Aktuella meddelanden
180412: Granskning den 19/4 kl 12.15-12.45 jupiter vån 4 matematiska vetenskaper.
Välkomna till kursen. Kursens schema finns i TimeEdit.
Lärare
Kursansvarig: Joakim Becker förnamn.efternamn snabel-a chalmers se
Övningsledare:
Labbhandledare:
Kurslitteratur
Calculus
Early Transcendentals (8th international metric edition) av James Stewart.
Finns till exempel att köpa på Cremona, Chalmers studentbokhandel. Med boken bör ni även få inloggningsuppgifter för boken som interaktiv e-bok. Stewart Calculusbok finns också att köpa genom andra bokhandlare som vanlig e-bok men den interaktiva varianten av e-boken som följer med Cremonas paket innehåller bl.a. filmer som förklarar begrepp, satser mm. Den interaktiva e-boken (utan den fysiska boken) kan också köpas från: http://www.cengagebrain.co.uk/shop/isbn/978-1-337-38838-2.
Program
Föreläsningar
Dag | Avsnitt |
Innehåll |
---|---|---|
1 |
Review of Algebra, Analytic
Geometry (ladda ner från kursbokens webbsida), ellips (s 676-677)
i Stewart) |
|
2 |
1.1-3 | Funktion, grafer till elementära
funktioner, sammansättning |
3 |
1.4-5 | Exponential- och logaritmfunktioner. Invers funktion |
4 |
2.1-4 | Gränsvärde, gränsvärdesregler |
5 |
2.5-7 | Kontinuitet, Asymptot (gränsvärde vid oändligheten), derivatans definition |
6 |
2.7-8, 3.1 | Tangent, derivata av polynom, potens- och exponentialfunktioner |
7 |
3.2-3 | Produkt- och kvotregeln. Trig. funktioner |
8 |
3.3-5 | Derivator av trig. funktioner, Kedjeregeln, Implicit derivering |
9 |
3.5-6, 3.8 | Implicit derivering, derivator
av logaritm och arcusfunktioner, Exponentiell tillväxt/avtagande. |
10 |
3.9-10 | Relaterade hastigheter, Linjär approximation |
11 |
4.1-4.2 | Max- och min, medelvärdessatsen |
12 | 4.3 | Växande, avtagande, konkavitet |
13 |
4.4-5 |
l'Hopsitals regel,
kurvkonstruktion |
14 |
4.7 | Tillämpningar optimering |
15 |
4.8-9 | Newtons metod, Antiderivata |
16 |
4.9 |
Antiderivata |
17 |
Repetition |
|
18Hit |
Repetition |
Rekommenderade övningsuppgifter
Review of algebra: 29, 34, 38, 49, 50, 55, 56, 61, 63, 65, 73, 75, 77, 80, 85, 87, 127, 134, 140Review of analytic geometry: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 15, 19, 23, 25, 28, 29, 33, 35, 37, 38, 39, 40, 42, 44
Ellips: 10.5: 11, 13, 15, 17, 30, 65 (s. 680)
Kapitel | |||
1.1 | 1,3,9,27,31,45,73 | 11,13,29,34,49,61,71,75 | 2,53 |
1.2 | 3,15 | 5,9,17 | 7,25 |
1.3 | 3,31,33,35 | 13,37,47 | 25,39,63 |
1.4 | 11,23,29 | 13, 15 | 17,21 |
1.5 | 1,3,5,7,9,21,49,51,63 | 15,19,23,25,53 | 13,17,21,47,61,69,71 |
Review 1 | Concept check | Execises | True-False Quiz |
2.1 | 3,5,9 | ||
2.2 | 3,5,11,31,35 | 1,7,9,13,29,33 | 15,17 |
2.3 | 1,3,9,11,25 | 5,7,15,19,23,27,29,41,49 | 33,39,51,57,61,63 |
2.4 | 13 | 3 | 21,31,37 |
2.5 | 3,11,15,17,25,33,35,55 | 1,13,19,21,53 | 5,7,23,45,47,59,61,65,67 |
2.6 | 3,5,15,25,47 | 7,9,19,33,37,43,45,61 | 11,35,57,59,69,71 |
2.7 | 3,5,11,13,17,21,33,51 | 7,9,15,23,29,35 | 37,39,45,53,54 |
2.8 | 1,3,5,13,17,21,39,43 | 7,23,25,45,53, | 35,51,57,55 |
Review 2 | Concept check | Execises | True-False Quiz |
3.1 | 9,13,17,33,47,71,73 | 3,5,11,19,25,31,35,41 | 51,57,61,69,75,77,79 |
3.2 | 1,3,11,17,25,27,33 | 7,9,13,15,19,21,41 | 43,45,47,50,53,55,59 |
3.3 | 1,3,11,21,25a,29,39 | 5,9,13,15 | 33,41,45,47,49,5153 |
3.4 | 5,9,11,17,21,27,31,47,51 | 1,3,13,15,19,23,35,41 | 59,61,63,65,69,71,73,95 |
3.5 | 1,5,11,15,27,43,49 | 3,7,9,13,19,25,31,51,53 | 21,47,63,67,73,77,79 |
3.6 | 3,9,15,23,27,31,33,43 | 5,11,13,15,17,29,35,47 | 1,19,37,55 |
3.7 | 1,7 | 3 | |
3.8 | 3,21,11 | 5,9,13,15 | |
3.9 | 1,5,11 | 3,7 | 13,15,17,21,23,31 |
3.10 | 13,15,19,23 | 11,17,31 | 33,43 |
Review 3 | Concept check | Exercises | True-False Quiz |
4.1 | 1,5,9,25,35,51 | 13,15,41,43,55,59, | 73, 77,80 |
4.2 | 3,5,9,15 | 25 | 17, 19,23,27,29,33 |
4.3 | 1,9,19,25,41,49,67,69 | 11,15,27,47,61, | 51,71,84 |
4.4 | 11,19,31 | 13,25,45,51,57,61 | 55,59.71,73 |
4.5 | 9,19,29,57,61 | 11,13,25,45,51 | 55,59,71,73 |
4.7 | 3,15,19 | 25,27,31,35,39,41,47,59,67 | |
4.9 | 1,5,21,23,33,41,53 | 7,9,11,13,15,25,29,47 | 49,61,75 |
Review 4 | Concept check | Exercises | True-False Quiz |
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- FUNKA hjälper dig som går på Chalmers och har behov av extra stöd pga någon funktionsnedsättning.
