Jens Allwood, Lingvistik, Göteborgs universitet
Välj ett moment ur något skolämne
och beskriv hur man med användning av en kombination av matematik,
konst och naturligt språk
kan förstärka uppfattningen och förståelsen av ämnesmomentet ifråga.
Jens Allwood, Lingvistik, Göteborgs universitet
Språk,
konst & matematik
Kommunikativa
redskap
i människans vardag, skola & samhälle
1. Varför intressant?
2. Vad är kommunikation?
3. Kommunikationsfunktioner
4. Vad är språk?
5. Vad är konst?
6. Vad är matematik?
7. Hur är de relaterade till varandra och till
kommunikation?
8. Hur är de relaterade till tankeförmåga &
förhållningssätt i olika kulturer och olika epoker ?
9. Avslutning
Varför intressant?
1.
All undervisning -> kommunikation
oftast
språklig kommunikation
2.
Delad information,
Delad kunskap
Delad
förståelse -> Kommunikation
3.
All samverkan mellan
människor
è Kommunikation
4.
Språk, konst &
matematik
5.
Alla tre
förutsättningar för
- samhällsutveckling
- modern vetenskap & teknik
- utveckling av det samhälle
och
den vetenskap & teknik
som
kommer i framtiden
6.
Alla tre
grundläggande i
skolundervisning
Vad är kommunikation?
information
Kommunikation en process med
- Sändare (talare, skribent,
sångare,
målare, skulptör)
- Mottagare (en eller flera
lyssnare,
läsare, tittare)
- Uttryck (gest, tal,
skrift, tryck, lukt,
smak)
- Innehåll (sakligt,
känslomässigt,
viljemässigt)
- Medium (akustiskt,
optiskt,
molekylärt)
- Hjälpmedel (skrift,
megafon, dator)
- Situation (plats,
verksamhet)
- Syfte (avsikt, mål)
Multimodalitet &
Multidimensionalitet
Ansikte-mot-ansikte-kommunikation
innebär normalt
1.
Multimodalt uttryck
Produktion: kroppsrörelser, tal, tryck, lukt, smak
Perception: syn, känsel, hörsel,
lukt,
smak
2.
Multidimensionellt
innehåll
Sakligt
Emotionellt
/ attitydmässigt
Identitet
Kommunikationsreglerande
Estetisk
uppskattning av uttryck
Olika sätt att representera
information
1.
Index (närhet,
kausalitet)
Exempel:
pekgest, moln, rodna
metonymi-synekdoke
champagne
2.
Ikon (likhet,
homomorfi)
Exempel: tavla, foto,
diagram,
metafor, liknelse,
analogi
3.
Symbol (grupp,
godtycklighet,
konvention)
Exempel: de
flesta språk
siffror 1, 2, 3
I, II, III
-, =, =
Stödjande av
abstraktion,
allmänbegrepp
”häst”
Index –
prosodi
Skriva Symbol –
ord
för symbol
Ikon – illustration
Måla Ikon (kanske även symboler)
Teckna Konventioner för hur
Skulptera man tecknar, målar
Sjunga Symbol – ord + prosodi
melodi
Spela akustiskt uttryck
instrument symbol,index, ikon
innehåll i fokus
Måleri innehåll &
teckning uttryck lika
skulptur viktiga
Sång, uttrycket
i
instrument fokus
Sätt att ta emot information
Omedveten reaktion
Uppfattning (perception)
Andra attityder, känslor
Respons
Andra handlingar
Förståelse och minne
förstärks av multimodal
integration
befäster det i flera
modaliteter
Förstärks ännu mer av
användning i verksamhet
Egen gestaltning
Ökar motivation
Förankring i egen förförståelse
• Delande av information, upplevelser, förståelse
• Samordning av handling
• Stödjande av enskilt & kollektivt minne (inlärning)
- insikt
- färdighet
• Delande av komplex information
• Samordning av komplex handling
• Stödjande av tänkande, planering
• Stödjande av kognitiva (logiska) processer
• Stödjande av enskilt & kollektivt minne
(inlärning)
-
insikt & färdighet
Vad är språk?
Språk = ett system för
komplex informationsaktivering och informationsdelning i en grupp
Såvitt vi vet kräver ett
komplext språk
En grupp människor
Huvudsakligen symbolisk representation
Även om ikonisk och
indexikal också utnyttjas
Naturliga språk: svenska,
tyska, swahili
Artificiella
språk: kemi, C+, matematik?
Vi
använder kontinuerligt båda och blandformer.
Med hjälp av språk kan vi dela information om
- Känslor, attityder
-
Konkreta sinnesupplevelser, t ex en häst
- Abstraktioner ”häst”
- Kognitiva operationer, t
ex logiska
- Negation inte vit
- Predikation Pelle är glad
(omdöme)
- Konjunktion Pelle är glad och
fattig
- Disjunktion Pelle är glad
eller rik
- Implikation Om Pelle är glad så
är han rik
Inte möjliga utan symbolisk (godtycklig) representation. Försök representera dem med ikon eller index.
