Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen TMV122/TMV177 i Inledande Matematik!
Kursens schema finns i TimeEdit.
Mattesupporten
börjar v35! På Chalmers bibliotek och i Kuggen på Lindholmen kan man
få hjälp av kunniga studenter från Matematiska Vetenskaper.
Här
kan
lösningar till omtentamen (2018-08-29) laddas ned och en kopia av
tentamen finns här.
Här
kan
lösningar till omtentamen (2017-12-20) laddas ned och en kopia av
tentamen finns här.
Här
kan lösningar till ordinarie tentamen (2017-10-26) laddas ned.
26/9:
Från och med fredag 29/9 blir det tre övningsgrupper. En
grupp kommer vara i den något större salen MA, förutom tisdag 3/10 då
det blir SB-M022.
25/9:
Här kan anteckningarna från
mittmötet laddas ned.
20/9:
Här kan presentationen
om kontrollstrukturer laddas ned.
7/9: Idag öppnar Tentamensanmälan för LP1. Obs: anmälan till tentamen är obligatoriskt för att du ska kunna tentera!
Lärare
Kursansvarig: Martin Hallnäs (hallnas "at" chalmers.se)
Övningsledare: Valentina Fermanelli (valfer "at" chalmers.se), Martin Hallnäs, Anton Johansson (johaant "at" student.chalmers.se), John Pavia (john.t.pavia "at" gmail.com)
Labbhandledare: Valentina Fermanelli, Martin Hallnäs, Anton Johansson, John Pavia, Felix Rydell (gusrydefe "at" student.gu.se)
Kurslitteratur
- R. A. Adams och E. Essex, Calculus, A Complete Course, åttonde upplagan, Pearson. Förkortas med A nedan.
- D. C. Lay, S. R. Lay och J. J. McDonald, Linear Algebra and Its Applications, femte upplagan, Pearson. (Denna bok kommer också användas i kursen TMV142/TMV186 Linjär Algebra.) Förkortas med L nedan.
- Sommarmatte 2011. Matematiska vetenskaper. Kap 1 och avsnitt 5.3. Förkortas med SM nedan. Del 1 hittar du här och del 2 här. Det är 2010 års upplaga, men det gör inget.
För att översätta matematiska begrepp från engelska till svenska kan Uppsalamatematikern Anders Vretblads Matematisk Engelsk-Svensk Ordlista vara till hjälp.
Program
Undervisningen består av föreläsningar, räkneövningar samt datorlaborationer i MatLab.Under föreläsningarna går vi igenom ny teori, som illustreras med exempel, enligt planen nedan. Dessutom har vi två räkneövningar varje vecka där ni får lära er mer om teorin och dess tillämpnigar genom att lösa problem. Dessutom har ni en datorlaboration varje vecka, där ni får arbeta med kursens material i en praktisk och yrkesförberedande miljö.
Föreläsningar
För bästa resultat bör man bläddra igenom motsvarande avsnitt i kurslitteraturen inför varje föreläsning, och sedan läsa igenom sina anteckningar och/eller avsnitten noggrant efter föreläsningen.Dag |
Avsnitt | Innehåll |
---|---|---|
17/8 |
SM 1.1-1.4, 1.8; A P1 |
Talsystem, elementär mängdlära, kvadrerings- och kuberingsregler
samt konjugatregler. |
18/8 |
SM 1.5-1.6, 5.3; A P1 |
Olikheter, absolutbelopp och kvadratrötter. |
21/8 |
A P2-3, P6 |
Polynom och deras nollställen, faktorsatsen för polynom, avstånd
i planet, räta linjens ekvation samt cirklar och cirkelskivor och
deras ekvationer. |
22/8 |
A P7 |
Trigonometriska funktioner, "speciella" vinklar och
trigonometriska identiteter. |
23/8 |
A Appendix 1 |
