Matematik
CTH & GU
PM för Matematiska metoder E1 (TMA042) läsåret 00/01 |
E |
1 | Kurslitteratur |
Analys: J. Petersson:
Matematisk analys, del 1,2*
A. Persson, L-C Böiers: Analys i flera variabler (Studentlitteratur, Lund) samt
Övningar i flerdimensionell analys (KFS, Lund, 1994).
Diskret matematik: E Johnson, S-G Larsson, L-E Arebrink: Grundläggande
digital- och datorteknik, Del 1 (CTH, 2000).
Ev. uteslutningar och kompletteringar meddelas på föreläsningarna.
Se också "Studieplaner".
Som
formelsamling/handbok rekommenderas Råde-Westergren: BETA, Mathematics Handbook.
2 | Examinator |
Del A,C: |
Högskolelektor Bernhard Behrens, tel. 772
3573, rum 1239 Högskolelektor Vilhelm Adolfsson, tel 772 5307, rum 1330 Högskolelektor Jana Madjarova, tel. 772 3531, rum 2333 |
Examinator
träffas efter föreläsningarna eller efter överenskommelse per telefon.
3 | Tillgodoräknande av betyg från universitet, andra tekniska högskolor eller andra linjer vid CTH |
Examinator
avgör vad som får tillgodoräknas efter uppvisande av kopia av betygsutdrag samt tryckta
kursbeskrivningar (ur studiehandbok).
Studerande med universitetsbetyg tillrådes dock delta i tentamensskrivningarna, och
först i andra hand utnyttja det nämnda tillgodoräknandet. En eventuell misslyckad
tentamen vid Chalmers påverkar inte detta tillgodoräknande.
OBS! | Om du önskar tillgodoräkna dig betyg från annat håll, undersök först om det kan påverka din möjlighet att få ut fullt studiemedel. |
4 |
Hjälpmedel vid tentamina |
Vid tentamina
får inga hjälpmedel (ej heller räknedosa) användas.
5 | Frivilliga kurser |
Vid sidan av de
obligatoriska matematikkurserna förekommer frivilliga kurser i matematiska ämnen för
intresserade studerande. I dessa ges särskilda betyg. Sådana kurser anordnas i samband
med ordinarie föreläsningar och genom anslag.
6 | Examination |
Kunskapskontrollen sker genom skriftliga deltentamina (kombinerade teori- och problemskrivningar) på LP1 vid allhelgona, på LP1 t o m LP2 vid jul, på LP1 t o m LP3 vid påsk och på hela kursen vid pingst. För att få skriva deltentamina krävs tillfredställande aktivitet i räknestugorna ("veckans problem") som bedöms av övningsledaren. Slutexamination på hela kursen sker muntligt för de som är godkända på de fyra skriftliga deltentamina.
Dessutom ges i varje läsperiod övningstenta/or och datalaborationer som kan ge poäng som adderas tentamensresualtatet innevarande läsår.
7 | Fordringar för godkänt |
Om ej annat
meddelas på textlappen ges maximalt 6 poäng på var och en av uppgifterna. Maximalpoäng
är 50 poäng och för godkänt krävs minst 20 poäng, varav minst 10 på
uppgifterna 1-6. För godkänt slutbetyg i ämnet Matematik krävs godkänt på var
och en av skrivningarna på kursdelarna A-D samt godkänt på den muntliga tentamen.
8 | Fordringar för överbetyg |
För överbetyg fordras, utöver kraven för godkänt, viss sammanlagd poängsumma på de 4 deltentamina: minst 120 poäng för betyget 4 och minst 160 poäng för betyget 5. Om flera tentamina gjorts på samma kursdel, räknas endast det bästa av de uppnådda resultaten.
