Konsten
att skriva och presentera ett 20-poängsarbete på bästa sätt
Bitr
prof Margareta Wallin Peterson
Avd.
för zoofysiologi
Göteborgs
universitet
1993
1. Förord
När du har gjort ett 20-poängsarbete och fått fram intressanta resultat
på laboratoriet har du bara utfört en del av ditt arbete. Visserligen en viktig
del, men ändock kvarstår ett stort arbete. Detta innebär att presentera dina
resultat på ett sådant sätt att dina åhörare/läsare blir intresserade och
förstår vad du har gjort. Själv har du förhoppningsvis helt klart för dig vad
du har gjort och hur du skall tolka dina resultat. Det är väl känt att om man
inte publicerar sina resultat så ”finns de inte”. Du skall nu skriva en uppsats
som skall läsas av ett flertal personer och du skall hålla ett föredrag på
avdelningen. Det är då viktigt att de tycker att innehållet är vetenskapligt
korrekt, och att resultaten presenteras på ett lättbegripligt och intressant
sätt.
2. Konsten att skriva en bra
20-poängsuppsats
Innan du börjar skriva din uppsats bör du fundera på följande frågor:
- Hur skall
skrivarbetet planeras?
- Vilket
innehåll skall uppsatsen ha?
- Hur skall
uppsatsen utformas och hur skall den skrivas ut?
2.1. Hur skall skrivarbetet
planeras?
Börja tidigt är ett gott råd. För att kunna skriva måste man nämligen
tänka, och detta tvingar dig att fullfölja tankegångar och planera dina försök
på ett bra sätt. Det är oftast först när man skriver eller berättar för någon
annan man inser var svagheter i tankegångar ligger. Du har säkert också
väntetider mellan försöken som du kan
utnyttja effektivt på detta sätt. Du har fritt val att skriva på svenska eller
engelska.
Om du börjar skriva alldeles i slutfasen av ditt arbete är risken stor
för en förödande skrivkramp. Bli inte bekymrad om det känns motigt ibland, det
gör det för alla författare. Du skriver kanske bäst på t ex morgonen, utnyttja
då det och gör något annat på eftermiddagen.
När du skriver, formulera din frågeställning så precist som möjligt och
bestäm dig för vad du skall inkludera och vad som skall exkluderas. Skriv
enkelt, du kan förlora vilken läsare som helst med krångliga uttryck och långa
meningar. Ta bort allt onödigt.
När man skriver måste man veta vem man vänder sig till. Oftast är detta
lätt att svara på, ibland är det svårare. I det här fallet vänder du dig till
forskare/forskarstuderande som arbetar med zoofysiologi men inom ett annat
ämnesområde än ditt eget. De har en allmänvetenskaplig ram men behärskar inte
facktermer och teorier inom ditt specialämne. Du måste därför förklara
facktermer om de överhuvud taget behöver användas. Du måste redogöra för
sammanhang som är ”självklara” för dig och din handledare. Du får trots detta
givetvis inte förutsätta att din läsare är dum. Det finns en journalistisk
regel som säger:
Överskatta aldrig
mottagarens kunskaper;
underskatta aldrig
mottagarens förstånd.
Desmond Morris har sagt att utan att forska har man inget nytt att
säga, och utan att underhålla kan man inte framföra det man vill säga på ett
sådant sätt att folk förstår det. Bland många välkända och geniala forskare
finner vi ofta mycket skickliga berättare. Om du läser en bra artikel, fundera
då på varför du tycker att den är bra. Du kommer säkert fram till att det
vetenskapliga innehållet är intressant, men också att sättet att presentera
innehållet var bra. Genom att läsa på det sättet lär du dig mycket själv inför
ditt eget skrivande.
Skriv alltid ditt arbetsmanuskript med dubbelt radavstånd. Det gör det
mycket lättare för både dig och din handledare att arbeta med manuskriptet
tills dess att det är klart.
Låt någon annan läsa ditt manuskript. Förstår denne? Är arbetet logiskt
presenterat?
Var noga vid korrekturläsningen. Ingen uppskattar en massa stavfel,
eller ord som saknas. Då kan man misstänka att du varit lika slarvig med dina
försök.
Inse
att skrivandet är en konst och att det får ta tid!
2.2. Vilket innehåll skall
uppsatsen ha och hur skall det presenteras?
