Aktuella meddelanden
Här är tentan från den
24/8 med lösningar.
Här är tentan från den
21/12 med lösningar.
Här är tentan från den
27/10 med lösningar.
Välkomna till kursen! Schemat finns här.
Du kan också få en repetition av nödvändig gymnasiematte på
introduktionsveckorna, som du kan läsa mer om på Ping-pong
aktiviteten för SJM005.
10 oktober: Vi har hållit mittutvärdering för kursen med
klassrepresentanterna. Mittutvärderingen blev tyvärr försenad
eftersom klassrepresentanterna valdes sent. Vi pratade en del om
saker som egentligen hör hemma i kursutvärderingen i slutet, men
den mest relevanta synpunkten för kursen just nu var att det
ibland går för fort på föreläsningarna. Elin brukar stanna upp
för att kolla om det är några frågor, men många vågar inte fråga
eftersom de inte känner varann så bra än. Så ni som läser detta,
tänk på att om du undrar något finns det säkert tre till som
undrar samma sak! Och ställ din fråga.
Lärare
Kursansvarig: Elin Götmark (elin vid chalmers.se) från institutionen för Matematiska Vetenskaper
Övningsledare: Elin Götmark och Edvin Wedin
Kurslitteratur
Kompendiet "Nautisk matematik" som finns att köpa på Kokboken
på Lindholmen.
De två första kapitlen i kompendiet ingår inte i SJM002 (utom
avsnitt 2.4), utan används som litteratur i introduktionskursen,
för dem som inte minns gymnasiematten så väl. De kommer från
webkursen Sommarmatte del 1
- denna länk går till hela kursmaterialet för Sommarmatten för
den som vill repetera/lära sig mera. Materialet är delar av
gymnasieskolans matematik, och syftet är att "värma upp" inför
högskolestudier. Kanske kan delar av materialet komma till
användning även inför andra kurser i programmet.
Kapitel 3 handlar om plan trigonometri, vilket till större delen
är nytt om du avslutat dina gymnasiestudier i matematik med
Matte 3b eller gamla Matte C. Kapitel 4 handlar om vektorer, som
kan ha berörts något i gymnasiematten. Slutligen kapitel 5 är en
introduktion i sfärisk trigonometri, som behövs i kommande
navigationskurs. Eftersom en del figurer kan vara lättare att
tolka i färg, så finns kapitel
5 här också i färg (ingår förstås i kompendiet, men utan
färg).
I kursen ingår också en del fysikbegrepp, som kommer att vävas
in i resten av undervisningen. Tanken är att ni ska vara mer
förberedda för senare kurser där dessa begrepp förekommer.
En rättelse av facit till Nautisk
matematik, kapitel 5: på 8(a) står longituden 3 grader 37
minuter, ska vara 4 grader 37 minuter. På 8(b) står longituden
34 grader 5 minuter, skall vara 35 grader 5 minuter.
Program
Föreläsningar:
Dag |
Avsnitt |
Innehåll |
---|---|---|
28/8 |
3.0, 3.1 |
Trigonometri: inledning och trigonometri i rätvinkliga trianglar. |
30/8 |
3.2, 3.3 |
Trigonometri i rätvinkliga trianglar och för allmänna vinklar. |
1/9 |
3.3, 3.4 |
Trigonometri i allmänna trianglar, areasatsen, sinus- och cosinussatserna. |
4/9 |
3.5, 4.2 |
Grafritning av sinus- och cosinuskurvor. Räkneoperationer med vektorer. |
8/9 |
4.2-4.4 |
Räkneoperationer med vektorer, baser och koordinater, skalärprodukt. |
11/9 |
4.4, 4.5 |
Skalärprodukt, räta linjens ekvation och
interpolation. |
15/9 |
2.4, stencil |
Lösning av ekvationssystem, fysikbegrepp
relaterade till vektorlära |
18/9 |
4.5 |
Strömtrianglar och plottingtrianglar |
25/9 |
4.5 |
Strömtrianglar och plottingtrianglar |
2/10 |
5 |
Sfärisk trigonometri |
6/10 |
5 |
Sfärisk trigonometri |
9/10 |
5 |
Sfärisk trigonometri |
13/10 | Reserv |
|
16/10 |
Repetition |
|
20/10 |
Repetition |
Rekommenderade övningsuppgifter:
Kapitel |
Uppgifter |
---|---|
2.4 |
2.4.1abde |
3 |
1, 2, 3, 4, 13, 14, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18*, 19, 20, 21, 22 |
4 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (gör så många deluppgifter du känner att du behöver på 5-7), 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 17, 25, 26, 27, 28 |
5 |
1abcd 2acefh, 3ac, 4, 5,
6, 7, 8a, 8b*, 9 |
Extra övningar
om interpolation och räta linjer.
