WORKSHOP


ARGUMENTATION



Vår workshop kommer att handla om argumentation, eftersom det är något som vi tycker att alla lärare måste kunna. Lärare argumenterar ständigt muntligt med elever,föräldrar, kollegor och skolledning. Skriftligt argumenterar lärare bl.a. när de ska söka pengar till utvecklingsprojekt. Dagen ser ut så här: Efter en kort introduktion kommer ni att få skriva en argumenterande text i form av en s.k. styrd flödesskrivning. Dessa texter skall ni sedan arbeta med tillsammans i basgrupperna enligt anvisningar. Eftermiddagen startar med en genomgång av hur man kan analysera argumenterande texter. Efter det får ni återigen i basgrupperna tillämpa dessa nya kunskaper på en argumentarande text, som delas ut vid föreläsningen. Förhoppningvis kommer denna analys att ge er insikt i hur man kan kritiskt granska texter och dessutom hjälpa er att själva formulera er argumenterande.

Dysthe Olga: Det flerstämmiga klassrummet, Studentlitteratur, 1996

Eliasson Anette och Lindö Ringmor: Det öppna lärorummet som grogrund för kunskapande, Skolverket, 1999