Ditt 20-poängsarbete skall vara ett vetenskapligt originalarbete som
baseras helt på egna experiment eller undersökningar. Du skall dessutom med
uppsatsen visa för din examinator att du själv har förstått vad du gör, och att
du kan sätta in dina resultat i ett större sammanhang. Det innebär att
introduktionen kommer att bli större än i en vetenskaplig publikation.
2.2.1. Titel och titelsida
Titeln skriver du på uppsatsens första sida. Författaren, dvs du själv,
anges på en rad under titeln. du skall ange att det är ett 20-poängsarbete i
zoofysiologi och vilken termin och år det det är gjort. Du kan också ange
handledarens namn.
Hur skall då titeln vara? Försök att skriva den kort, informativ,
intresseväckande och självklart korrekt. Föreställ dig en läsare som kanske har
haft en usel dag, som detta till trots skall bli intresserad av och vilja läsa
just ditt arbete.
2.2.2. Sammanfattning
Sammanfattningen skriver du på en separat sida. Sammanfattningen skall
svara på dessa fyra frågor:
- varför
utförde du din undersökning
- hur gjorde
du?
- vilka svar
fick du?
- vad
betyder dina resultat?
Ju enklare det är skrivet, desto bättre. I många fall är titel och
sammanfattning det enda många läsare läser. Det är alltså oerhört viktigt att
fånga läsarens intresse att vilja läsa vidare. Många forskare skriver
sammanfattningen sist. Man är då ganska trött på sitt manus och vill ha det
klart så fort som möjligt. Det är då självklart stor risk för att
sammanfattningen inte blir tillräckligt genomarbetad. Försök att hämta ny kraft
för att skriva en bra sammanfattning. Skriv inte mer än en sida. Olika
tidskrifter har olika regler, men det är inte ovanligt att man bara får skriva
200 ord.
2.2.3. Introduktion
En introduktion skall beskriva frågeställningen eller frågeställningar
klart och tydligt. Den skall ta läsaren från en bred bakgrund till den
specifika frågeställning du har. Den skall förklara varför du gjorde studien.
Skriv från en generell bred
bakgrund av ditt arbete för
att berätta för läsaren vad
som redan är
känt, till vad som inte är
känt
eller vad problemen är,
till vad du har
bestämt att
göra
Introduktionen skall vara precis så trattlik som texten ovanför.
Förkortningar:
Ett flertal förkortningar är alldeles säkert självklara för dig och din
handledare, för resten av avdelningens personal betyder de inget alls, eller
kanske något helt annat. Det är egentligen bara enklare för just dig att
använda dem eftersom det spar dig möda att skriva ut dem i din uppsats. Om en
förkortning däremot gör det enklare för läsaren så använd den. Det gäller
förstås också om orden används mycket ofta. Första gången den skall användas
skriver du ut ordet med förkortningen efteråt inom parentes.
2.2.4. Material och metod
Funktionen av material och metod är:
- att
tillföra tillräckligt med information för att andra forskare skall kunna upprepa ditt arbete
- att ge
läsaren en möjlighet att bedöma ditt arbete
Här är det mycket bra att skriva underrubriker, så att varje metod
eller problemområde skrivs för sig självt. Det underlättar mycket för läsaren.
2.2.5. Resultat
Denna del av uppsatsen är troligen den lättaste att skriva. Här skall
du presentera vilka svar du fick på din frågeställning. Gör en bedömning av
dina resultat och välj ut vad som är viktigt att presentera, och vilka resultat
du vill trycka speciellt på. Organisera resultatdelen logiskt och inte
kronologiskt i den ordning som du körde dina försök på.
Tänk i bilder! Bilder är viktiga. De tillhör det första läsaren
uppmärksammar i en uppsats. Bilderna väljs för att poängtera eller ytterligare
förklara och förstärka viktiga delar av budskapet. För att presentera dina
resultat på ett effektivt sätt måste de illustreras med figurer och ibland
presenteras i tabellform. En del resultat kan dock mycket väl presenteras i
texten. Texten skall vara läsbar utan figurer, åtminstone måste kärnan av arbetet
kunna ”stå för sig själv”. Detta gäller faktiskt även figurerna och tabellerna.
Bildtexten är minst lika viktig som bilden. Bildtexten skall skrivas så att den
kan läsas för sig själv. De får inte innehålla hänvisningar till texten. Om du
använder förkortningar skall de förstås vara desamma som i huvudtexten.
2.2.6. Diskussion
Denna del skall innehålla din egen analys av problemet. Den skall
sammanfatta resultatet av projektet i förhållande till vad andra forskare
funnit. Observera dock att det gäller att sammanfatta, inte skriva en ny
resultatdel. Har problemet blivit löst, eller saknas det fortfarande kunskap?