Komplexa tal: real- och imaginärdel, belopp och argument, polär
framställning, konjugat. Komplex aritmetik: belopp och argument
för produkter och de Moivres formel. |
28/8 | A 10.1-2 | Koordinater och vektorer i rummet, avstånd, skalärprodukten av två vektorer, ortogonalitet samt vinklar mellan vektorer. |
28/8 | A 10.2-3 | Uppdelning av vektorer i komposanter, kryssprodukten av två vektorer, determinanter för 2x2 och 3x3 matriser samt arean av ett parallellogram och volymen av en parallellepiped. |
29/8 | A 10.4 | Ekvationer för linjer och plan i rummet och avstånd mellan punkt och plan samt punkt och linje. |
5/9 | L 1.1 | Linjära ekvationssystem: (utökade) koefficientmatriser, olika typer av lösningsmängder, radoperationer och radekvivalens samt (in)konsistenta system. |
6/9 | L 1.2 | Radreduktion samt en algoritm (Gausseliminering el. radreduktion) för lösning av linjära ekvationssystem |
8/9 | A P4-5 | Funktioner: definitions- och värdemängd, grafer, jämna och udda funktioner och nya funktioner från redan kända funktioner. |
12/9 | A 1.1-3 | Motivering av gränsvärdesbegreppet och informell definition, räkneregler för gränsvärden, gränsvärden av rationella funktioner och polynom, instängningsregeln, gränsvärden i oändligheten. |
13/9 | A 1.4-5 | Kontinuitet (i en punkt och på ett interval) samt observationen att de flesta "vanliga" funktioner är kontinuerliga, tillräckliga villkor för existens av största/minsta värde av en funktion, satsen om mellanliggande värde och formell definition av gränsvärden. |
15/9 | Se Datorlabbar | Matlab: kontrollstrukturer (if-, for- och while-satser). |
19/9 | A 1.5, 2.1-3 | Ytterligare definitioner av olika typer av gränsvärden samt gränsvärden av summor. Derivatan av en funktion och relationen mellan kontinuitet och deriverbarhet. |
20/9 | A 2.3-5 | Deriveringsregler: produkt- och kvotregeln samt kedjeregeln (el. derivatan av en sammansatt funktion). Derivatan av trigonometriska funktioner. |
22/9 | A 2.6-7 | Derivator av högre ordning, fart och acceleration samt differentialer och approximationer av förändringar. |
26/9 | A 2.8-9 | Medelvärdessatsen samt växande/avtagande funktioner och implicit differentiering. |
27/9 | A 3.1-2 | Inverterbara funktioner och deras inverser, derivatan av inversen till en funktion, exponential- och logaritmfunktioner. |
29/9 | A 3.3-4 | Den naturliga logaritmen, talet e och exponentialfunktionen samt allmänna exponential- och logaritmfunktioner. |
3/10 | A 3.5-6, 4.1 | Inversa trigonometriska funktioner (arcusfunktioner) och deras derivator, hyperboliska funktioner och kopplade förändringstakter. |
4/10 | A 4.3 | Obestämda uttryck i gränsvärden samt l'Hopitals regel. |
9/10 | A 4.4-5 | Lokala och globala maximum/minimum av en funktion, kritiska-, singulära- och ändpunkter, test med första derivatan av en funktion samt test med dess derivata av andra ordningen. |
10/10 | A 4.6-7 | Grafritning (för hand och med dator) samt olika former av asymptoter. |
11/10 | A 4.8 | Extremvärdesproblem och Repetition. |
13/10 | - | Repetition |
17/10 | - | Repetition |
18/10 | - | Repetition |
