Aktuella meddelanden
Välkomna till VFU3! Kursen börjar på onsdag 27 mars och
avslutas på tisdag 30 april.
Du skall själv registrera dig på kursen via Studentportalen
-- Ladok på webb.
Lärare
Kursansvarig: Elin Götmark.
Övriga lärare: Lena Knutsson, Håkan Blennqvist.
Kurslitteratur
Se länkar i kursuppgifterna.
Program
Schemalagda moment
Dag |
Plats |
Innehåll |
---|---|---|
27/3 kl 10.00-11.00 |
MVH12 på Chalmers |
Kursintroduktion |
17/4 kl 10.15-12.00 |
B2 213 på IDPP | Praxisseminarium 1 |
17/4 kl 13.15-15.00 |
MVH12 på Chalmers | Workshop med Mathivation |
30/4 kl 8.15-10.00 |
B4 437 på IDPP | Praxisseminarium 2 |
Studieresurser
- För dig som studerar på Göteborgs universitet och har behov av extra stöd för funktionsnedsättning – se information på GU samt rutinerna vid institutionen.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Examination
Examination för kursen vilar på:
- 100% närvaro, tillstyrkes av närvaroblanketten som LLU fyller i, sparar och mailar till kursansvarig vid kursslut
- Ett besök av VFU-kursläraren på en lektion som du undervisar. Inför besöket förbereder du din lektionsplanering och självvärdering och lägger upp dem i din loggbok i GUL. Självvärderingen skrivs på självvärderingsblanketten där du reflekterar över din uppfyllelse av kursens mål (se kursplanen).
- Praxisseminarium 1 (arbete med andras planerade programmeringslektion, skriftlig inlämning och aktivt deltagande).
- Praxisseminarium 2 (skriftlig
inlämning och aktivt deltagande).
Uppgift inför Praxisseminarium 1:
Du ska planera en matematiklektion med programmering för en
klass på din VFU-skola. Ni kommer att delas upp i grupper på ca
4 studenter som har VFU på olika skolor. Inom varje grupp skall
ni testa att göra de uppgifter som de andra i gruppen planerat
på sin lektion. Ni kan träffas och leda lektionen för varandra,
eller jobba med uppgifterna själva och skicka in till varandra.
Du kan arbeta med detta under påsklovet då det ju inte är någon
undervisning på din skola. Du får gärna även testa din lektion
på skolan om du hinner, men det är inte nödvändigt.
Du lämnar in din planering i GUL-inlämningen senast tisdag 15
april kl 15.00. I den skall det finnas uppgifter som dina
gruppkamrater kan jobba med. De lämnar in svar på uppgifterna
(antagligen program eller länkar till program) som kamratrespons
vid motsvarande planering senast på torsdag 17 april kl 11.00.
På själva praxisseminariet kommer ni få diskutera hur det gick,
för- och nackdelar med olika uppgifter och upplägg mm.
Tänk på att matematiklektionen ska grunda sig på de nya
skrivningarna i kursplanen där det under det centrala innehållet
"Problemlösning" står att programmering ska fungera som ett
verktyg för matematisk problemlösning.
1c, 2c, 3b, 3c, 4, 5: Strategier för matematisk problemlösning
inklusive användning av digitala medier och verktyg.
7-9, ämnets syfte: utveckla kunskaper i att använda digital
teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra
beräkningar och för att presentera och tolka data.
Nedan ger vi lite inspiration till några lektionsförslag men du
får givetvis också använda egna idéer:
Från Skolverket:
Matematikundervisning med digitala verktyg II, Del
1: Om programmering
Matematikundervisning med digitala verktyg II, Del
2: Att undervisa med programmering
Matematikundervisning med digitala verktyg II, Del 3: Att undervisa med
programmering
Matematikundervisning med digitala verktyg II, Del 4: Att undervisa med
programmering
Från Matematiska Vetenskaper:
Programmering
i matematikundervisningen
Litteratur (från Skolverket):
Att
undervisa i programmering
Programmering med
matematik
Uppgift inför Praxisseminarium 2:
Efter att ha huvudsakligen observerat i VFU1 och genomfört
lektioner i VFU2 fokuserar vi nu på längre lektionssekvenser och
dessutom på ledarskap i klassrummet.
Du skall planera undervisning för ett matematiskt område, dvs.
en sekvens av lektioner under ca. 3 till 4 veckor inom ett
matematiskt område relevant till den undervisning som pågår på
din VFU-skola. Det kan till exempel vara ett område som din LLU
kommer att introducera om några veckor.
• Beskriv det centrala innehållet som är
relevant till området och din tolkning av vad det innebär och
varför det är viktigt.
• Planera hur du kan kartlägga elevernas
förkunskaper.
• Planera hur du kan genomföra undervisning
och vilka förmågor du fokuserar på att utveckla. Beskriv din
grovplanering för hela perioden och en eller några mer
detaljerade exempel på lektioner.
• Planera hur du kan utvärdera elevernas
lärande
Redovisa din planering på ungefär 2-3 A4-sidor och lämna in din
uppgift i GUL-aktiviteten senast 29/4 kl 10.00.
***
Förra året tyckte studenterna att uppgiften ovan kändes nyttig,
men tyckte att diskussionen kring den inte tog så lång tid. De
hade hellre velat lägga tid på att diskutera kring ledarskap i
klassrummet.
Så vi lägger till detta som en andra uppgift, som du inte måste
skriva något om: fundera innan seminariet över situationer du
stött på under din VFU som du vill diskutera utifrån ledarskap i
klassrummet. För att få lite olika perspektiv på detta kan du
läsa artiklarna här.
Innan den 29/4 kl 10.00, skriv kort ner någon eller några
situationer du vill diskutera i inlämningen i GUL innan
seminariet, så att läraren som är ansvarig för seminariet kan
organisera diskussionen.
Vi får utvärdera efteråt hur det förändrade praxisseminariet
fungerade.
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.
Väsentliga förändringar jämfört med förra kurstillfället: Tillägg av diskussion om ledarskap i klassrummet under praxisseminarium 2.