Datorlaborationer och övningar med Matlab
Inga datorlaborationer ingår.
Referenslitteratur
- Material utvecklat av MV som ger en kortfattad introduktion till Matlab
- MATLAB for Engineers, Holly More
Ger en introduktion till Matlab och kräver inledningsvis ingen matrisalgebra. Är utmärkt för självstudier. - MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap, Per
Jönsson
Kräver kunskaper i Matrisalgebra. Innehåller lite mer avancerade övningar och modelleringsuppgifter. Är utmärkt som referenslitteratur/uppslagsbok.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Duggor
I kursen kommer det att ges möjlighet att utföra tre duggor i en nätbaserad miljö som kallas Maple T.A. Dessa är inte obligatoriska men ger 1 bonuspoäng per dugga på tentans godkäntdel. Bonusen är giltig t.om. andra omtentan på kursen.
Du hittar duggorna i kursens aktivitet i PingPong (du måste vara registrerad/omregistrerad på kursen).
Tanken med duggorna i Maple T.A. är att underlätta studierna och du kan göra duggan i Maple T.A. hur många gånger du vill
så länge den är tillgänglig. Bästa resultatet räknas.
Om du startar om med ett nytt exemplar ser det annorlunda ut än förra gången; uppgifterna är
likartade men inte samma. I en del uppgifter finns en livboj som du kan
klicka på för att se hur man löser en liknande uppgift (om
de finns i duggan).
Du behöver inte vara inloggad hela tiden. Om du vill logga ut under
tiden duggan pågår klickar du på "Quit & Save". När du loggar in
igen och öppnar duggan har du då kvar ditt exemplar. Observera att du
blir automatiskt utloggad efter längre inaktivitet.
För att rätta duggan klickar du på "Submit Assignment". Klicka därefter
på "View Details" för att se hur det gick på de olika uppgifterna.
Om att skriva i Maple T.A.: Generellt gäller att du ska skriva
dina svar som på en miniräknare. Tänk på att
- skriva kvadratrötter med sqrt: skriv t.ex. \(\sqrt2\) som sqrt(2)
- skriva absolutbelopp med abs: skriv t.ex. \(|x+2|\) som abs(x+2)
- inte skriva decimaltal (som i så fall skulle skrivits med punkt): skriv t.ex. 1/8 och inte 0.125
- i svar ska potenser av heltal som går att räkna ut exakt vara beräknade: skriv t.ex. 81 och inte 3^4 (om inget annat framgår av uppgiften)
- Om svaren ska avgränsas med semikolon så ha inget semikolon i slutet. Fel: 1;2;3; Rätt: 1;2;3
- Om svaren ska avgränsas med komma så skall det inte vara ett komma, semikolon eller punkt på slutet. Svaret skall inte heller omgärdas av någon typ av paranteser. Skriv alltså: 1,2,3 och inte 1,2,3; eller (1,2,3) eller {1,2,3} eller 1,2,3. osv.
För uppgifter som kräver Maple-syntax (där det står: This question accepts formulas in Maple syntax) gäller att
- skriva multiplikation med *: skriv t.ex. x*y och inte xy
- skriva exp(x) och inte e^x; det gäller även om x är ett givet tal, t.ex. skrivs talet e som exp(1)
I de flesta uppgifter finns en länk Preview (eller en knapp med
förstorinsglas). Använd den för att se att Maple T.A. uppfattar det du
skrivit korrekt. (Den fungerar inte i alla uppgifter!)
Examination
Skriftlig tentamen
Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen, för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat granskningstillfälle av
tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan
delta vid granskningen kan efter granskningstillfället hämta och granska
sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att Du har fått rätt betyg
och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Kursvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursvärderingen. Värderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för Kursvärdering i studentportalen.
TIELL eriengl ERIK ENGLUND
TIELL alehasse ALEXANDER HASSELSTRÖM
TIDAL davherm DAVID HERMANSSON
TIDAL karperst KARIN PERSTORPER
TIDAL rlucas LUCAS ROSVALL