Aktuella meddelanden
Välkommen till VFU3!
Kursen pågår 7 november -- 7 december. Du är på skolan hela perioden, utom under tiden för introduktionsmötet och praxisseminarierna.
Innan kursstart skall du kontakta din LLU, bekräfta att du kommer, be om schema och planering. Diskutera förslag till bra lektioner för besöket av VFU-lärare under v.47-48, där ni kan ha ett trepartssamtal direkt efter lektionen.
Lärare
Kursansvarig: Laura Fainsilber tel 031 772 3560
VFU-lärare: Ulrica Dahlberg, Samuel Bengmark, Laura
Fainsilber
epostadress: förnamn@chalmers.se för Samuel och Laura, förnamn.efternamn@ncm.gu.se för Ulrica
Kurslitteratur
Aktuella läroplaner och kursplaner i matematik för grundskolan och
gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. Hämtas från
www.skolverket.se.
Artiklar om programmering i skolan, se instruktioner till
praxisseminarium 2.
Relevant litteratur från tidigare kurser, t.ex.:
- Skott, J., Jess, K., Hansen, H.C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare. Delta, Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning.
- Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red) (2010): Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare.Stockholm: Natur & Kultur.
Program
Denna kurs är den tredje i en sekvens av fyra VFU-kurser som är spridda över hela utbildningen. Kursernas övergripande mål är att utveckla lärarprofession (läraridentitet och lärarideal) genom att succesivt arbeta allt mer självständigt som matematiklärare. Fokus i kursen ligger på genomförande och på ledarskap i klassrummet.
Vidare ska du delta aktivt i den kollegiala planeringen och utvärderingen av genomförda undervisningsaktiviteter. Där det finns möjlighet uppmuntras du att ta kontakt med lärare i lärarutbildningens andra (och eventuellt tredje) ämne och delta i undervisningen. Besöket av VFU-kursläraren sker vid en lektion i matematik.
Dag |
tid | lokal | Innehåll |
---|---|---|---|
ons 7 nov |
skolstart |
din skola | VFU3 börjar |
ons 7 nov |
kl.15.15-16.45 |
MVL22 | Kursintroduktion Progression i VFU kursmål |
fre 23 nov |
kl.13.15-15.00 |
MVL22 | Praxisseminarium 1 |
enligt överenskommelse | din skola | Besök av Ulrica eller Samuel | |
fre 7 dec |
kl.14.00-15.45 |
MVL22 | Praxisseminarium
2, Kursslut |
GUL-aktivitet
När du är registrerad har du tillgång till GUL-aktiviteten
för denna kurs. Där hittar du
- Din loggbok
- Inlämningsport för uppgifter inför praxiseminarium 1 och 2
- Kursutvärderingen
- Mål och framsteg
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Examination
Examination för kursen vilar på bedömning av följande obligatoriska moment:
- 100% närvaro, tillstyrkes av närvaroblanketten som LLU fyller i, sparar och mailar till kursansvarig vid kursslut
- Ett besök av VFU-kursläraren på en lektion som du undervisar (planering och självvärdering skall ligga i din loggbok i GUL)
- Praxisseminarium 1 (undervisningsplanering, skriftlig inlämning och aktivt deltagande).
- Praxisseminarium 2 (programmeringslektion, skriftlig inlämning och aktivt deltagande).
VFU-besök
Inför kursen föreslår du lämpliga besökstider genom att ange dem som ett inlägg i din loggbok på GUL-aktiviteten.I början på kursen (helst vid introduktionsmötet) bestämmer vi vilken lektion som passar för besöket och vem som besöker dig (Ulrica eller Samuel). Besöket består av en lektion som du håller i och ett samtal mellan dig, din LLU och besökande lärare (ca 1t).Inför besöket mailar du besökande lärare med lokal, telefonnumer och mötesplats där ni skall träffas ca. 15 minuter före din lektion.
Senast kl.17 dagen före besöket lägger du i din loggbok i GUL
- Din lektionsplanering
- Din ifylld självvärderingsblankett (som underlag till samtalet). Du reflekterar över din uppfyllelse av kursens mål (se kursplanen). Tänk tillbaka till tidigare VFU, din progression och dina utmaningar. Du hittar rapporter från VFU2 i GUL-aktiviteten för L921MA H17, bland dina arkiverade aktiviteter.
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.
Viktiga blanketter
Närvaroblankett (som LLU fyller i och mailar till kursansvarig)
Självvärderingsblankett (som studenten fyller i och laddar upp i GULs loggbok inför VFU-besöket)
Besöksbedömningsblankett (som kursläraren fyller i och laddar upp i GULs loggbok efter avslutad kurs)