9 | Matematiska institutionen |
Mottagningsrum för teknologer finns på plan 2 (huvudentréplanet) rum 1202D. Det hålles öppet måndagar-fredagar k1.12.30-13.00, då man kan träffa jourhavande assistent. Här kan man få svar på gamla tentamensuppgifter och granska rättningen av tentamina; i regel visas dock tentamensskrivningarna efter rättningen i samband med någon föreläsning i efterföljande läsperiod. Man kan också hämta textlappar till tidigare tentamina; i regel brukar dock sådana utlämnas i samband med föreläsningarna. Expeditionen, Matematik CTH, finns på plan 2 (huvudentréplanet) i Matematiskt Centrum, rum 1205. Den är öppen för teknologer måndagar-fredagar 8.30-9.30, 10.15-12.00 samt 12.30-14.00. (OBS! Endast dessa tider!) Hit kan man vända sig med ärenden av annat slag än sådana som behandlas i mottagningsrummet (se ovan). Tel: 772 3500 (Boel) eller 772 3593 (Elisabeth). |
Anslagstavlor för
lösningar till tentamina och för resultat av tentamina finns på plan 1 (en trappa ner
från huvudentréplanet).
Anslagstavla för kurser o.d. finns på plan 2 (utanför expeditionen).
10 | Information om tentamin |
Det är lämpligt att skriva med
blyerts; skrivningarna får dock ej lämnas i form av kladd. Slarvigt skrivna lösningar
som ej kan läsas, kan givetvis inte heller bedömas. På omslaget till de inlämnade
lösningarna skall alltid anges tentandens namn, personnummer, linje och
inskrivningsår, fullständig mail-adress, samt numren på de uppgifter som
behandlats. Dessutom skall varje blad förses med tentandens namn och personnummer. Vid varje tentamen går en assistent rond genom
skrivsalarna. Tentanderna har då möjlighet att ställa frågor, om något skulle vara
oklart. Sådana frågor kan också ställas per telefon enligt anvisning på textlappen. |
OBS! Det kan ta upp till 3 veckor att rätta skrivningar vid en tentamen. Examinator meddelar på föreläsningarna, när resultatet har anslagits.
Efter rättningen återlämnas skrivningarna till de studerande, i regel först i samband med någon föreläsning i efterföljande läsperiod. Eventuella klagomål beträffande rättningen skall då framställas omedelbart. Icke utlämnade skrivningar förvaras av institutionen i minst ett år efter tentamen; därefter förstörs de; de kan granskas/hämtas i Matematiska institutionens Mottagningsrum (se moment 9 ovan), ej på Expeditionen. Eventuella klagomål skall framställas senast 2 veckor efter det resultatet anslagits; klagomål beträffande en utlämnad skrivning kan ej framställas.
11 | Några studieråd |
Det är viktigt att den studerande löser problem på egen hand och inte bara
skriver av tavlan vid övningar och föreläsningar. Man måste nämligen öva upp
förmågan att komma på idéer, som leder till problemets lösning. Även om man sett ett
stort antal problem lösas, antecknat lösningarna och anser sig förstå dem, så är det
en helt annan sak att själv lösa problem. Detta gäller i särskilt hög grad om det
förelagda problemet avviker från de problemtyper man tidigare behandlat, och det händer
ofta, eftersom det finns många möjligheter att variera problemen inom ett givet område.
Det mest effektiva är att prata med andra: diskutera stoffet (dina
föreläsningsanteckningar, kursboken) och uppgifterna med andra, förklara dina
lösningar för andra. Om svårigheter skulle dyka upp vid problemträningen står
föreläsare och övningsledare gärna till tjänst med hjälp och upplysningar. Man kan
också ställa frågor till jourhavande assistent i Mottagningsrummet: se moment 9 ovan!
Vid inlärandet av beviset för en sats skall man först försöka förstå de olika steg beviset är uppbyggt av (dvs man indelar bevisgången i ett antal huvudpunkter) och sedan lära in endast dessa huvudpunkter. Speciellt bör man observera, hur de olika förutsättningarna, uppräknade i satsens lydelse, används i beviset; då blir det också lättare att komma ihåg dessa förutsättningar. (Frågas det efter en viss sats på en tentamen skall man naturligtvis alltid ange dess förutsättningar). När det begärs att man skall redogöra för beviset för en viss sats, skall även detaljerna redovisas, och då kan man mycket väl använda egna formuleringar. Framställningen skall vara så tydlig och fullständig som möjligt, bevisets eller lösningens olika steg skall komma i en logiskt korrekt ordning och varje steg skall motiveras genom hänvisning till förutsättningar, till definitioner eller till andra satser. Även om man har förstått ett bevis (eller en definition) kräver det träning att återge det. Det är därför nödvändigt att öva förmågan att ge en formellt korrekt och logiskt sammanhängande framställning; härigenom undvikes onödiga poängavdrag.