WORKSHOP
ARGUMENTATION
Vår workshop kommer att handla om argumentation, eftersom det är
något som vi tycker att alla lärare måste kunna. Lärare
argumenterar ständigt muntligt med elever,föräldrar, kollegor och
skolledning. Skriftligt argumenterar lärare bl.a. när de ska söka
pengar till utvecklingsprojekt. Dagen ser ut så här: Efter en
kort introduktion kommer ni att få skriva en argumenterande text i
form av en s.k. styrd flödesskrivning. Dessa texter skall ni sedan
arbeta med tillsammans i basgrupperna enligt anvisningar.
Eftermiddagen startar med en genomgång av hur man kan analysera
argumenterande texter. Efter det får ni återigen i basgrupperna
tillämpa dessa nya kunskaper på en argumentarande text, som delas
ut vid föreläsningen. Förhoppningvis kommer denna analys att ge er
insikt i hur man kan kritiskt granska texter och dessutom hjälpa
er att själva formulera er argumenterande.
Dysthe Olga: Det flerstämmiga klassrummet, Studentlitteratur, 1996
Eliasson Anette och Lindö Ringmor: Det öppna lärorummet som grogrund
för kunskapande, Skolverket, 1999