Diskutera vad som är känt från litteraturen, även sådant som är kontroversiellt
och kanske t om felaktigt. Föreslå gärna egan hypoteser som är baserade på dina
inhämtade fakta. Försök att formulera en slutsats som svar på den fråga du
ställde i introduktionen.
Diskussionen skall ordnas motsatt introduktionen, dvs den skall ta med
läsaren från dina egna resultat till att de sätts in i sammanhanget av vad som
är känt. Här går det även bra att spekulera vad dina resultat betyder. De
referenser som du anger måste kontrolleras mycket noggrannt. Basera aldrig en
referens på att du bara läst en sammanfattning eller sett att någon annan refererar
till just det arbetet.
2.2.7. Tackord
Här kan du tacka alla de personer som har hjälpt dig på något sätt i
ditt arbete. Glöm bara inte att ha tillstånd från dem du tackar. Här skall du
också nämna de anslag som gjort ditt arbete möjligt.
2.2.8. Litteraturförteckning
Det finns ett flertal sätt att ordna sina referenser. Olika
vetenskapliga tidskrifter använder olika system. Om du inte vet vilken
tidskrift du kommer att vända dig till, förslår jag följande modell som
Springer-Verlag använder för sina tidksrifter:
Tidskriftsartikel:
Nilsson, S, Holmgren, S, Jönsson-Rylander A-C (1993) A rapid method for
education of students in zoophysiology. J Education Res 15:395-398
Bok:
Erkell L.J, Olson P-O, Wallin M (1993) Introduction of pyramids in cell
biology. Springer, Berlin Heidelberg New York
Bokkapitel:
Axelsson M, Jensen J. On the use of chrocodiles in teaching. In:
Fritsche R, Dave G, Förlin L (eds.) Techniques in the teaching of
zoophysiology. Springer, Berlin Heidelberg New York pp 348-352.
3. Några tips inför
skrivarbetet
Om du är blockerad - gör någonting annat. När du väl är igång inser du
att den första meningenalltid är värst. Bestäm dig flr vad du skall börja att
skriva. För varje sida du har skrivit blir det lite lättare att fortsätta. Om
du börjar med det enklaste kanske du finner att det är ett bra sätt att komma
igång (t ex med att tacka de personer som har hjälpt dig). Tänk först och skriv
sedan! Gör en disposition av arbetet, det är till stor hjälp. Gör gärna små
skisser av dina figurer på en sida eller två, så att du har överblick av vad
det är som du vill presentera.
Det är nästan omöjligt att sitta och skriva effektivt en hel dag. Både
kvaliteten och hastigheten avtar med tiden. Om det är möjligt försök att sluta
skriva när det går bra, då är det mycket lättare att starta om igen. Ansträng
dig att skriva enkelt. Skriv korta meningar utan alltför många bisatser. Då är
det ingen risk att läsaren missförstår dig. Undvik parenteser, tankestreck och
citationstecken. De stör ofta läsningen.
Eftersom det är ett vetenskapligt arbete som skall presenteras skall du
inte skriva för personligt. Det hindrar givetvis inte att du skriver jag på
något ställe, det är ju trots allt du som har gjort det. Försök att trots detta
formella sätt att skriva att få ditt intresse för ämnet att smitta av sig på
ditt sätt att skriva.
4. Konsten att hålla ett bra föredrag
4.1. Nu är det dags!
Så står du nu där inför hela avdelningen och skall presentera ditt
20-poängsarbete. Om du är som de flesta studenter vi haft på avdelningen är du
jättenervös. Hur skall du då undvika detta, och hur skall du kunna engagera
avdelningens lärare, studenter och laboratorieassistenter i vad du tycker är
intressant? Två saker krävs för en lyckad föreläsning:
- man måste
ha något att säga
- man måste
kunna säga det
Du har gjort ett 20-poängsarbete och har alltså något att säga, men nu
är det dags att berätta vad du har gjort.
Innan du håller ditt föredrag skall du göra rummet som du skall
föreläsa i till ”ditt”. Vad menar jag med det? Jo, du skall inspektera rummet i
förväg. Kontrollera att projektor, TV och over-head apparat (vad du nu väljer)
fungerar. Identifiera eventuella faror i rummet. Det kanske ligger sladdar i
vägen eller något annat som gör att du kanske snubblar eller ramlar. Om det
skulle hända kan du ju gissa vad din publik tycker är mest intressant. Från och
med nu när du vet om att du skall hålla ett föredrag skall du lyssna noga på
olika sorters talare för att analysera och lära dig hur man skall tala bättre.
