WORKSHOP


Kunskapsinhämtande och kommunikationskunskaper i matematik



Syfte: Att medvetandegöra de studerande om matematikens kommunikativa roll i vardagen och i andra skolämnen. För att läsa, tillgodogöra sig och bearbeta olika slag av information, och argumentera kring denna, krävs det inte bara grundläggande språkliga kunskaper utan även baskunskaper i matematik. _______________________________________________________________________ Ur Kursplanen för Människan i världen 1: Människan som individ och samhällsmedlem. Utifrån egen förförståelse och egna erfarenheter vidga sin syn på språk, matematik och konstnärliga verksamhet som kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om vilken viktig roll dessa spelar för en lärares verksamhet.
Utveckla sin förståelse för vilka möjligheter och hinder för kommunikation och inlärning som kan finnas inom olika utbildningsmiljöer.

I ett modernt samhälle möter alla individer dagligen matematik i en rad olika situationer:

1. I hemmet och på fritiden. Baskunskaper i matematik behövs för att planera sin ekonomi t ex när man handlar, lagar mat, reparerar och betalar räkningar samt skall ta ställning i en rad valsituationer (telefonoperatör, elleverantör, bank..). Även hobby och fritidsintressen förutsätter ofta matematikkunskaper i olika former liksom planering av semestern.

2. Som samhällsmedborgare. När det gäller att uppfatta, tolka och dra slutsatser från information i massmedia krävs det ofta kunskaper om statistik, procentsatser och stora tal. Den som inte kan uppfatta sådan information får svårigheter att ta tillvara sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter i ett demokratiskt samhälle. Matematik är således i högsta grad ett maktmedel.

3. Vid studier och utbildning. I de flesta skolämnen förekommer matematik på olika sätt, ofta i form av tabeller, diagram, grafer och procentsatser. Det brukar också krävas en viss förmåga att mäta, uppskatta, göra överslag och utföra beräkningar. Dessa krav på matematikkunnande bli än större vid fortsatta studier vilket kan utgöra ett stort hinder i utbildningen. ______________________________________________________________

Genomförande av workshopen: Du skall förbereda dig hemma för att sedan kunna föra en saklig diskussion under workshopen. Förberedelserna innebär att du dels läser stencilerat material (Baskunskaper i Matematik kap 1, 2 och 8) och dels kartlägger och analyserar vilka matematikkunskaper man behöver använda:

I hem, fritid och samhälle · under en dag (försök att göra små noteringar för varje gång du behöver använda, även mycket enkelt, tal, siffror, beräkningar, matematikrelaterade begrepp mm.) t.ex. lördagen den 23 november 2001. · för att på djupet förstå innehållet i en dagstidning, t.ex. GP (samma dag). · för att kunna förstå och hantera olika typer av räkningar, informationsmaterial osv.

Du skall vara förberedd så att du under workshopen tillsammans med din grupp kan ge konkreta exempel på vilka matematikkunskaper man behöver ha för att kunna · ta ställning till olika typer av information som ges i en tidning eller i olika informationsbroschyrer · förstå elräkningen och välja el-leverantör (telefonräkningen och form av abonnemang) · förstå hur man beräknar sin skatt (kontrollerar sin lön) · förstå hur man läser tidtabeller, planerar en resa och vilken typ av biljett man skall välja · förstå vad läkarvård, tandvård och medicin kostar. Förstå vad det kostar att ta ett lån etc.

Har du ett fritidsintresse där du behöver använda matematik i någon form är det trevligt om du vill visa och berätta för de andra om detta.

I skola och utbildning · Försök att få tag på några kursböcker som du kommer att använda under din egen utbildning. Försök även att få tag på några läromedel som behandlar det innehåll du som lärare kommer att undervisa om. VFU är ett lämpligt tillfälle att studera detta.

Du skall vara förberedd så att du under workshopen för dina kurskamrater kan ge konkreta exempel på vilka matematikkunskaper man behöver inom dina ämnen och visa på i vilka sammanhang de förekommer.

Till workshopstillfället tag med Dig en tidning (t ex GP eller Metro) och stencilerat material ur Löwing & Kilborn (2002): Baskunskaper i matematik. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 2 och 8.

Har du frågor om denna workshop vänd dig till Madeleine Löwing Institutionen för Pedagogik och Didaktik , Pedagogen Mölndal Rum D2 79 Tel 031 773 22 52 e-mail: Madeleine.Lowing@ped.gu.se