LAU150 VT 02
Instuderingsfrågor till Fredrik Lindström, Världens dåligaste
språk, Stockholm 2000. Sidhänvisningarna härrör från MånPock=
et
upplagan 2001.
1. Studera hur Fredrik Lindström (FL) har disponerat sin bok, dvs vilka
huvudfrågor behandlar han under de olika kapitelrubrikerna?
2. I det första kapitlet diskuterar FL kring frågan om vem som bestämmer
över vårt språk. Vilka svar har han på den frågan? Vad betyder
detta för Dig och Ditt språk?
3. I kapitel tre behandlas frågor om språk och tänkande. På vilket sätt
är dessa två storheter förbundna med varandra enligt FL? Viken betydelse
hade utvecklingen av språket för människans/hjärnans evolution?
4. Fundera över på vilket sätt tal- och skriftspråk skiljer sig åt
(sidorna 49-68).
5. Vad anser FL om den vanliga fördomen, att svenskan skulle vara ett
ordfattigt och torftigt språk?
6.Vilka är hans argument i kapitel sex för varför vi, som lärare eller
föräldrar, ibland måste rätta till språkliga felaktigheter? Vad är
"rätt och fel" i detta sammanhang?
7. Hur lär sig barn egentligen språket?
8. I kapitel sju funderar FL över skillnaden mellan "privat och
offentligt". Vad har detta med svenska språket att göra?
9. Hur ska vi böja våra låneord?
10. I kapitel nio diskuteras språksociologiska frågor. Fundera kring de
exempel FL anför om bl. a. hur "vi avslöjar oss i vårt
språk?".
11. Vad tycker du om boken och vilken är den viktigaste lärdomen du
dragit av den?