20/10 | - | Frågestund |
Rekommenderade övningsuppgifter
Målet är att du ska lösa de flesta uppgifter nedan. Se till att alltid vara i fas med kursen; om du märker att du halkar efter, kan det vara en bra ide att hoppa över de lite svårare uppgifterna och återkomma till dem senare; det är bättre än att ligga flera avsnitt efter schemat.Dag |
Uppgifter som demonstreras |
Uppgifter att räkna själv |
---|---|---|
21/8 |
SM
1.8: 9h,
12de A P1: 8, 20, 38, 42 |
SM
1.1: 2a,
4ab; SM
1.2: 1aef,
2a, 3bd, 4ac, 5ab SM 1.3: 3abc, 4ab SM 1.8: 4bc, 6ab, 7abc, 8ab, 9bcdefg, 11acd, 12abcfg A P1: 7, 9, 15, 19, 21, 23, 25, 37, 39, 41 |
22/8 |
A
P6: 10 A P2: 12, 20, 48 |
SM
1.6: 1abcde,
3bcdf; SM
1.7: 1bcde,
2bcd, 3aef A P6: 1, 3, 5, 7, 9, 13, 15, 17 A P2: 3, 5, 7, 9, 15, 17, 19, 23, 27, 41 |
25/8 |
A
P7: 6,
14, 30, 44 A A1: 14, 42, 52 |
A
P3: 3,
5, 7, 11, 15, 17 A P7: 1, 3, 5, 7, 9, 13, 15, 27, 29, 45, 47 A A1: 1, 5, 7, 13, 17, 23, 25, 37, 41, 47, 51 |
29/8 |
A
10.1:
1, 10, 16, 18 A 10.2: 1h, 2, 14 |
A
10.1: 3,
5, 11, 17 A 10.2: 1abfg, 3, 10,13,15 |
1/9 |
A
10.2:
9, 27, 28 A 10.3: 6, 13, 21 |
A
10.2:
12, 31 A 10.3: 1, 3, 5, 13, 17, 22, 27 |
4/9 | A 10.4: 2, 6, 16, 22, 26, 30 | A 10.4: 3, 5, 7, 9, 15, 17, 21, 27 |
8/9 | L
1.1: 10,
14, 20 L 1.2: 4, 10 |
L
1.1: Practice
Problems, 1, 3, 7, 9, 11, 13, 19, 21, 25 L 1.2: Practice Problems, 1, 3, 9, 11, 15 |
12/9 | A
P4: 6,
14, 26 A P5: 6, 16, 22 |
A
P4: 1,
3, 7, 11, 13, 25, 29, 33, 37 A P5: 1, 5, 7, 15, 19, 21, 25 |
15/9 | A
1.2: 2,
26, 30, 40, 50, 58, 74 A 1.3: 4, 12, 30 |
A
1.2: 1,
3, 5, 7, 9, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 33, 35, 37, 41,
49, 53, 57, 75, 79 A 1.3: 1, 3, 5, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 29, 31 |
19/9 | A
1.4: 2,
6, 28, 30 A 1.5: 2, 8, 14 |
A
1.4: 1,
3, 5, 7, 13, 15, 17, 19, 21, 25, 27, 29 A 1.5: 1, 3, 7, 15 |
22/9 | A
1.5:
16, 29 A 2.1: 6, 21 A 2.2: 21, 48 A 2.3: 18 |
A
1.5: 18,
30 A 2.1: 3, 7, 9, 11, 19, 23 A 2.2: 1, 3, 5, 11, 19, 37, 41, 47 A 2.3: 3, 7, 11, 17, 19, 21, 33, 35, 39, 41, 43, 47, 49 |
26/9 | A
2.4: 4,
14, 36 A 2.5: 30, 50 A 2.6: 8, 23 A 2.7: 2 |
A
2.4: 1,
5, 13, 23, 25, 31, 37 A 2.5: 5, 7, 11, 13, 15, 17, 21, 29, 41, 49 A 2.6: 1, 3, 11, 15 A 2.7: 1, 3 |
29/9 | A
2.8: 19,
28 A 2.9: 4, 12 |
A
2.8: 1,
3, 5, 13, 18 A 2.9: 1, 5, 9, 15 |
3/10 | A
3.1: 10,
20, 30 A 3.2: 10 A 3.3: 6, 38 A 3.4: 8 |
A
3.1: 3,
9, 15, 17, 21, 29 A 3.2: 1, 3, 5, 7, 9, 13, 29 A 3.3: 1, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 21, 23, 25, 29, 31, 33, 35, 43, 47, 51, 63, 65 A 3.4: 1, 3, 5, 7 |
10/10 | A
3.5: 6,
8, 26, 30 A 4.1: 6 A 4.3: 8, 24 |
A
3.5: 1,
3, 5, 7, 9, 11, 17, 19, 21, 25, 31, 33, 35 A 3.6: 7ac A 4.1: 1, 3, 5, 11, 13, 19 A 4.3: 1, 5, 7, 9, 13, 17, 19, 27, 29 |
13/10 | A
4.4: 8,
12, 30 A 4.5: 8, 29 |
A
4.4: 1,
3, 7, 11, 21, 29, 31, 37 A 4.5: 3, 5, 7, 11, 15, 17, 25, 31, 35 |
17/10 | A
4.6:
16, 34 A 4.8: 12, 18 |
A
4.6: 1,
3, 5, 7, 13, 17, 25, 31, 33 A 4.8: 1, 3, 9, 11, 19, 21, 39, 40, 49 |
20/10 | Räknestuga |
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- FUNKA hjälper dig som går på Chalmers och har behov av extra stöd pga någon funktionsnedsättning.