Extra dokument
med fysikbegrepp och övningar på dessa.
Extra övningar om relativ
hastighet.
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- FUNKA hjälper dig som går på Chalmers och har behov av extra stöd pga någon funktionsnedsättning.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen
(sök på kurskoden).
Du behöver ha med dig en del från gymnasiematten (som repeteras
på introduktionsveckan). Om du inte kan detta kommer du
förmodligen ha svårt att klara kursen. Främst måste du kunna:
- använda de fyra räknesätten och kunna prioriteringsreglerna
bland dessa (ex: övning 1.1.3)
- bråkräkning, dvs kunna addera, multiplicera, dividera och
förkorta bråk (ex: 1.2.2, 1.2.3)
- räkna med heltalspotenser (ex: övningarna i 1.3.4)
- räkna med rötter (ex: 1.6.1-1.6.2)
- skriva om algebraiska uttryck med hjälp av olika räkneregler
(ex: övn 1.8.1-1.8.8)
- veta vad en funktion är
- skriva om och lösa enkla ekvationer (ex: övn 2.1.1-2.1.2).
För att få godkänt på kursen bör du kunna:
I kapitel 3:
- använda likformighet i trianglar för att räkna ut sidors
längder (ex: övning 3.1)
- veta hur längdskala, areaskala och volymskala förhåller sig
till varandra
- räkna med Pythagoras sats (ex: övning 3.4)
- definitionerna för sinus, cosinus och tangens både i
rätvinkliga trianglar och för godtyckliga vinklar
- känna igen sinus- och cosinusvärdena för några vanliga vinklar
- solvera rätvinkliga trianglar, dvs räkna ut deras sidor och
vinklar med hjälp av given information och definitionerna för
sinus, cosinus och tangens (ex: övning 3.5)
- ta fram alla lösningar till trigonometriska ekvationer och
avgöra vilka lösningar som är relevanta för ett givet problem
(ex: övning 3.12)
- använda sinus-, cosinus- och areasatserna för att beräkna
sidor, vinklar och areor för trianglar (ex: övning 3.12)
- förstå hur siffrorna A, B, C påverkar grafen till kurvan
A*sin(Bx + C) och A*cos(Bx+C) jämfört med vanliga sinus- och
cosinuskurvor (ex: övning 3.19)
I kapitel 4:
- räkna med vektorer med hjälp av addition och multiplikation
med skalär (ex: övning 4.1, 4.7)
- räkna ut längden av en vektor (ex: övning 4.10)
- räkna ut skalärprodukten av två vektorer och och vinkeln
mellan två vektorer (ex: övning 4.13)
- använda vektorräkning och trigonometriska samband för att
räkna med strömtrianglar och relativ hastighet (ex: övning
4.25-28)
- räkna med räta linjens ekvation och kunna interpolera värden
på linjer
- känna till grundläggande fysikaliska begrepp knutna till
vektorläran (se stencil)
I kapitel 5:
- veta vad storcirklar, storcirkelbågar, småcirklar, meridianer
och sfäriska trianglar är
- förstå hur latitud- och longitudsystemet fungerar
- räkna ut sidor och vinklar i sfäriska trianglar med sfäriska
sinus- och cosinussatserna
- lösa problem med storcirkelnavigering på jordklotet
Dessutom ska du kunna:
- bedöma rimligheten när du räknat ut svaret på ett problem
- lösa ett problem utan att avrunda siffrorna under räkningarnas
gång
- svara med rätt antal värdesiffror utifrån antal värdesiffror i
problemformuleringen.