4.2. Väck intresse med din inledning
Det är otroligt viktigt att få med sig åhörarna i början. Tillfället
att göra ett gott första intryck på avdelningen återkommer aldrig. Inledningen
skall väcka intresse, skapa förväntningar och inge förtroende. Du har ca 2-4
sekuner på dig. Om inte de första orden eller meningarna väcker intresse, gör
sannolikt inte resten det heller.
4.3. Lär dig din inledning
utantill
Planera därför din inledning extra noga. Lär dig gärna de två, tre
första meningarna utantill. Den amerikanske teatermannen Robert Wilson har sagt
att ”har jag bara en titel, en början och ett slut blir det alltid någonting”.
Så där lätt får du inte ta det, men med en intresseväckande titel, en bra
början och en planerad avslutning går allt mycket lättare.
4.4. Läs aldrig upp ett
manuskript
Skall man ha ett manuskript? Det är bra att skriva ett manuskript, men
läs för allt i världen inte upp det för dina åhörare! Det är ett alldeles
utmärkt sätt att få dem att somna eller börja tänka på något helt annat vilket
du absolut inte vill. Målet är ju att få dina åhörares odelade uppmärksamhet.
Människor kan inte tänka på två saker samtidigt (”enkanalshypotesen”), och man tänker på det som man för ögonblicket är
mest intresserad av. Det är din uppgift att se till att det blir ditt
20-poängsarbete. Risken är dessutom stor att det blir så mörkt i rummet att du
inte kan läsa vad du skrivit.
4.5. Berätta inte allt
Hur skall du då presentera dina resultat? Att berätta allt är att tråka
ut. Begränsa informationen till viktiga fakta och presentera dem i en logisk
följd. Börja med att sätta in dina resultat i ett helheltsperspektiv. Det är
mycket lättare att lyssna, följa med, minnas, ställa frågor och förstå om man
har det klart för sig. Visa gärna en bild på det djur som du har jobbat med.
Det är inte säkert att alla vet hur just den art eller de arter du arbetat med
ser ut. Man kan dessutom använda sig av en bild där man skrivit upp målet(n)
med studien så att ingen svävar i ovisshet. Inledningen blir därför relativt
lik den du skrivit i din uppsats. Därefter blir det dock annorlunda. Istället
för att presentera material och metod, resultat och diskussion var för sig
skall du integrera dessa delar till en sammanhängande enehet. Resultaten
diskuteras allt efter det att du presenterar dem, och du kan introducera metod
efter metod i samband med dina resultat. Kom ihåg att ingen minns detaljer. Ge
bara nödvändiga siffror och krångla inte till det för att imponera.
4.6. Avsluta med en
sammanfattning
Sluta med en sammanfattning, och säg gärna till att det är det du
tänker göra. Då vet alla åhörare att det är dags att lyssna uppmärksamt igen.
Om du har förlorat deras intresse på vägen så vet de i alla fall vilken
slutsats du kommit fram till och vad du tyckte var intressant. Om du visar
bilder med text, läs upp texten så som den står och inte någon
annan tjusig variant. Sluta inte ditt föredrag med ”så var det inget mer” eller
”det var allt”, det låter inte bra. Planera din avslutning väl.
4.7. Välj ett, eller
möjligen två AV-hjälpmedel
Vad för AV-hjälpmedel du skall välja? Oavsett om du väljer over-head
eller diabilder, hoppa inte fram och tillbaks emellan dem. Du förlorar tid och
risken för att något skall gå fel ökar med antalet AV-hjälpmedel. Dia-bilder är
att föredra, men om du använder over-head blad, använd inte slarvigt
handskrivna sådanan. Det finns utmärkta data program som t ex Power point som
du kan använda. Om du skall visa videoband, förbered detta minutiöst. Redigera
helst bandet så att det bara visar vad du vill illustrera, eller använd flera
band. En föreläsare som letar sekvenser på videoband är förskräckligt.
