Jens Allwood,  Lingvistik,  Göteborgs universitet

 

 

Övningsuppgift

 

 

Välj ett moment ur något skolämne

 

och beskriv hur man med användning av en kombination av matematik, konst och naturligt språk

 

kan förstärka uppfattningen och förståelsen av ämnesmomentet ifråga.


Jens Allwood,  Lingvistik,  Göteborgs universitet

 

Språk, konst & matematik

Kommunikativa redskap

i människans vardag, skola & samhälle

 

1. Varför intressant?

2. Vad är kommunikation?

3. Kommunikationsfunktioner

4. Vad är språk?

5. Vad är konst?

6. Vad är matematik?

7. Hur är de relaterade till varandra och till kommunikation?

8. Hur är de relaterade till tankeförmåga & förhållningssätt i olika kulturer och olika epoker ?

9. Avslutning


Varför intressant?

 

1.           All undervisning -> kommunikation

oftast språklig kommunikation

 

2.           Delad information, Delad kunskap

Delad förståelse -> Kommunikation

 

3.           All samverkan mellan människor

è  Kommunikation

 

4.           Språk, konst & matematik

Alla hjälpmedel för kommunikation

 

5.           Alla tre förutsättningar för

-       samhällsutveckling

-       modern vetenskap & teknik

-       utveckling av det samhälle

och den vetenskap & teknik

som kommer i framtiden

 

6.           Alla tre grundläggande i

skolundervisning


Vad är kommunikation?

 

Kommunikation =       Delande av

information

 

Kommunikation en process med

 

- Sändare (talare, skribent, sångare,

                   målare, skulptör)

- Mottagare (en eller flera lyssnare,

läsare, tittare)

- Uttryck (gest, tal, skrift, tryck, lukt,

smak)

- Innehåll (sakligt, känslomässigt,

                   viljemässigt)

- Medium (akustiskt, optiskt,

 molekylärt)

- Hjälpmedel (skrift, megafon, dator)  

- Situation (plats, verksamhet)

         

- Syfte (avsikt, mål)


Multimodalitet & Multidimensionalitet

 

Ansikte-mot-ansikte-kommunikation innebär normalt

 

1.                  Multimodalt uttryck

 

Produktion: kroppsrörelser, tal, tryck, lukt, smak

   Perception: syn, känsel, hörsel,

lukt, smak

 

2.                  Multidimensionellt innehåll

 

Sakligt

Emotionellt / attitydmässigt

Identitet

Kommunikationsreglerande

Estetisk uppskattning av uttryck


 

Olika sätt att representera information

 

1.          Index (närhet, kausalitet)

Exempel: pekgest, moln, rodna

                   metonymi-synekdoke

 champagne

 

2.           Ikon (likhet, homomorfi)

Exempel:   tavla, foto, diagram,

metafor, liknelse,

analogi

 

3.           Symbol (grupp, godtycklighet,

                    konvention)

            Exempel:         de flesta språk

                                  siffror   1, 2, 3

                                                I, II, III

                                                 -, =, =

          Stödjande av abstraktion,

allmänbegrepp ”häst”

Olika sätt att uttrycka sig

 

 

Tala           Symbol                – ord

                   Ikon                     – gester

                   Index                   – prosodi

 

Skriva        Symbol                – ord

                   för symbol

                   Ikon                     – illustration

 

Måla          Ikon (kanske även symboler)

Teckna                Konventioner för hur

Skulptera            man tecknar, målar

 

Sjunga       Symbol                – ord + prosodi

                                                 melodi

 

Spela                             akustiskt uttryck

instrument          symbol,index, ikon     

Olika sätt att uttrycka sig

                            

 

Tal, skrift                     uttryck förmedlar innehåll

                                       innehåll i fokus

 

Måleri                           innehåll &

teckning                        uttryck lika

skulptur                        viktiga      

                                               

 

Sång,                             uttrycket i

instrument                    fokus


 

Sätt att ta emot information

 

Omedveten reaktion

 

Uppfattning (perception)

 

Förståelse

 

Andra attityder, känslor

 

Respons

 

Andra handlingar

 


 

Förståelse och minne

förstärks av multimodal

integration

 

 

Flera uttryck för ett fenomen

befäster det i flera modaliteter

 

Förstärks ännu mer av användning i verksamhet

 

Egen gestaltning

          Ökar motivation

          Förankring i egen förförståelse

 


 

Kommunikationsfunktioner

 

Kommunicera generellt

 

• Delande av information, upplevelser, förståelse

 

• Samordning av handling

 

• Stödjande av enskilt & kollektivt minne (inlärning)

-       insikt

-       färdighet


 

Språklig kommunikation

 

• Delande av komplex information

 

• Samordning av komplex handling

 

• Stödjande av tänkande, planering

 

• Stödjande av kognitiva (logiska) processer

 

• Stödjande av enskilt & kollektivt minne (inlärning)

          - insikt & färdighet


Vad är språk?

 

Språk = ett system för komplex informationsaktivering och informationsdelning i en grupp

 

Såvitt vi vet kräver ett komplext språk

En grupp människor

 

Huvudsakligen symbolisk representation

Även om ikonisk och indexikal också utnyttjas

 

Naturliga språk: svenska, tyska, swahili

Artificiella språk: kemi, C+, matematik?

 

Vi använder kontinuerligt båda och blandformer.