Ticking
Varje vecka kommer vi att köra så kallad ticking, som kan ge
bonuspoäng till tentan, men det är inte obligatoriskt. Det går
ut på att ni får en lista på uppgifter som ni förbereder, och på
lektionen kryssar ni i de ni har förberett. För varje uppgift
slumpar vi ut en person bland de som kryssat som får gå fram och
räkna uppgiften på tavlan, och vi diskuterar sedan uppgiften
gemensamt efteråt. Tanken är att du lär dig bättre genom att
förklarar saker för andra och är mer aktiv själv, jämfört med
ett mer passivt lärande när du bara sitter och lyssnar. Tänk
alltså igenom hur du ska förklara lösningen för de andra, t ex
genom att motivera varför du gör som du gör. De andra kan också
ställa frågor till dig. Räknar du fel är det inte hela världen,
det händer alla och är ett bra tillfälle att fånga upp
missförstånd!
Vi gör detta varje vecka med start 4/9 och slut , se datum
nedan. Du får bonus enligt följande:
1/5 av tickinguppgifterna ger 1 bonuspoäng,
2/5 av tickinguppgifterna ger 2 bonuspoäng,
3/5 av tickinguppgifterna ger 3 bonuspoäng,
4/5 av tickinguppgifterna ger 4 bonuspoäng,
alla tickinguppgifterna ger 5 bonuspoäng.
Om någon är uppenbart oförberedd på en uppgift (alltså har
fuskat genom att kryssa i utan att förbereda sig) så kommer jag
stryka alla uppgifter som den personen har kryssat under det
övningstillfället.
Ticking 1, 4/9
Ticking 2, 11/9
Ticking 3, 18/9
Ticking 4, 2/10
Ticking 5, 16/10 (obs: först stod
det felaktigt 18/10, men då har vi ingen undervisning)
Examination
Tentan omfattar cirka 8 uppgifter och ger högst 50 poäng plus
eventuell bonus. För godkänt krävs 20 p, för 30-39 p ges betyg
4, däröver ges betyg 5 (gränserna är inklusive bonus). Formelblad som medföljer
tentan.
På tentan är typgodkänd miniräknare tillåtet hjälpmedel.
Typgodkända är alla modeller som börjar med:
Casio FX82..., Texas TI30..., Sharp ELW531...
Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor
ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på
Chalmers. Glöm inte att anmäla dig till tentan!
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen, för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat
granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på
kurshemsidan. Den som inte kan delta vid granskningen kan efter
granskningstillfället hämta och granska sin tenta på Matematiska
vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att du har fått
rätt betyg och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
Kursvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursvärderingen. Värderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för Kursvärdering i studentportalen.
Gamla tentor
De nya tentorna kan skilja sig något från de gamla, i och med
att kursinnehållet har förändrats något. Den gamla kursen
innehöll mer gymnasierepetition, som dock inte explicit dök upp
på tentan. Nytt material i SJM002 är: räta linjen och
interpolation, vektorlärauppgifter som använder grundläggande
fysikbegrepp, och lösning av problem med relativ hastighet
(mellan två båtar eller uträkning av upplevd vindhastighet) med
vektorlära.
Tenta 2017-08-18
med lösningar.
Tenta 2016-12-22
med lösningar.
Tenta 2016-10-28
med lösningar.
Tenta 2016-08-22 med lösningar.
Tenta 2016-05-28 med lösningar.
Tenta 2016-03-14.
Tenta 2015-08-24 med lösningar.
Tenta 2015-06-01 med lösningar.