorts, avseende tiden fr o m 18 februari.
Sista dagen för inlämning av matlab-labben och av TM:s distributionsuppgift har nu fixerats, se nedan.
På konsultationstiden tisdagen den 29 januari, 15.15 - 17 i HB2, ger examinator den första av två föreläsningar
om distributioner. De är avsedda för TM med tanke på TM:s inlämningsuppgift, men alla intresserade är välkomna.
Den andra föreläsningen om distributioner äger rum torsdagen den 31 januari kl 13.15 - 15 i FL61.
Kursansvarig och examinator:
Peter Sjögren
tel: 7723511
e-post:
peters@chalmers.se
Matematiska Vetenskaper, rum H4019
Övningsledare:
Richard Lärkäng,
tel: 7724990, rum: H5014, epost:
larkang@chalmers.seFör Kf medverkar också Viktor Lindström, e-post: viklind@student.chalmers.se
Kursutvärderare:
F
och TM Justin Salér-Ramberg
sjustin@student.chalmers.se och
Jonathan L. Thorsson jontho@student.chalmers.se
Kf
Maxime Olausson
maximeO@student.chalmers.se
och
Joakim Ferring
ferring@student.chalmers.se
Av de fyra schemalagda dubbeltimmarna med föreläsningar varje vecka kommer i allmänhet den på måndag
eftermiddag att ägnas åt räkneövning i storgrupp, med undantag av första läsveckan. Detta framgår av
programmet nedan, som dock skall tolkas med flexibilitet.
Räkneövningarna i smågrupper ligger på eftermiddagen onsdagar och fredagar, med undantag av onsdagarna
6 och 20 februari. Observera att programmet är detsamma de två dagarna. Efter demonstration av de angivna
övningarna är det tänkt att övningsledaren svarar på frågor om övningarna under rubriken "Räkna själv",
men också på andra frågor.
Räkneövningarna för Kf äger rum på onsdagar 13.15 - 15.00 i KS31 och leds av Richard Lärkäng.
Övningarna för TM äger rum på fredagar 13.15 - 15.00 i FL71 och leds av examinator.
Övningarna för F äger rum på onsdagar 13.15 - 15.00 i KS32 och på fredagar 13.15 - 15.00 i FL72 och
leds av Oskar Hamlet. Men programmet för dessa övningar är detsamma, och var och en kan välja
när och vart man vill gå. Samma uppgifter demonstreras alltså onsdag och fredag.
För Kf ordnas dessutom extra övningar som leds av Viktor Lindström. Tiderna (nyligen ändrade) är måndag
4 februari och därefter varje fredag under tiden 8 februari - 8 mars, alltid kl 8 - 9.45.
Observera att på grund av CHARM-dagen är övningarna på onsdagen den 6 februari flyttade till fredagen
den
8 februari 15.15 - 17.00 i FL61 och FL62. Onsdagen den 20 februari ligger övningarna på grund av
studenkårens dag på morgonen i st f eftermiddagen, 8.15 - 10.00 fortfarande i KS31 och KS32.
Konsultationstiderna på tisdagar kommer i allmånhet att innebära att examinator, eller ibland någon av
övningsledarna, finns tillgänglig för att svara på frågor. Men vid det första tillfället, tisdagen den 29 januari,
blir det i stället en introduktionsföreläsning om distributioner, för TM och övriga intresserade. Tiderna ändras
läsveckorna 3 och 4, se Aktuella meddelande ovan.
Kursbok är G.B. Folland: Fourier
analysis
and its applications, Wadsworth & Cole 1992. I
kursen ingår Chapter 1 - 8. För F2 och Kf2 tillkommer delar av Chapter 9 om distributioner, men bara mycket ytligt och översiktligt. För TM2 ingår huvuddragen av
Chapter 9, som också återfinns, i mer lättläst form, i "Introduktion till distributionsteorin" med länk här nedan.
Under första föreläsningen på förmiddagen måndag 21 januari,
kommer
personal från UBS att sälja kursboken. Priset är 550:-. Ta gärna med jämna pengar. Senare finns
boken att köpa hos UBS AB (University Book Service,
c/o Handa, Vasagatan 36 3 tr, tel. 711 60 39).
Man behöver också tabellverket BETA, Mathematics handbook for science and engineering, av L. Råde och B. Westergren. Kompletterande material: Läsanvisningar (pdf-fil). Text om likformig konvergens och Eulerekvationer
(pdf-fil). Utdrag ur ett kompendium av Kjell Holmåker om signalbehandling och
samplingssatsen
(pdf-fil).
"Introduktion till distributionsteorin"
(pdf-fil), innehåller det viktigaste av
Chaper 9 i Folland.