4.8. Bilder säger mer än ord
Bilderna är otroligt viktiga i din presentation. Budskapet fastnar
bättre om man både ser och hör, men glöm inte att bilderna är till både för dig
och dina lyssnare. Bilderna blir nämligen ditt manus. När du ser en bild vet du
vad du skall säga. Låt bilderna finnas kvar tillräckligt länge för att
lyssnarna skall hinna läsa hela bilden och förstå den. Tag bort den när den
inte behövs längre. Om du behöver tala mellan dina bilder, så kan man sätta i
en svart bild så att duken blir tom. Dina åhörare koncentrerar sig då på vad du
säger och inte en ljus och tom diaduk. Om du redan innan har varit tvungen att
sänka belysningen mycekt (t ex vid visning av immunhistokemibilder) är detta
inte en bra metod eftersom det blir för mörkt. Om du av någon anledning vill
visa samma bild två eller flera gånger, gör kopior av bilden istället för att
backa projektorn. Alla vet att diaprojektorer ofta krånglar, så öka inte risken
för krångel genom att dessutom behöva backa.
4.9. Håll tiden
När du håller ditt föredrag har du en begränsad tid till ditt
förfogande. Planera din presentation så att du håller tiden. Det tar omkring
åtta minuter att läsa upp ett och ett halvt A4 ark med dubbelt radavstånd. Men
eftersom du inte får (!) läsa upp dittmanus, utan skall klara dig med kanske
bara stödord eller stödmeningar måste du öva och trimma in tiden. Använd
studiekamrater, tåliga släktingar och framförallt din handledare och
forskningsgruppens medlemmar. Det innebär att du måste vara ute i god tid och
inte ha klart ditt föredrag samma dag som du skall hålla det.
4.10. Håll kontakt med dina
åhörare
Förmågan att uppträda utvecklas så småningom. Det finns inga genvägar.
Nervös kommer du säkert att vara, men är du skräckslagen så har du inte
förberett dig tillräckligt. Då har du alla skäl att vara nervös.
Glöm inte att hela människan talar. En bra röst bygger på avslappning
och lugn andning. Försök att ha en bekväm ställning när du står och talar. Tala
inte för fort och anpassa dina gester efter vad du säger. Om du har ett par
händer för mycket försök att jorda dem någonstans, håll i en pekpinne eller i
ett papper så känns det tryggare. Försök att ge akt på dina olater så att du
inte kliar dig med pekpinnen, snurrar på ringar eller halsband, eller har något
annat hyss för dig som splittrar dina åhörares intresse.
Håll kontakt med dina åhörare. Ingen vill se din rygg och höra dig
mumlande peka bland kurvorna under föredraget. Försök att bjuda på dig själv
när du talar, det fordrar förstås lite erfarenhet (som du sakta men säkert
skaffar dig), det fordrar också lite inövad
exhibitionism, men framförallt träning och åter träning. Ju bättre du
kan ditt föredrag desto lättare är det att bjuda på sig själv. Dölj inte för
åhörarna att du är intresserad av ditt ämne. En påläst och väl förberedd talare
som dessutom utstrålar entusiasm under presentationen kan vara säker på att få
sina åhörares odelade uppmärksamhet (dvs ingen somnar!).
4.11. Hur gick det?
Lär dig av din erfarenhet. Vi blir alla lite bättre på att tala för
varje gång vi föreläser. Fundera på vad du inte tyckte var bra, och vad som
gick jättebra. Gläds över dina framsteg. Vissa människor tycker att det
är lätt att föreläsa, medan andra tycker att det är svårt. Jämför dig bara med
dig själv ochgläds åt dina egna framsteg hur små eller stora de än är. Var
framförallt dig själv. Alla goda föreläsare gör misstag, men de upprepar dem
inte.
Lycka till!
Litteraturlista
Ett varmt tack till Glaxo för att jag fick använda de fina bilder som
L. Agélii tecknat i boken: Ordöfrande,ärade åhörare. Stephan Rössner. Glaxo
Läkemedel AB, Mölndal, 1991, som jag haft mycket glädje av.
Övriga böcker och häften som jag kan rekommendera:
Glädjen att tala. Mari Aulanko. Studentlitteraturen. 1983.
A researcher´s guide to scientific and medical illustrations. Springer
Verlag. 1990.
How to write and publish a scientific paper. Robert A. Day. Cambridge
University Press. 1989.
Att kommunicera kunskap. Ett ubildningsmaterial för forskare.
forskningsrådsnämnden/Bild och OrdAkademien. 1988.
Research. How to plan, speak and write about it. Clifford Hawkins and
Marco Sorgi. Springer-Verlag. 1985.
Talarens bok. Handledning i muntlig
framställning. Sven Olov Stalfelt och Per-Åke Strid. Studentlitteraturen.
1976.