 

Med hjälp av språk kan vi dela information om

 

- Känslor, attityder

 

- Konkreta sinnesupplevelser, t ex en häst

 

- Abstraktioner ”häst”

 

- Kognitiva operationer, t ex logiska

 

- Negation                     inte vit

 

- Predikation                 Pelle är glad

  (omdöme)

- Konjunktion               Pelle är glad och

                                       fattig

- Disjunktion                 Pelle är glad

                                       eller rik

- Implikation                 Om Pelle är glad                                        så är han rik

 

Kognitiva operationer

 

Inte möjliga utan symbolisk (godtycklig) representation. Försök representera dem med ikon eller index.

 

Rita            ”inte”,

”och”,

”eller”,

”är”,

”om”

 


 

Vad är konst?

 

Konst = Förmåga eller Produkt av förmåga som kräver stor skicklighet

 

 

”Det är ingen konst”

 

Simkonst

Konsten att tala

Konsten att lyckas utan att anstränga sig

 

Konstprodukter är ofta tänkta att ge ”estetisk njutning”

-       skönhetsupplevelse eller annan

-       gripande upplevelse

 

T ex            Musik                  Film 

Bildkonst             Teater

Skulptur              Arkitektur

Skönlitteratur     Trädgårdsskötsel

Poesi                    Vag gräns till

                   Dans                     sport, spel

Vad kommuniceras av konst?

 

Olika för de olika typerna av konst

T ex kan följande typer av information kommuniceras och delas

 

Musik         – känslor, energi

                       estetisk njutning

Muzak        – hjärtrytm för att lugna tempo

 

Skönlitteratur (film, teater) – livsideal

                                                 Nya idéer

        Jules Verne

 

Bildkonst – nya sätt att se

                   nya strukturer

                  

 

Konst, estetik kan kombineras med de flesta produkter för att höja produktens värde.


 

Vilken typ av Representation finns i konst?

 

 

Index                   i viss mån

 

Ikon                     ja huvudsakligen

 

Symbol                i viss mån


 

Relation språk – konst – matematik

 

Språk krävs för avancerad matematik

Språk krävs för många typer av konst

 

Konst (estetik) en aspekt på bruk av såväl språk som matematik

 

Den är övertygande & skänker tillfredsställelse

 

Matematik vårt mest avancerade sätt att komprimerat förstå och förmedla insikter om (kvantitativa) relationer


Vad är matematik?

 

Matematik = vetenskapen om

   kvantitativa relationer

 

Ligger nära logik

 

Grundläggande för en exakt, precis förståelse av verkligheten

 

Modern vetenskap – teknik omöjlig utan matematik

 

Matematik starkt knuten till matematiskt språk

 

Det matematiska språket särskilt i skrift underlättar och stöder abstrakt strukturellt tänkande


Exempel

 

1. Hur stort antal kan man fatta utan språkliga uttryck för tal?

 

Efter ca 6

krävs gruppering eller systematiskt språk som stöder uppfattningen.

 

2. Vad är egentligen ett tal?

 

T ex            3

 

Ett svar

Mängden av mängder som innehåller tre element

 

3. Uttryck multiplikation med vanligt

 språk

 

          tex                        5 x 5


 

 

Matematiska operationer

 

Addition

Subtraktion

Multiplikation

Division

 

Stöds eller försvåras av sin beteckning och av sätt att skriva siffror

 

Romerska siffror          XIV  X  LXIV


 

Vad kommuniceras av matematik?

 

Exakta matematiska strukturella relationer

 

T ex A2 = B2 + C2 (Pytagoras sats)

                                               

                             B                 A

 

                                       C

 

Eller  F = m • a    inte             F = m + a

 

Att förstå ett matematiskt uttryck är att förstå ett strukturellt samband på elegant (estetiskt), komprimerat och exakt sätt.

 

En additiv ökning är  t ex något annat än en multiplikativ ökning.


 

Relation till tankeförmåga i olika kulturer och epoker

 

Språk varierar i vad som kan eller har kunnat uttryckas vid olika epoker och i olika kulturer.

 

Några exempel    Färgord

                             Släktskap

                             Ord för snö

 

Ord för tal           1, 2, 3 många

                             5, 10, 20 tals system

 

Länge fanns inget ord för 0

Problem för vår tideräkning

Avståndet mellan 1 f Kr och 1 e Kr är inte 2 utan 0. Man började med 1.

 

Noll (0) är en Indisk, arabisk kulturell uppfinning.


Grunder för talsystem ofta 5 eller 10 efter handens fingrar. Ibland 20.

 

1 2 3 4 5   5+1  5+2

 

1 2 3 4 5   6 7 8 9 10   10+1, 10+2

 

1 – 20, 20+1

 

Danska

Halv tres    = 3x20 - 10 = 50

Tres            = 3x20 = 60

Half fjers   = 4x20 - 10 = 70

Fjers                    = 4X20 = 80

Halv fems   = 5x20 - 10 = 90

 

Franska

dix-huit = 18

dix-neuf = 19

soixante-dix = 70

soixante-dix-neuf = 79

quatre ving (4x20) = 80


 

Man kan skilja på två olika aspekter på språk, konst och matematik.

 

 

1.          Universella (Finns i alla kulturer/alla epoker)

 

2.          Kulturspecifika

 

 

Vi vet ännu inte riktigt vad som är universellt och vad som är kulturspecifikt.


Japansk Haiku

 

shimazimani

                                                             hiotomoshikeri

                                                             harunoumi

 

                                                             On all the islands 

Glittering lights now appear.

The sea at springtime.

 

                                                             Masaoka Shiki (1867-1902)

(From "One Hundred Famous

Haiku," translated by Daniel C. Buchanan,

Japan Publications)

 


 

Avslutning

 

Lycka till!

 

Språk, konst & matematik är alla grundläggande verktyg i vårt nuvarande liv på jorden.

 

Man behöver dem alla tre, inte minst i undervisning och inlärning.