"Ortogonalsystem i L^2"
(pdf-fil). Extra övningsuppgifter
(pdf-fil).
Lösningar till några av de extra övningsuppgifterna
(pdf-fil),
nämligen EÖ12, 16, 20, 23, 29, 36, 44, 48, 49, 56.
På begäran ytterligare några sådana lösningar, som avser de
tidigare delarna av kursen: EÖ3, 4, 8, 11, 15, 25, 45, 47, 57
(pdf-fil). Rättelser av tryckfel i kursboken
(pdf-fil).
Två sidor med tips om BETA
(pdf-fil).
Föreläsningar Här syftar t ex 2.1 på detta avsnitt i
Follands bok. PDE och ODE betyder partiella resp. ordinära
differentialekvationer.
Dag |
Avsnitt
|
Innehåll
|
21 jan
|
1.3
|
Introduktion, värmeledningsekvationen, variabelseparation, Fourierserier
|
21 jan
|
2.1-2
|
Fourierserier: koefficienter, Bessels olikhet, konvergens
|
23 jan
|
2.2-3
|
Fourierserier: konvergens (forts), derivering
|
25 jan
|
2.3-5
|
Fourierserier: integrering, godtyckliga intervall, vågekv.
|
28 jan
|
7.1-2
|
Faltning, Fouriertransformen: allmänna egenskaper, inversionsformeln
|
30 jan
|
7.2-4
|
Fouriertransformen: Plancherels
formel, varianter, tillämpningar
|
1 feb
|
7.4, 6
|
Fouriertransformen (forts), diskret och
snabb Fouriertransform (FFT), (laborationen)
|
4 feb | Holmåker eller 7.3 | Laborationen, signalbehandling, (samplingssatsen) |
6 feb | 7.3, 8.4 | Samplingssatsen, Laplacetransformen med tillämpningar på PDE, |
8 feb | "Ortogonalsystem i L^2 ", eller 3.3-4 | Ortogonalsystem, fullständighet |
11 feb | 3.5 | ODE: Sturm-Liouville-problem |
13 feb | 3.5-6 | Sturm-Liouville-problem (forts) |
15 feb | 4.1-3 | PDE: begynnelse- och randvärdesproblem |
18 feb | 4.2-4 | PDE (forts), PDE i polära koordinater |
20 feb | 5.1, 3 | Besselfunktioner |
22 feb | 5.2, 4-5 | Besselfunktioner (forts) med tillämpningar |
25 feb | 5.5-6 | Forts. |
27 feb | 6.1, 4 | Ortogonala polynom, Hermitepolynom |
1 mars | 6.5, 2 | Hermite- och Legendrepolynom |
4 mars | 6.2-3 | Sfäriska koordinater, Laguerrepolynom |
6 mars | | Reserv |
Uppgifter för räkneövningarna Här
betyder s och S smågrupper resp. storgrupp, och
1.1:6 står för övning 6 i avsnitt 1.1 i Folland, osv.
(Dock syftar 2.1.4 på övningen på sidan 31, tabellrad 4.) Med EÖ avses de extra övningsuppgifterna, se ovan.
Dag | Demonstreras | Räkna själv |
s 23 och 25 jan | 2.1:4, 8, 14*, 16 | 1.3:4; 2.1:10, 12; 1.3:7; 1.1:6
|
S 28 jan | 2.2:4, 7; 2.3:2, 3, (4) | 2.1:17, 18; 2.2:3, 5; 2.3:5, (6)
|
s 30 jan och 1 feb | 2.4:3, 4, 8; EÖ:1 | 2.4:6, 9, 10; EÖ:2
|
S 4 feb | EÖ:66; 7.2:13a,b; EÖ:13; 7.4:1a,b | EÖ:67, 9, 12; 7.2.9; (2.5:4)
|
s 8 feb | EÖ:6a,b, 7, 19 | EÖ:6c,d; EÖ:15
|
S 11 feb | 7.4:6; Holmåker övn 2; EÖ:20, (14) | 7.2:12; EÖ:10, 11
|
s 13 och 15 feb | EÖ: 16; 8.4:1, 2; 3.3:10a | EÖ:17; 8.4:3, 5; EÖ: 47 |
S 18 feb | EÖ: 18; 3.3:10b; 3.4:7a; 3.5:4 | 3.3:1, 2, 10c; 3.4:7b,c |
s 20 och 22 feb | 3.5:5; EÖ:21, 22; 4.2:1, 2 | 3.5:7; 3.4:2; 4.2:3 |
S 25 feb | 3.5:10; 4.2:4; 4.4:2; EÖ:24 | EÖ: 23; 3.5:11 |
s 27 feb o 1 mars | 4.2:5; 4.4:5; EÖ: 26 | 4.4:1; EÖ:27 |
S 4 mars | EÖ: 28; 5.5:1; EÖ: 30 | 5.5:5*; 5.2:4, 8; 5.4:2 |
s 6 och 8 mars | 6.4:5; 5.5:4; 6.2:6 | EÖ: 33; 4.4:7; EÖ: 41; 6.4:6 |
S 8 mars | EÖ: 37; 5.5:7*; EÖ: 43; (EÖ36) | EÖ: 39, 31 |
* På de övningar som är markerade med * finns mindre fel i bokens facit, se rättelserna.
