WORKSHOP
Kunskapsinhämtande och
kommunikationskunskaper i matematik
Syfte: Att medvetandegöra de studerande om matematikens
kommunikativa roll i vardagen och i andra skolämnen. För att läsa,
tillgodogöra sig och bearbeta olika slag av information, och
argumentera kring denna, krävs det inte bara grundläggande
språkliga kunskaper utan även baskunskaper i matematik.
_______________________________________________________________________
Ur Kursplanen för Människan i världen
1: Människan som individ och
samhällsmedlem.
Utifrån egen förförståelse och egna erfarenheter vidga sin syn på
språk, matematik och konstnärliga verksamhet som
kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om vilken
viktig roll dessa spelar för en lärares verksamhet.
Utveckla sin förståelse för vilka möjligheter och hinder för
kommunikation och inlärning som kan finnas inom olika
utbildningsmiljöer.
I ett modernt samhälle möter alla individer dagligen matematik i
en rad olika situationer:
1. I hemmet och på fritiden. Baskunskaper i matematik behövs för
att planera sin ekonomi t ex när man handlar, lagar mat, reparerar
och betalar räkningar samt skall ta ställning i en rad
valsituationer (telefonoperatör, elleverantör, bank..). Även
hobby och fritidsintressen förutsätter ofta matematikkunskaper i
olika former liksom planering av semestern.
2. Som samhällsmedborgare. När det gäller att uppfatta, tolka och
dra slutsatser från information i massmedia krävs det ofta
kunskaper om statistik, procentsatser och stora tal. Den som inte
kan uppfatta sådan information får svårigheter att ta tillvara
sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter i ett demokratiskt
samhälle. Matematik är således i högsta grad ett maktmedel.
3. Vid studier och utbildning. I de flesta skolämnen förekommer
matematik på olika sätt, ofta i form av tabeller, diagram, grafer
och procentsatser. Det brukar också krävas en viss förmåga att
mäta, uppskatta, göra överslag och utföra beräkningar. Dessa krav
på matematikkunnande bli än större vid fortsatta studier vilket
kan utgöra ett stort hinder i utbildningen.
______________________________________________________________
Genomförande av workshopen: Du skall
förbereda dig hemma för att sedan kunna föra en saklig diskussion
under workshopen. Förberedelserna innebär att du dels läser
stencilerat material (Baskunskaper i Matematik kap 1, 2 och 8) och
dels kartlägger och analyserar vilka matematikkunskaper man
behöver använda:
I hem, fritid och samhälle · under en dag (försök att göra små
noteringar för varje gång du behöver använda, även mycket enkelt,
tal, siffror, beräkningar, matematikrelaterade begrepp mm.) t.ex.
lördagen den 23 november 2001. · för att på djupet förstå
innehållet i en dagstidning, t.ex. GP (samma dag). · för att kunna
förstå och hantera olika typer av räkningar, informationsmaterial
osv.
Du skall vara förberedd så att du under workshopen tillsammans med
din grupp kan ge konkreta exempel på vilka matematikkunskaper man
behöver ha för att kunna · ta ställning till olika typer av
information som ges i en tidning eller i olika
informationsbroschyrer · förstå elräkningen och välja
el-leverantör (telefonräkningen och form av abonnemang) · förstå
hur man beräknar sin skatt (kontrollerar sin lön) · förstå hur man
läser tidtabeller, planerar en resa och vilken typ av biljett man
skall välja · förstå vad läkarvård, tandvård och medicin kostar.
Förstå vad det kostar att ta ett lån etc.
Har du ett fritidsintresse där du behöver använda matematik i
någon form är det trevligt om du vill visa och berätta för de
andra om detta.
I skola och utbildning · Försök att få tag på några kursböcker som
du kommer att använda under din egen utbildning. Försök även att
få tag på några läromedel som behandlar det innehåll du som lärare
kommer att undervisa om. VFU är ett lämpligt tillfälle att studera
detta.
Du skall vara förberedd så att du under workshopen för dina
kurskamrater kan ge konkreta exempel på vilka matematikkunskaper
man behöver inom dina ämnen och visa på i vilka sammanhang de
förekommer.
Till workshopstillfället tag med Dig en tidning (t ex GP eller Metro) och
stencilerat material
ur Löwing & Kilborn (2002):
Baskunskaper i matematik. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 2 och 8.
Har du frågor om denna workshop vänd dig till Madeleine Löwing
Institutionen för Pedagogik och Didaktik , Pedagogen Mölndal Rum
D2 79 Tel 031 773 22 52 e-mail: Madeleine.Lowing@ped.gu.se