Datorlaborationer och övningar med Matlab
I kursen ingår obligatoriska övningar i programvaran Matlab. De examineras genom redovisning på den schemalagda tiden för datorlaborationer. För att få ett slutbetyg på kursen måste man vara godkänd på samtliga redovisningar som ingår. Godkännande på dessa är giltiga under innevarande läsår.
All
information om övningsuppgifter och material finns på en separat sida Matlab
för Z1/TD1.
Referenslitteratur
- Material utvecklat av MV som ger en kortfattad introduktion till Matlab
- MATLAB for Engineers, Holly More
Ger en introduktion till Matlab och kräver inledningsvis ingen matrisalgebra. Är utmärkt för självstudier. - MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap, Per
Jönsson
Kräver kunskaper i Matrisalgebra. Innehåller lite mer avancerade övningar och modelleringsuppgifter. Är utmärkt som referenslitteratur/uppslagsbok.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Dessutom ska de resultat/satser som anges i detta Teori-PM kunna bevisas.
Duggor
I kursen kommer det att ges möjlighet att utföra duggor i en nätbaserad miljö som kallas Maple T.A. Dessa är inte obligatoriska men ger upp till 5 bonuspoäng till tentan. Bonusen är giltig t.om. andra omtentan på kursen. 7 duggor kommer att hållas under kursens gång och den som är godkänd på minst 3 duggor får n-2 bonuspoäng, där n är antalet godkända duggor. Duggorna kan göras när och var ni vill inom följande tidsramar.
Dugga | Kan göras under tidsperioden |
1 | måndag 4/9 08:00 - fredag 8/9 17:00 |
2 | måndag 11/9 08:00 - fredag 15/9 17:00 |
3 | måndag 18/9 08:00 - fredag 22/9 17:00 |
4 | måndag 25/9 08:00 - fredag 29/9 17:00 |
5 | måndag 2/10 08:00 - fredag 6/10 17:00 |
6 | måndag 9/10 08:00 - fredag 13/10 17:00 |
7 | måndag 16/10 08:00 - fredag 20/10 17:00 |
Du kan komma åt duggorna, under de tidsperioder de är tillgängliga, från PingPong. Där kan du också se dina resultat på de duggor du har slutfört.
Du
kan göra duggan i Maple T.A. hur många gånger du vill så länge den är
tillgänglig. Bästa resultatet räknas. Om du startar om med ett nytt
exemplar ser det annorlunda ut än förra gången; uppgifterna är
likartade men inte samma. I en del uppgifter finns en livboj som du
kan klicka på för att se hur man löser en liknande uppgift.
Du
behöver inte vara inloggad hela tiden. Om du vill logga ut under tiden
duggan pågår klickar du på "Quit & Save". När du loggar in igen
och öppnar duggan har du då kvar ditt exemplar. Observera att du blir
automatiskt utloggad efter längre inaktivitet.
För
att rätta duggan klickar du på "Submit Assignment". Klicka därefter på
"View Details" för att se hur det gick på de olika uppgifterna.
På
"Class Homepage" (sidan i Maple T.A. där du öppnar duggan) finns
länken "Gradebook" under kursnamnet. Om du klickar där kan du se dina
registrerade resultat.
Om
att skriva i Maple T.A.:
Generellt gäller att du ska skriva dina svar som på en miniräknare.