Rita ”inte”,
”och”,
”eller”,
”är”,
”om”
Simkonst
Konsten att tala
Konsten
att lyckas utan att anstränga sig
Konstprodukter är ofta
tänkta att ge ”estetisk njutning”
- skönhetsupplevelse eller annan
- gripande upplevelse
T ex Musik Film
Bildkonst Teater
Skulptur Arkitektur
Skönlitteratur Trädgårdsskötsel
Poesi Vag
gräns till
Dans sport,
spel
Vad kommuniceras av konst?
Olika för de olika typerna
av konst
T ex kan följande typer av
information kommuniceras och delas
Musik – känslor, energi
estetisk njutning
Muzak – hjärtrytm för att lugna tempo
Skönlitteratur (film, teater)
– livsideal
Nya idéer
Jules Verne
Bildkonst – nya sätt att se
nya
strukturer
Konst, estetik kan
kombineras med de flesta produkter för att höja produktens värde.
Vilken typ av Representation
finns i konst?
Ikon ja huvudsakligen
Symbol i viss mån
Relation språk – konst – matematik
Språk krävs för avancerad
matematik
Språk krävs för många typer
av konst
Konst (estetik) en aspekt på
bruk av såväl språk som matematik
Den är övertygande &
skänker tillfredsställelse
Matematik vårt mest
avancerade sätt att komprimerat förstå och förmedla insikter om (kvantitativa)
relationer
Vad är
matematik?
Matematik = vetenskapen om
kvantitativa relationer
Ligger nära logik
Grundläggande för en exakt,
precis förståelse av verkligheten
Modern vetenskap – teknik
omöjlig utan matematik
Matematik starkt knuten till
matematiskt språk
Det matematiska språket
särskilt i skrift underlättar och stöder abstrakt strukturellt tänkande
Exempel
1. Hur stort antal kan man
fatta utan språkliga uttryck för tal?
Efter ca 6
krävs gruppering eller
systematiskt språk som stöder uppfattningen.
T ex 3
Mängden
av mängder som innehåller tre element
3. Uttryck multiplikation med vanligt
språk
tex 5
x 5
Addition
Subtraktion
Multiplikation
Division
Stöds eller försvåras av sin
beteckning och av sätt att skriva siffror
Romerska siffror XIV
X LXIV
Vad kommuniceras av matematik?
Exakta matematiska strukturella
relationer
T ex A2 = B2 + C2 (Pytagoras sats)
B A
C
Eller F = m • a inte F = m + a
Att förstå ett matematiskt
uttryck är att förstå ett strukturellt samband på elegant (estetiskt),
komprimerat och exakt sätt.
En additiv ökning är t ex något annat än en multiplikativ ökning.
Relation till tankeförmåga i olika kulturer och epoker
Språk varierar i vad som kan
eller har kunnat uttryckas vid olika epoker och i olika kulturer.
Några exempel Färgord
Släktskap
Ord för snö
Ord för tal 1, 2, 3 många
5, 10, 20 tals system
Länge fanns inget ord för 0
Problem för vår tideräkning
Avståndet mellan 1 f Kr och
1 e Kr är inte 2 utan 0. Man började med 1.
Noll (0) är en Indisk,
arabisk kulturell uppfinning.
Grunder för talsystem ofta 5 eller 10 efter handens fingrar. Ibland 20.
1 2 3 4 5 5+1
5+2
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10+1, 10+2
1 – 20, 20+1
Danska
Halv tres = 3x20 - 10 = 50
Tres = 3x20 = 60
Half fjers = 4x20 - 10 = 70
Fjers = 4X20 = 80
Halv fems = 5x20 - 10 = 90
Franska
dix-huit = 18
dix-neuf = 19
soixante-dix = 70
soixante-dix-neuf = 79
quatre ving (4x20) = 80
Man kan skilja på två olika aspekter på språk, konst och matematik.
1.
Universella (Finns i
alla kulturer/alla epoker)
2.
Kulturspecifika
Vi vet ännu inte riktigt vad
som är universellt och vad som är kulturspecifikt.
Japansk
Haiku
shimazimani
hiotomoshikeri
harunoumi
On all the
islands
Glittering lights now
appear.
The sea at springtime.
Masaoka Shiki (1867-1902)
(From "One Hundred
Famous
Haiku," translated by
Daniel C. Buchanan,
Japan Publications)
Avslutning
Språk, konst & matematik
är alla grundläggande verktyg i vårt nuvarande liv på jorden.
Man behöver dem alla tre,
inte minst i undervisning och inlärning.