Instruktioner till hur rapporten i kursuppgiften ska utformas finns under rubriken
Kursuppgift i menyn till vänster.
VFU-perioden (och kursen) pågår 16 03 28 – 16 05 01
Skicka ditt schema i skolan till din besökande VFU-kurslärare snarast. Vem är din VFU-kurslärare? Kolla kursens sida i
GUL.
Första
aktiviteten i kursen är en introduktion onsdagen den 30 mars kl
15.30 – 17.00. Lokalen är MVF 21 i Fysikhuset på Chalmers
Johanneberg.
OBS! Du ska själv registrera dig på kursen via
Studentportalen. För att kunna registrera dig på webben behöver du
ha ett aktivt studentkonto. Saknar du ett aktivt konto går du till
www.gu.se - Student - Webbtjänster för studenter - Aktivera ditt
studentkonto. För egenregistrering på kursen loggar du in via
www.gu.se - Student - Logga in på studentportalen - Logga in. Välj
Ladoktjänster till vänster i menyn - sedan "Till
Ladoktjänsterna". Nu är du inne i LPW-tjänsten och hittar
"Registrering" till vänster i menyn.
Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
Du har säkert under tidigare VFU eller
under studier lagt märke till att elever haft svårt för ett
visst begrepp eller för ett visst centralt innehåll.Välj ut
något av dessa begrepp eller något av dessa centrala
innehåll som du vet att du kommer att undervisa om under
denna VFU kursen.
- Genomför en diagnos som belyser elevernas
svårigheter med det innehåll du valt.
- Genomför en undervisning som fokuserar på att rätta till de
missuppfattningar du observerat genom diagnosen.
- Utvärdera undervisningen.
- Skriv en rapport.
Rapporten (max tre sidor, 12 pt, enkelt radavstånd) ska innehålla
- Försättsblad med en titel på rapporten och vem som gjort den och när. Inte del av de tre sidorna.
- Inledning. Beskriv vad du valt att testa med diagnosen, varför och hur du tänker dig ta hand om resultatet i undervisningen. Kortfattad beskrivning av tillvägagångssätt och varför du gjort på detta sätt.
- Resultat. Utfall av diagnos. Hur det påverkade efterföljande undervisning och vilket resultat gav det?
- Diskussion och slutsatser. Utvärdera om diagnosen testade rätt sak om utfallet var hanterbart i undervisningen, och hur efterföljande undervisning lyckades korrigera svårigheter som uppdagades. Vad kunde gjorts annorlunda.
- Referenser.
Examinationen för kursen vilar på:
- 100% närvaro. Tillstyrks
av närvaroblanketten som
LLU fyller i, sparar och mailar till kursansvarig vid
kursslut.
- Ett besök av VFU-kurslärare på en lektion som du
undervisar. Inför besöket förbereder du din
lektionsplanering och självvärdering och skickar båda per
e-post till besökande lärare. Efter besöket fyller
VFU-kurslärare i
blanketten VFU-kurslärarens
bedömning och lägger i respektive students loggbok i
GUL
-
Självvärderingen som du skriver i slutet av kursen
på självvärderingsblanketten.
Här reflekterar du över din uppfyllelse av kursens mål och fyller i
blankettens delar Kunskapsområden
inom vilka jag uppfattar att jag har tillräckliga eller god
förmåga och Kunskapsområden
som jag behöver utveckla.. Inlämning i din loggbok i GUL senast 3 maj.
- Praxisseminarium, den 22 april. Muntlig redovisning (diskussion) kring kursuppgiften (diagnos).
Skriftlig rapport läggs upp i GUL senast 22 april.
Länk
till
kursens aktivitet i GUL.
Länk
till
LUN:s VFU-information.
På kursens aktivitet i GUL
(
inloggning
via Studentportalen) finns en enkät som används vid
utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och
studentrepresentanter rapport skrivs på speciell
blankett.