LAU150 VT 02





Instuderingsfrågor till Fredrik Lindström, Världens dåligaste språk, Stockholm 2000. Sidhänvisningarna härrör från MånPock= et upplagan 2001.

1. Studera hur Fredrik Lindström (FL) har disponerat sin bok, dvs vilka huvudfrågor behandlar han under de olika kapitelrubrikerna?

2. I det första kapitlet diskuterar FL kring frågan om vem som bestämmer över vårt språk. Vilka svar har han på den frågan? Vad betyder detta för Dig och Ditt språk?

3. I kapitel tre behandlas frågor om språk och tänkande. På vilket sätt är dessa två storheter förbundna med varandra enligt FL? Viken betydelse hade utvecklingen av språket för människans/hjärnans evolution?

4. Fundera över på vilket sätt tal- och skriftspråk skiljer sig åt (sidorna 49-68).

5. Vad anser FL om den vanliga fördomen, att svenskan skulle vara ett ordfattigt och torftigt språk?

6.Vilka är hans argument i kapitel sex för varför vi, som lärare eller föräldrar, ibland måste rätta till språkliga felaktigheter? Vad är "rätt och fel" i detta sammanhang?

7. Hur lär sig barn egentligen språket?

8. I kapitel sju funderar FL över skillnaden mellan "privat och offentligt". Vad har detta med svenska språket att göra?

9. Hur ska vi böja våra låneord?

10. I kapitel nio diskuteras språksociologiska frågor. Fundera kring de exempel FL anför om bl. a. hur "vi avslöjar oss i vårt språk?".

11. Vad tycker du om boken och vilken är den viktigaste lärdomen du dragit av den?