Welcome to the course.
Teachers
Instructors: Zuher
Abdel-Mallak
Course coordinator: Zuher Abdel-Mallak
Examinator: Samuel Bengmark
Programme
Schedule
Module |
Time |
Place |
Contents |
Lecturer |
Module 1 |
Tisdag den 4:e november 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Introduktion, kurskarta och rollspel |
Intize |
Module 1 |
Tisdag den 11:e november 17.15 -
20.00 |
Pascal |
Mentorskap och social hållbar
utveckling |
|
Module 2 |
Tisdag den 18:e november 17.15 -
20.00 |
Pascal |
Organisationskultur och värderingar |
Lucas Gren |
Module 2 |
Tisdag den 25:e november 17.15 -
20.00 |
Pascal |
Gruppsykologi och att skapa effektiva
team |
Lucas Gren |
Module 2 |
Tisdag den 2 december 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Literaturseminarium 1 |
Lucas Gren |
Module 3 |
Tisdag den 20:e januari 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Failure management & varför matte? |
Farid Nolen |
Module 3 |
Tisdag den 27:e januari17.15 - 20.00 |
Pascal |
Matematikdidaktik |
Bengt Andersson |
Module 3 |
Tisdag den 3 februari 17.15 – 20.00 |
Pascal |
Literaturseminarium 2 |
Zuher Abdel-Mallak |
Module 3 |
Tisdag den 10:e februari 17.15 -
20.00 |
Pascal |
Praktisk didaktik |
Jana Madjarova |
Module 4 |
Tisdag den 24:e mars 17.15 - 20.00 |
Pascal |
Möten mellan människor |
Lars-Åke Kernell |
Module 4 |
Tisdag den 31:e mars 17.15 - 20.00 |
Pascal |
|
|
Module 4 |
Tisdag den 21 april 17:15-20:00 |
Pascal |
Självutvärdering |
Zuher Abdel-Mallak, Samuel Bengmark |
Documents
Module |
Litterature |
Module 1 |
Panas, S.
(2013) The Mentor Approach to Social Sustainable
Development. studentarbete,
Intize |
Module 1 |
Tilbury, D.
(2011) Education for Sustainable Development – An
Expert Review of Processes and
Learning. Paris, Frankrike:
UNESCO. |
Module 2 |
Lampert,
M. (1990) When the Problem Is Not the Question and
the Solution Is Not the Answer: Mathematical
Knowing and Teaching. American Educational
Research Journal, Vol. 27, No. 1. (Spring, 1990),
pp. 29-63. |
Module 2 |
Sammanfattning av Polyas problemlösningstrategi
från hans bok: Polya,
G. (1957) How to solve
it, 2nd ed. Princeton University Press |
Module 3 |
Gawell,
M, Johannisson, B, Lundqvist (2009) Samhällets Entreprenörer, Stockholm:
KK-stiftelsen |
Module 3 |
Andersson,
M, Lundh, T, Jäntti, K - Därför är matematiken så
viktig för alla, SvD opinion, 2013-02-20 Magnusson, Andrew - Matematik är ovärderligt,
Gefle Dagblad, 2013-03-23 Welin, S - Modernt liv kräver inte så mycket
matte, SvD opinion, 2013-02-19 Magnusson, Andreas - Slopa matematiken i
gymnasieskolan, GP debatt, 2012-08-23 Orstadius, P.A, publ.
av Olle Holmberg, Sätt stopp för matematikmaffian!, Skola och Samhälle,
2012-09-13 |
Module 3 |
Lockhart,
Paul. A Mathematician’s Lament. Bellevue Literary
Press, 2009. |
Module 4 |
Schein, Edgar H. Helping: How to
Offer, Give, and Receive Help: Understanding
Effective Dynamics in One-to-One, Group, and
Organizational Relationships. Berrett-Koehler Publishers. 2009. |
Module 4 |
Bruzelius L, Skärvad P-H. (1995).
Integrerad organisationslära. Studentlitteratur,
sid 317-339 |
Module 4 |
Susan A. Wheelan
(2010), Att skapa effektiva team: end handlening för ledare och
medlemmar, Lund:Studentlitteratur, |
Assignments
Inlämning:
Problematisera
en lärandemiljö
Inlämning:
Planering
för mentorträff i matematik
Genomförande: Debatt – varför matte?
40
hours mentoring
practice