LAU 150 VT 02

LAU150 VT 02


Delkurs : TVÄR - Kommunikation
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV (6p)



Dokumentläsare för denna sida:

Acrobat Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan med fördel läsas med Ghostview/GSView. Här finns en karta över Chalmers.



OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång. OBS! Workshop i matematik är inställd



ALLMÄN INFORMATION:

Kursen ingår som ett delmoment i kursen MÄNNISKAN I VÄRLDEN 1: MÄNNISKAN SOM INDIVID OCH SOM SAMHÄLLSMEDLEM 10p och omfattar 6p. Delmomentets rubrik är KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV. Denna del av kursen börjar den den 11 april 2002 och pågår till den 24 maj 2002 . Delmomentet kallas "Kommunikation" (delmomentet Idéhistoria (länk till vårens sajt) pågår 27 maj 2002 - 7 juni 2002).
Alla studenter är uppdelade i precis samma 12 grupper som under LÄR-delen: Varje studentgrupp har en gruppledare som kommer att fungera som en kontaktperson - Du kan vända Dig till gruppledaren med alla problem relaterade till kursen. Inom varje grupp bildas arbetsgrupper bestående av 4-5 studenter som kommer att samarbeta i samband med projektarbeten och andra uppgifter som gruppen ställs inför under kursens gång.
Det rent administrativa ansvaret för hela kursen ligger på Matematiska institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten. Det organisatoriska ansvaret för den del som börjar den 11 april är också förlagt till Matematiska institutionen. Information om kursen finner Du på kursens hemsidor. Där hittar Du kursscheman och all aktuell information. Observera att dessa sidor är under uppbyggnad och kompletteras successivt under den närmaste tiden och under kursens gång. Det kommer lokaler samt några schemaförändringar under vecka 14.

KURSENS SYFTEN:

Enligt kursplanen är syftet med kursen att studera språk, konst och matematik dels som kommunikativa redskap i människans vardag, skola och i samhället och dels som grundläggande element i utvecklingen av människans tankeförmåga och förhållningssätt i olika kulturer och under olika epoker. Detta innebär att flera fakulteter samverkar för att ge alla studenter en möjlighet till att möta den kompetens som språkvetare, konstvetare och matematiker från ämnesinstitutionerna vid Humanistiska fakulteten, Konstnärliga fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och från motsvarande enheter som representeras vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten (IPD) kan bidra med. Vårt syfte är att visa vikten av

  • tvärvetenskaplig samverkan och kommunikation mellan olika områden för samhällsutveckling och förståelsen av möjligheter och hinder för kommunikation och lärande som finns i samband med sådan samverkan,
  • att utveckla sina egna kunskaper om vetenskapens och kunskapssamhällets framväxt ur ett socialt, historiskt och politiskt perspektiv,
  • att utifrån egen förståelse och egna erfarenheter vidga sin syn på språk, matematik och konstnärlig verksamhet som kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om deras viktiga roll för lärarnas verksamhet,
  • att tillägna sig kunskaper om hur lärare i förskola, fritidsverksamhet och i skolan kan medverka till människans kontinuerliga utveckling av språk, andra uttrycksformer och matematiskt tänkande och hur denna process kan bidra till att barn, elever och vuxna utvecklas till självständigt reflekterande individer,
  • att träna sig i att formulera, analysera och lösa problem samt redovisa sina resultatet både muntligt och skriftligt.

  • ARBETSFORMER:

    Kursen kommer att innehålla flera aktiviteter vars syfte är att förverkliga dess syften:

  • FÖRELÄSNINGAR

  • SEMINARIER OCH WORKSHOPS

  • OBLIGATORISK KURSLITTERATUR

  • VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU)

  • PROJEKTARBETEN






    länkar och populärvetenskaplig litteratur


    Laura Fainsilber tel. 772 3560; laura@math.chalmers.se