Aktuella meddelanden
Välkomna till VFU3!
Innan kursstart skall du kontakta din LLU, bekräfta att du kommer, be om schema och planering. Vi behöver minst 2 förslag på matematiklektioner där vi kan komma på besök, under perioden 13-28 november. Lägg in schemat och besökstidsförslagen som ett inlägg i din loggbok i GUL-aktiviteten .
Med hjälp av lärarens planering kan du börja planera dina insatser under onsdag och fredag v.44, när skolan har höstlov.
Lärare
Kursansvarig: Laura Fainsilber tel 031 772 3560
VFU-lärare: Peter Fredriksson och Laura Fainsilber
epostadress: förnamn.efternamn@gu.se
Kurslitteratur
Aktuella läroplaner och kursplaner i matematik för grundskolan och gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se.Relevant litteratur från tidigare kurser, t.ex.:
- Skott, J., Jess, K., Hansen, H.C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare. Delta, Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning.
- Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red) (2010): Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare.Stockholm: Natur & Kultur.
Referenser för lektionsplanering:
- James Hiebert, Lektionsplanering – Ny verksamhet i gammal form
- Lithner, J. ZDM Mathematics Education (2017) 49: 937.
Program
Denna kurs är den tredje i en sekvens av fyra VFU-kurser som är spridda över hela utbildningen. Kursernas övergripande mål är att utveckla lärarprofession (läraridentitet och lärarideal) genom att succesivt arbeta allt mer självständigt som matematiklärare. Fokus i kursen ligger på genomförande och på ledarskap i klassrummet.
Vidare ska du delta aktivt i den kollegiala planeringen och utvärderingen av genomförda undervisningsaktiviteter. Där det finns möjlighet uppmuntras du att ta kontakt med lärare i lärarutbildningens andra (och eventuellt tredje) ämne och delta i undervisningen. Besöket av VFU-kursläraren sker vid en lektion i matematik.
Föreläsningar
Dag |
lokal | aktivitet |
---|---|---|
1 nov | Kursen börjar, planeringsdagDu kan delta i konferens eller fortbildning med din LLU under höstlovsveckan (onsdag-fred) ifall tillfället finns. |
|
2 nov |
MVL22 Mallvinden, MV-huset |
kl.10-12: Kursintroduktion. Progression
i VFU kursmål kl.13.00-15.45: Inspirationsföreläsning och workshop med Mathivation |
6 nov |
Din skola |
Första dag i klassen |
13-28 nov | Din skola | Besök. Tid bestäms individuellt. |
30 nov | GUL | Lämna in uppgiften senast kl.16.59 inför praxisseminariet. Läs kamraternas inlämningar. |
4 dec |
Pedagogen B3 339 |
Kursens sista dag. kl13-15 Praxisseminarium, |
VFU-besök
Inför kursen föreslår du lämpliga besökstider genom att ange dem som ett inlägg i din loggbok på GUL-akktiviteten.I början på kursen (helst vid introduktionsmötet) bestämmer vi vilken lektion som passar för besöket och vem som besöker dig (Peter eller Laura).
Inför besöket mailar du besökande lärare med lokal, telefonnumer och mötesplats där ni skall träffas ca. 15 minuter före din lektion.
Senast kl.17 dagen före besöket lägger du i din loggbok i GUL
- Din lektionsplanering
- Din ifylld självvärderingsblankett (som underlag till samtalet). Tänk tillbaka till tidigare VFU, din progression och dina utmaningar. Du hittar rapporter från VFU2 i GUL-aktiviteten för L920MA H16, bland dina arkiverade aktiviteter.
GUL-aktivitet
När du är registrerad har du tillgång till GUL-aktiviteten för denna kurs. Där hittar du- Din loggbok
- Projektgruppen "Praxisseminarium 4/12"
- Kursutvärderingen
- Mål och framsteg
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Praxisseminarium 4/12
Inför praxisseminariet lämnar du in din uppgift. Du laddar upp den som
dokument i GUL-aktiviteten under projektgruppen "praxisseminarium 4/12".
Deadline är torsdag 30/11 kl.17 och läser dina kurskamraters dokument.
Examination
Examinationen för kursen vilar på:
· 100% närvaro
vid din VFU-skola. Närvaro tillstyrkes av närvaroblanketten som
LLU fyller i och mailar till kursansvarig (laura ”at” chalmers.se)
vid kursslut.
· Ett besök av VFU-kurslärare (Peter eller
Laura)
· Praxisseminarium den 4/12. Inför praxisseminariet ska du göra följande uppgift. Ditt dokument lägger du upp i kursens aktivitet i GUL. Förbered dig inför seminariet genom att läsa övriga studenters dokument.
Viktiga Blanketter
Närvaroblankett (som LLU fyller i och mailar till kursansvarig)
Självvärderingsblankett (som studenten fyller i och laddar upp i GULs loggbok inför VFU-besöket)
Besöksbedömningsblankett (som kursläraren fyller i och laddar upp i GULs loggbok efter avslutad kurs)
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- För dig som studerar på Göteborgs universitet och har behov av extra stöd för funktionsnedsättning – se information på GU samt rutinerna vid institutionen.
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.