BERÄTTANDETS PLATS I LIVET OCH SKOLAN

Syftet med seminariet är att reflektera kring  berättandets betydelse som kommunikationsmedel i våra liv; ditt eget, elevernas, ur historiskt perspektiv och hur det plockas upp och behandlas i dagens skolan. Berättelser ur munnar, i böcker, film, TV, sångtexter, etc.

 

Seminariet försöker inledningsvis ge en kort överblick över hur man har sett på det muntliga berättandets och litteraturens plats i samhället under olika epoker, spänningen mellan högt och lågt, fin- och populärkultur. Därefter kopplas detta samman med skolan och hur man där kan möta olika förhållningssätt till litteraturundervisning, populärkultur och muntligt berättande – både bland lärare och elever samt i olika ämnen och på olika stadier. Var finns elevernas lust till berättelser och var finns berättelserna i skolan?

 

Vi resonerar kring frågor som har med bokläsning, berättelsers attraktionskraft, tvärvetenskaplighet /kommunikation  i förhållande till berättande, osv, att göra. Seminariet är kopplat till kurslitteraturens valbara del: Populärmusik från Vittula, Högläsaren, Sifferdjävulen. Jag kommer även att ta upp Jens Allwoods föreläsning.

 

Ingrid Lindell, doktorand i Litteraturvetenskap, forskar om film,

gymnasielärare i svenska och engelska sedan många år.