Tänk på följande:
- kvadratrötter skrivs med sqrt: t.ex. så skrivs som sqrt(2)
- absolutbelopp skrivs med abs: t.ex. så skrivs som abs(x+2)
- skriv ej decimaltal (som då skulle skrivas med punkt): t.ex. skriv 1/8 och inte 0.125
- i svar ska potenser av heltal som går att räkna ut exakt vara beräknade: skriv t.ex. 81 och inte 3^4 (om inget annat framgår av uppgiften)
- multiplikation skrivs med *: skriv t.ex. x*y och inte xy
- skriv exp(x) och inte e^x; det gäller även om x är ett givet tal, t.ex. skrivs talet e som exp(1)
Observera: Tanken med duggorna i Maple T.A. är att underlätta dina studier. Det är därför tillåtet att ta hjälp av lärare och andra kursdeltagare. Det är inte tillåtet att låta någon annan göra duggan åt en, eller att ta hjälp av programvara för att lösa uppgifterna. När du lämnar in duggan intygar du samtidigt att du förstått de svar du lämnat och att du själv kommit fram till dem.
Examination
Kursen består av två moment i LADOK, som examineras och godkänns separat. Examinationen av den laborativa delen (1,5 hp) består av redovsiningar av uppgifter i MATLAB under kursens gång. Efter lyckad examination kan man bara få betyget Godkänt på detta moment. Det andra momentet examineras genom en skriftlig tentamen (7,5 hp).Skrivningstiden är fyra timmar. Skrivningen består vanligtvis av sju uppgifter varav oftast två är av teoretisk art. Några uppgifter kan bestå av flera deluppgifter. Maximala antalet poäng på skrivningen är 50.
Till skrivningspoängen läggs bonuspoäng från duggorna. Varje helt avklarad dugga ger 1 poäng. Bonuspoängen är giltiga under detta läsår (ordinarie tentamen i oktober 2017 samt omtentor i december 2017 och augusti 2018).
För godkänt, och betyget 3, krävs minst 20 p. För betyget 4 krävs 30p och för betyget 5 krävs 40p.
Hjälpmedel på tentamen: Under tentamen får inga räknedosor användas, oavsett om de är Chalmersgodkända eller inte. Anders Vretblads ordlista som finns länkad ovan får skrivas ut och tas med utan anteckningar eller indexeringar. Inga övriga hjälpmedel är tillåtna.
För att få ett slutbetyg på hela kursen krävs (lägst) Godkänt på de båda LADOK-momenten. Betyget på den skriftliga delen avgör slutbetyget.
Tentamensdatum: ordinarie tentamen sker 26 oktober och första omtentamenstillfället är 20 december 2017.
Tider och lokaler för tentor hittas i Studieportalen.
Glöm inte anmälan till tentan, vilket är obligatoriskt för att du ska kunna tentera!
Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen, för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat granskningstillfälle av
tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan
delta vid granskningen kan efter granskningstillfället hämta och granska
sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att Du har fått rätt betyg
och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Kursvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursvärderingen. Värderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för Kursvärdering i studentportalen.
Jämfört med förra årets kursomgång har följande förändringar gjorts:
- salsduggorna har ersatts med duggor i MapleTA,
- ett antal mindre ändringar har gjorts i programmen för föreläsningarna och övningarna, bla. så ägnas nu något mera tid åt linjära ekvationssytem samt (kontrollstrukturer i) Matlab,
- kurskraven gällande de resultat/satser som ska kunna bevisas har omarbetats något.
Studentrepresentanter för TD:
- Amelie Nord (anordh "at" student.chalmers.se)
- Filip Sperr (sperr "at" student.chalmers.se)
Studentrepresentanter för Z:
- Erik Almbratt (almerik "at" student.chalmers.se)
- Kristin Borg (borgkr "at" student.chalmers.se)
- Carl Folkesson (focarl "at" student.chalmers.se)
Gamla tentor
Nedanstående gamla tentor kan användas för att ge en uppfattning om tentans utformning och som extra övningar. VARNING! Att lösa gamla tentor ska ses som ett komplement till, och inte en ersättning för, övriga aktiviteter såsom deltagande i föreläsningar och räkneövningar, samt problemlösning ur kurslitteraturen.- December 2016: Tentamen, Lösningsförslag
- Oktober 2016: Tentamen, Lösningsförslag
- Augusti 2015: Tentamen, Lösningsförslag