Uppgifterna finns på länken Distributionsövningar13.
De skall göras i grupper om 3-4 personer.Varje grupp skall göra de fyra förövningarna betecknade (i),....(iv) och en av de 19 huvudövningarna. Lösningarna skall lämnas in antingen på papper i
facket utanför examinators rumsdörr, eller som pdf-fil per epost till
examinator, senast den 28 februari. Två grupper skall inte välja samma huvudövning.För att reservera en huvudövning kan en grupp därför skicka ett epost till examinator, med angivande av alla gruppmedlemmarnas namn. Sådana anmälningar prioriteras i den ordning de kommer in. Följande
huvudövningar är redan reserverade: 1, 2, 4,
7, 9, 13, 16, 18, 20
Det blir två dubbeltimmar av föreläsningar om distributioner. De är avsedda för TM, men alla intresserade är
välkomna. Den första äger rum i läsvecka 2, tisdagen den 29 januari kl 15.15 - 17.00 i HB2. Den andra
blir torsdagen den 31 januari kl 13.15 - 15 i FL61.
Distributionsteorin finns i "Introduktion till distributionsteorin", se länken ovan, och utförligare i Chapter 9
i kursboken.
Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
- Kursen består i huvudsak av de avsnitt i kurslitteraturen som tas
upp på föreläsningarna,
- men naturligtvis måste föreläsningarna
ofta kompletteras med hjälp av litteraturen.
- Vid tentamen bör
man kunna formulera och förstå
alla definitioner och satser i dessa avsnitt.
- De avsnitt
(sektioner) i boken som inte alls berörs på föreläsningarna är att
betrakta som
- frivillig överkurs. Tonvikten i kursen ligger på
att kunna tillämpa de beskrivna metoderna
- vid problemlösning.
- Några råd:
Tempot är högt, så det gäller att komma
igång direkt! Om man läser igenom de
avsnitt som tas upp på föreläsningarna i
förväg, så blir det betydligt enklare att
följa med och att veta
vad som eventuellt
behöver antecknas.
Försök räkna en del av övningarna före
övningstillfället och fråga på de uppgifter
du inte klarar. När du
löser uppgifter, bör
du vinnlägga dig om att skriva ner
lösningarna så att de kan förstås av
utomstående.
Frivillig (men rekommenderad) datorlaboration
Godkänd laboration kan ge högst 4 bonuspoäng som får tillgodoräknas vid ordinarie tentamenstillfälle samt de två följande omtentorna. En beskrivning finns på följande länk (pdf-fil). Laborationen görs gruppvis, och grupperna består av 2-4 personer. Endast en rapport per grupp, och rapporterna skall lämnas i pappersform, senast den 26 februari. De kan placeras i en kartong utanför Richard Lärkängs rum H5014 på plan 4, Matematiska Vetenskaper.En del av laborationen består i att en datafil skall analyseras. Denna datafil genereras individuellt för var och en som hämtar den. Den som trycker på knappen nedan får en lång textfil.
Gör så här:
Klicka på knappen nedan. Efter ett tag har en sida hämtats in till
webbläsaren. Spara denna
fil i
textformat under namnet
indata.m (till exempel). Denna fil
fungerar som en scriptfil
att köras i matlab. Om man kör den filen i ett
matlabfönster, uppstår en heltalsvariabel
som heter
ftal, och en lång vektor som heter
ins. Denna vektor
innehåller signalen som skall
analyseras med matlab. Talet
ftal är ett identifieringstal, som skall
anges i laborations-
rapporten.
Härifrån
kan Du skapa data:
OBS! Lämna in ENDAST EN lab-rapport per grupp. Några kommentarer om laborationen: Vi har två frekvenser w=10 och w=15. Poängen med
uppgiften är att man skall inse att det krävs en längsta samplingsfrekvens för att upptäcka
alla frekvenser hos signalen. Denna längsta samplingsfrekvens behöver vara minst dubbelt
så stor som den högsta frekvensen (w=15) man vill hitta. Denna fenomen kallas "Nyqvist
Criteria" . Alltså 2*pi*N/TMax>2*wMax.
