Welcome to the course.

Teachers

Instructors: Suvi Panas & Lucas Gren
Course coordinator: Johan Larsson
Examinator: Samuel Bengmark

 

Programme


Schedule

Module

Time

Place

Contents

Lecturer

Module 1

Tisdag den 29:e oktober 17.15 - 20.00

Pascal

Introduktion, kurskarta och rollspel

Johan Larsson, Sara Grettve, Atefeh Ardakani

Module 1

Torsdag den 7:e november 17.15 - 20.00

Pascal

Mentorskap och social hållbar utveckling

Suvi Panas

Module 2

Torsdag den 14:e november 17.15 - 20.00

Pascal

Matematikdidaktik och problemlösning

Bengt Andersson

Module 2

Torsdag den 21:e november 17.15 - 20.00

Pascal

Litteraturseminarium

Johan Larsson, Simon Lindberg

Module 2

Tisdag den 21:e januari 17.15 - 20.00

Pascal

Praktisk didaktik

Jana Madjarova

Module 3

Torsdag den 30:e januari 17.15 - 20.00

Pascal

Möten mellan människor

Lars-Åke Kernell

Module 3

Torsdag den 6:e februari 17.15 - 20.00

Pascal

Failure management & varför matte?

Farid Nolen

Module 3

Torsdag den 13:e februari 17.15 - 20.00

Pascal

Hållbart Entreprenörskap

Kristina Henricson Briggs

Module 4

Tisdag den 18:e mars 17.15 - 20.00

Pascal

Organisationskultur och värderingar

Lucas Gren, Lukasz Schyzlinski

Module 4

Torsdag den 27:e mars 17.15 - 20.00

Pascal

Gruppsykologi och att skapa effektiva team

Lucas Gren, Markus Lindelöw

Module 4

Torsdag den 3 april

17:15-20:00

Pascal

Att erbjuda, ge och få hjälp

Lucas Gren

Module 4

13:e maj

17:15-20:00

Pascal

Självutvärdering

Johan Larsson, Atefeh Ardakani, Sara Grettve, Samuel Bengmark



Documents

Module

Litterature

Module 1

Panas, S. (2013) The Mentor Approach to Social Sustainable Development. studentarbete, Intize

Module 1

Tilbury, D. (2011) Education for Sustainable Development – An Expert Review of Processes

and Learning. Paris, Frankrike: UNESCO.

Module 2

Lampert, M. (1990) When the Problem Is Not the Question and the Solution Is Not the Answer: Mathematical Knowing and Teaching. American Educational Research Journal, Vol. 27, No. 1. (Spring, 1990), pp. 29-63.

Module 2

Sammanfattning av Polyas problemlösningstrategi från hans bok: Polya, G. (1957) How to solve it, 2nd ed. Princeton University Press

Module 3

Gawell, M, Johannisson, B, Lundqvist (2009) Samhällets Entreprenörer, Stockholm: KK-stiftelsen

Module 3

Andersson, M, Lundh, T, Jäntti, K - Därför är matematiken så viktig för alla, SvD opinion, 2013-02-20

Magnusson, Andrew - Matematik är ovärderligt, Gefle Dagblad, 2013-03-23

Welin, S - Modernt liv kräver inte så mycket matte, SvD opinion, 2013-02-19

Magnusson, Andreas - Slopa matematiken i gymnasieskolan, GP debatt, 2012-08-23

Orstadius, P.A, publ. av Olle Holmberg, Sätt stopp för matematikmaffian!, Skola och Samhälle, 2012-09-13

Module 3

Lockhart, Paul. A Mathematician’s Lament. Bellevue Literary Press, 2009.

Module 4

Schein, Edgar H. Helping: How to Offer, Give, and Receive Help: Understanding Effective Dynamics in One-to-One, Group, and Organizational Relationships. Berrett-Koehler Publishers. 2009.

Module

4

Bruzelius L, Skärvad P-H. (1995). Integrerad organisationslära. Studentlitteratur, sid 317-339

Module 4

Susan A. Wheelan (2010), Att skapa effektiva team: end handlening för ledare och medlemmar, Lund:Studentlitteratur,

 

Assignments

Inlämning: Planering för mentorträff i matematik
Genomförande: Debatt – varför matte?
Inlämning: Problematisera en lärandemiljö

40 hours mentoring practice