Syftet med
seminariet är att reflektera kring
berättandets betydelse som kommunikationsmedel i våra liv; ditt eget,
elevernas, ur historiskt perspektiv och hur det plockas upp och behandlas i
dagens skolan. Berättelser ur munnar, i böcker, film, TV, sångtexter, etc.
Seminariet
försöker inledningsvis ge en kort överblick över hur man har sett på det
muntliga berättandets och litteraturens plats i samhället under olika epoker,
spänningen mellan högt och lågt, fin- och populärkultur. Därefter kopplas detta
samman med skolan och hur man där kan möta olika förhållningssätt till
litteraturundervisning, populärkultur och muntligt berättande – både bland
lärare och elever samt i olika ämnen och på olika stadier. Var finns elevernas
lust till berättelser och var finns berättelserna i skolan?
Vi resonerar
kring frågor som har med bokläsning, berättelsers attraktionskraft,
tvärvetenskaplighet /kommunikation i
förhållande till berättande, osv, att göra. Seminariet är kopplat till
kurslitteraturens valbara del: Populärmusik
från Vittula, Högläsaren, Sifferdjävulen. Jag kommer även att ta upp Jens
Allwoods föreläsning.
Ingrid Lindell, doktorand i Litteraturvetenskap, forskar om film,
gymnasielärare i svenska och engelska sedan många år.