T.ex. fungerar TMax=100, N=2^9=512
mycket bra både för w=10 och w=15.
Referenslitteratur- Material
(utvecklat av MV) som ger en kortfattad introduktion till
Matlab
- Holly More, MATLAB for Engineers.
(Ger en introduktion till Matlab och kräver inledningsvis
ingen matrisalgebra.
Är utmärkt för självstudier.)
- Per Jönsson, MATLAB-beräkningar inom teknik och
naturvetenskap.
(Innehåller lite
mer avancerade övningar och modelleringsuppgifter
Är utmärkt som referenslitteratur/uppslagsbok
Var och en kan se sina bonuspoäng i Pingpong.
Examinationen består av en skriftlig tentamen med 7 eller 8 uppgifter. Datorlaborationen kan ge upp till 4 bonuspoäng.
För TM-kursen MVE290 ingår dessutom inlämningsuppgiften i distributionsteori, se ovan.
Tentamen äger rum den 15 mars 2013 fm, den 29 augusti 2013 fm samt i januari 2014. (Kontrollera istudentportalen att dessa datum inte har ändrats.) Skrivtid 5 timmar.
Vid tentamen är de tillåtna hjälpmedlen tabellverket Beta, de två sidorna med tips om BETA (se länken ovan) samt en typgodkänd räknedosa. Tag med giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift!Då tentamen består av 8 uppgifter, är betygsgränserna följande:
För betyg 3 krävs 30p, för betyg 4 krävs 40p, och för betyg 5 krävs 50p, av ca 60 möjliga plus ev. bonus. Motsvarande då tentamen har 7 uppgifter.Tentamen innehåller två teoriuppgifter, varav en från följande lista: (pdf-fil).
Den andra teoriuppgiften är ofta mer beskrivande och handlar då om exempel, metoder, förklaringar, tillämpningar etc., men den kan också gälla formuleringar av satser och definitioner, eller bevis.
I Chalmers Studentportal kan du läsa om
när
tentor
ges och om vilka regler som gäller kring att tentera
på Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto
på erlagd kåravgift.
Meddelande om resultat fås enbart med epost via Ladok. (Ej
muntligt på studieexpeditionen.) Detta sker automatiskt
när resultaten är registrerade. Kontrollera att Du har
fått rätt betyg och att poängsumman stämmer.
Vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat
granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta
meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan delta vid
granskningen kan efter detta hämta och granska sin tenta
på Matematiska vetenskapers studieexpedition, måndag
till fredag, kl 9.00-13.00. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen,
där det finns en blankett till hjälp.
Vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska
vetenskapers studieexpedition, måndag till fredag, kl
9.00-13.00. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
I början av kursen bör minst två
studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med
lärarna genomföra kursutvärderingen.
Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och
studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett
möte efter kursens slut då enkätresultatet
diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för
Föreläsningarnas struktur skall markeras tydligare, med fler rubriker, "beviset klart" och liknande.
På allmän begäran gäller bonuspoången från laborationen t.o.m. januaritentan året efter.
Laborationen ansågs för omfattande, och minskades därför i omfång från 2012. Nu skall F och Kf bara göra
två av de tre uppgifterna i beskrivningen, medan TM gör alla tre.
Ett önskemål har varit att varje kursdeltagare skall få kännedom om sina bonuspoäng före tentamen. Med
hjälp av Pingpong bör det kunna ordnas.
Distributionsuppgiften för TM innehåller förutom huvuduppgiften också några "förövningar", för att man
lättare ska komma in i "distributionstänket". De två föreläsningarna om distributioner finns nu nedskrivna,
se länken ovan. Tyvärr finns det inte resurser till mer än två dubbeltimmar för detta.
Ett annat önskemål är att hemsidan redan vid kursstarten skall ge hela programmet för räkneövningarna.
Detta sker nu, även om det ger mindre flexibilitet och ändringar kan bli nödvändiga.
Ett dilemma under räkneövningarna är avvägningen mellan demonstration av lösningar och tid att ställa frågor
till övningsledaren, eftersom övningarna på denna kurs ofta är ganska omfattande. När deltagarna så
önskar, kan övningsledaren avstå från att demonstrera vissa övningar på programmet. Tillfälle att fråga om
övningar ges också på konsultationstiden, de flesta tisdagar.
Tentamenstiden är utsträckt till 5 timmar, men flera tycker att den ändå inte räcker till. En lösning kan vara
att bara ha 7 problem (varav två teoriuppgifter), åtminstone i de fall då lösningarna verkligen är långa. Detta
har förstås nackdelen att tentan inte kan täcka kursen lika väl.