Inledande matematisk analys F, HT 2000

Mer information inom kort
Kursen börjar onsdagen den 30:e augusti klockan 08.00 i Gustaf Dalén-salen (GD) med en föreläsning med Rolf Pettersson. Kurslitteraturen kommer att vara samma som tidigare år, se nedan.

Välkomna!

Kurslitteratur

Det är möjligt att kurslitteraturen är billigare annorstädes, se t.ex. www.bokfynd.nu.

Några studieråd
Det är viktigt att teknologen löser problem på egen hand och inte bara skriver av tavlan vid övningar och föreläsningar. Man måste nämligen öva upp förmågan att komma på idéer, som leder till problemets lösningar. Även om man sett ett stort antal problem lösas, antecknat lösningarna och anser sig förstå dem, så är det en helt annan sak att själv lösa ett problem. Detta gäller i särskilt hög grad om det förelagda problemet avviker från de problemtyper man tidigare behandlat, vilket ofta händer eftersom det finns många möjligheter att variera problemen inom ett givet område. Om svårigheter skulle dyka upp vid problemträningen står föreläsare och övningsledare gärna till tjänst med hjälp och upplysningar. Man kan också ställa frågor till jourhavande assistent i mottagningsrummet.

Vid inlärandet av beviset för en sats bör man först försöka förstå de olika steg beviset är uppbyggt av (dvs. man delar in bevisgången i ett antal huvudpunkter) och sedan lära in endast dessa huvudpunkter. Speciellt bör man observera, hur de olika förutsättningarna, uppräknade i satsens lydelse, används i beviset; då blir det lättare att komma ihåg dessa förutsättningar. (Frågas det efter en viss sats på en tentamen skall man naturligtvis alltid ange dess förutsättningar.) När det begärs att man skall redogöra för beviset för en viss sats, skall även detaljerna redovisas, och då kan man mycket väl använda egna formuleringar. Framställningen skall vara så tydlig och fullständig som möjligt, bevisets eller lösningens olika steg skall komma i en logiskt korrekt ordning och varje steg skall motiveras genom hänvisning till förutsättningar, till definitioner eller till andra satser. Även om man har förstått ett bevis (eller en definition) kräver det träning att återge det. (Det är givetvis helt förkastligt att försöka lära sig ett bevis, som man inte förstår, utantill.) Det är alltså nödvändigt att öva förmågan att ge en formellt korrekt och logiskt sammanhängande framställning; härigenom undviks onödiga poängavdrag.

the Incredible
Smurfalizer