Latest news
Welcome to the course! The schedule for the course can be found in TimeEdit.
Kursen handlar om vetenskapliga modeller i allmänhet och tar upp två speciella områden i synnerhet, naturvetenskapliga/tekniska modeller samt lärandemodeller. Kursen kommer också att beröra ledarskapsmodeller.
Teachers
Course coordinator: Torbjörn Lundh och Samuel Bengmark
Teaching assistants:
Lab supervisor:
Course literature
- Vetenskapliga modeller (VM), Gerlee et al, Studentlitteratur, 2012, finns på Cremona.
- Mathematical Modelling, (MM) Seppo Pohjolainen ed. Springer Verlag, ISBN 978-3-319-27836-0, finns (nog) på Cremona och som e-bok på Chalmers huvudbibliotek
- Perspektiv på lärande (PPL), D.C. Phillips och Jonas F. Soltis, Norstedt, kommer också att finnas på Cremona
- Ett antal artiklar som specificeras under kursens gång.
- En repetitionstext om differentialekvationer kommer att utdelas.
Program
Lectures
Läsvecka |
Förbered |
Innehåll |
---|---|---|
1,
måndag 19/3 |
PPL: kap 1 + VM: s.
7-24 |
Kursintroduktion +
Modellintroduktion: Vad är en modell? |
1,
onsdag 21/3 |
|
Pythonlaboration |
2,
måndag 26/3 |
|
Undervisningskompetenser, särbegåvning Seminarium 1 |
2,
onsdag 28/3 |
MM s. 1-23 och VM, s. 25 - 65 (leta likheter och skillnader) | Hur används modeller? Är det olika inom olika fält? Hur kategoriserar vi modeller? Kort intro till MM kap 4. |
3,
måndag 9/4 |
|
Workshop 1 Seminarium 2 |
3,
onsdag 11/4 |
Kap 4 i MM | Diskussion av kap 4, speed consulting, korta presentationer, kort intro nästa kapt (8) |
3, torsdag 12/4 | Kap 8 i MM | |
4,
måndag 16/4 |
Kap 5 i MM | |
4.
onsdag 18/4 |
|
Workshop 2 Seminarium 3 |
5,
måndag 23/4 |
s. 81 - 112 i VM (+ jämför VM s. 86 till 90 med kap 6.3 i MM) | |
5, onsdag 25/4 |
|
Workshop 3 Seminarium 4 |
6,
onsdag 2/5 |
s. 67 - 79 i VM. | Diskussion av modeller och modellering inom olika fält. Samt diskussion av de tidigare lästa avsnitten från s. 44 - 65 i VM |
7, måndag 7/5 | Se gärna ping-pong: "Boken
MM" för uppgifter att jobba med förutom era NT-projekt |
Handledning av NT-projekten samt reservtid |
7, måndag 9/5 |
|
Workshop 4 Seminarium 5 |
8, måndag 14/5 | 1. Presentation av NT-modeller. 20 minuter presentation per grupp (frågor ej inräknade) | Inlämning av rapport senast kl. 23.55 |
8, onsdag 16/5 | Applikation av förra veckans ledarskaps- modeller | Workshop 5 |
8, måndag 21/5 | Presentation av lärandemodell. 20 minuter presentation per grupp (frågor ej inräknade) | Inlämning av rapport senast kl. 23.55 söndag 20 maj (ursprungligen fredag 18 maj) |
9, onsdag 23/5 |
VM | Återblick på det generellla modellbegreppet - likheter och skillnader mellan pedagogik och naturvetenskap med era erfarenheter under kursen |
10, måndag 28
maj fm |
Samhällsbyggnad, vanlig skrivtenta | Tentamen |
Computer labs
Reference literature:
Se labinstruktionen i ping-pong
Course requirements
The learning goals of the course can be found in the course plan.
Till varje lektion finns saker att förbereda.
Dagar som är gula i programmet ovan beghandlar lärande modeller. Till
dessa dagar skall man normalt förbereda sig genom att
a) designa en lärandesituation som iscensätter de centrala delarna i den
didaktiska modell som diskuterades förra veckan, och
b) läsa några sidor i Perspektiv på lärande som vi diskuterar i
seminarieform.
Till de dagar som behandlar NT-modeller (gröna i programmet) skall man
normalt läst ett utpekat avsnitt i ....
I tillägg till detta kommer du att
1. Lämna in en individuellt skriftlig redovisning av en planerad
lärandeaktivitet
2. I grupp modellera ett naturvetenskapligt eller tekniskt skeende.
3. I grupp skapa en didaktisk modell.
4. Individuellt beskriva användning lärandemodeller i en andra
organisationer så som det ser ut idag och hur det skulle kunna
utvecklas.
Evaluation - studeranderepresentanter
MPLOL juul@student.chalmers.se SARA JUUL
KPLOL attek@student.chalmers.se ATTE KUMPULAINEN
KPLOL nikmal@student.chalmers.se NIKLAS MALMGREN
MPLOL vikpe@student.chalmers.se VIKTOR PERSSON
Examination
Examinationen har fem delar: