Welcome to the course.
Teachers
Instructors: Suvi Panas & Lucas Gren
Course coordinator: Johan Larsson
Examinator: Samuel Bengmark
Programme
Schedule
Module |
Time |
Place |
Contents |
Lecturer |
Module 1 |
Tisdag
den 29:e oktober 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Introduktion,
kurskarta och rollspel |
Johan
Larsson, Sara Grettve, Atefeh
Ardakani |
Module 1 |
Torsdag
den 7:e november 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Mentorskap
och social hållbar utveckling |
Suvi
Panas |
Module 2 |
Torsdag
den 14:e november 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Matematikdidaktik
och problemlösning |
Bengt
Andersson |
Module 2 |
Torsdag
den 21:e november 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Litteraturseminarium |
Johan
Larsson, Simon Lindberg |
Module 2 |
Tisdag
den 21:e januari 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Praktisk
didaktik |
Jana
Madjarova |
Module 3 |
Torsdag
den 30:e januari 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Möten
mellan människor |
Lars-Åke
Kernell |
Module 3 |
Torsdag
den 6:e februari 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Failure management & varför matte? |
Farid Nolen |
Module 3 |
Torsdag
den 13:e februari 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Hållbart
Entreprenörskap |
Kristina
Henricson Briggs |
Module 4 |
Tisdag
den 18:e mars 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Organisationskultur
och värderingar |
Lucas
Gren, Lukasz Schyzlinski |
Module 4 |
Torsdag
den 27:e mars 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Gruppsykologi
och att skapa effektiva team |
Lucas
Gren, Markus Lindelöw |
Module 4 |
Torsdag
den 3 april 17:15-20:00 |
Pascal |
Att
erbjuda, ge och få hjälp |
Lucas
Gren |
Module 4 |
13:e
maj 17:15-20:00 |
Pascal |
Självutvärdering |
Johan
Larsson, Atefeh Ardakani,
Sara Grettve, Samuel Bengmark |
Documents
Module |
Litterature |
Module 1 |
Panas, S. (2013) The Mentor Approach to Social Sustainable Development. studentarbete, Intize |
Module 1 |
Tilbury, D. (2011) Education
for Sustainable Development
– An Expert Review of Processes and Learning. Paris, Frankrike: UNESCO. |
Module 2 |
Lampert, M. (1990) When the Problem Is
Not the Question and the Solution Is Not the Answer: Mathematical Knowing and Teaching. American Educational Research
Journal, Vol. 27, No. 1. (Spring, 1990), pp. 29-63. |
Module 2 |
Sammanfattning
av Polyas problemlösningstrategi
från hans bok: Polya, G. (1957) How
to solve it, 2nd ed.
Princeton University Press |
Module 3 |
Gawell, M, Johannisson, B,
Lundqvist (2009)
Samhällets Entreprenörer, Stockholm: KK-stiftelsen |
Module 3 |
Andersson, M,
Lundh, T, Jäntti, K - Därför är matematiken så viktig för alla, SvD opinion, 2013-02-20 Magnusson, Andrew - Matematik är ovärderligt, Gefle Dagblad, 2013-03-23 Welin, S - Modernt liv kräver inte så mycket matte, SvD opinion,
2013-02-19 Magnusson, Andreas - Slopa matematiken i gymnasieskolan, GP debatt,
2012-08-23 Orstadius, P.A, publ. av Olle Holmberg, Sätt
stopp för matematikmaffian!, Skola och Samhälle,
2012-09-13 |
Module 3 |
Lockhart,
Paul. A Mathematician’s Lament.
Bellevue Literary Press, 2009. |
Module 4 |
Schein, Edgar H. Helping: How to Offer, Give, and Receive Help: Understanding Effective
Dynamics in One-to-One, Group, and Organizational Relationships. Berrett-Koehler
Publishers. 2009. |
Module 4 |
Bruzelius
L, Skärvad P-H. (1995). Integrerad organisationslära. Studentlitteratur, sid
317-339 |
Module 4 |
Susan
A. Wheelan (2010), Att skapa effektiva team: end handlening för ledare och medlemmar, Lund:Studentlitteratur, |
Assignments
Inlämning:
Planering för mentorträff i matematik
Genomförande: Debatt – varför matte?
Inlämning: Problematisera en lärandemiljö
40 hours mentoring practice