Aktuella meddelanden
Schema inför granskningsseminariet den 3/6:
MVF23
kl
9:00: respondent: Maria, titel: Modelleringsförmågan i
Praktiken - En kvalitativ studie om hur lärare kan tolka och
undervisa modelleringsförmågan i skolpraktiken, opponent: David,
examinator: Jacob
kl 10:00: respondent: Paulin, titel: Problemlösningsuppgifters betydelse för elevers motivation - Är matematikundervisningen för ensidig?, opponent: Maria, examinator: Magnus
kl 11:00: respondent: David, titel: Variabelbegreppet - om eleverns förståelse för det generella variabelbegreppet, opponent: Mika, examinator: Magnus
lunch
kl 13:00: respondent: Jennie, titel: "Matematik är kul när man förstår" - En studie om elevers medvetenhet om deras lärandeprocess och matematiksvårigheter, opponent: Gustaf, examinator: Jan
kl 14:00: respondent: Henric, titel: Hur behandlar matematikläroböcker på gymnasiet komplexa tal?, opponent: Paulin, examinator: Jacob
kl 15:00: respondent: Gustaf, titel: En relevant studie? - En beskrivning av lärares förhållande till relevansförmågan, opponent: Henric, examinator: Jan
kl 16:00: respondent: Mika, titel: Att bygga ett instrument - En instrumentell ansats till programmering som ett verktyg för problemlösning i läromedel för matematik, opponent: Jennie, examinator: Johanna
MVF26
kl 9:00: respondent: Sofia, titel: Matematiklärares frågor - Ett undervisningsinstrument som skapar förutsättning för lärande, opponent: Erik, examinator: Johan
kl 10:00: respondent: Oskar, titel: Att tolka problemlösningsförmågan - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till problemlösning, opponent: Isabelle, examinator: Hossein
kl 11:00: respondent: Linus, titel: Logaritm, från koncept till klassrum - En studie om hur lärare introducerar logaritmer i svenska klassrum, opponent: Ebba, examinator: Johan
lunch
kl 13:00: respondent: Isabelle, titel: Pythagoras sats på högstadiet - En kvalitativ studie om hur Pythagoras sats behandlas på högstadiet, både i ett läromedel och av lärare, opponent: Linus, examinator: Laura
kl 14:00: respondent: Erik, titel: Begreppsbilden av komplexa tal - Koncept eller procedur?, opponent: Oskar, examinator: Laura
kl
15:00: respondent: Ebba, titel: Hur löser lärare problemet
med problemlösning? - En intervjustudie om lärares undervisning av
och med problemlösning, i matematikämnet på gymnasiet,
opponent: Sofia, examinator: Hossein
Populärvetenskapliga presentationer den 5/6 i Pascal kl 9-17
---------------------------------------------------------------------------
Välkomna till kursen! Kursintroduktionen äger rum den 1/4 kl 10-12 i MVF31.
I den här kursen ska du skriva ditt andra examensarbete som är på avancerad nivå. Arbetet ska vara inriktat på att genomföra och presentera en vetenskaplig empirisk undersökning. Arbetet genomförs enskilt med stöd av handledare.
Eftersom en populärvetenskaplig presentation är en del av examinationen kommer du att under kursens gång erbjudas föreläsningar och workshops kring teman som retorik, ITK och kommunikation.
Här finns allmänna anvisningar om att skriva examensarbete på avancerad nivå.
I din skriftliga rapport ska du använda dig av de gemensamma mallarna för framsida och sammanfattning. Om du vill att din uppsats publiceras i GUPEA ska du när uppsatsen har examinerats fylla i ett digitalt publiceringsgodkännande.
Lärare
Kursansvarig: Johanna Pejlare (pejlare at chalmers.se)
Handledare och examinatorer: Jan Stevens (stevens at chalmers.se), Jonny Lindström (jonny.lindstrom at chalmers.se), Jakob Björnberg (jakobbj at chalmers.se), Hossein Raufi (raufi at chalmers.se), Magnus Goffeng (goffeng at chalmers.se), Daniel Persson (daniel.persson at chalmers.se), Johan Wästlund (wastlund at chalmers.se)
Kurslitteratur
Kurslitteratur bestäms individuellt och i samråd med handledare, beroende på ämne.
En bra websida med mycket information om matematikens historia hittar du HÄR.
På NCM:s hemsida hittar du en sammanställning av alla svenska och finlandssvenska doktorsavhandlingar och licentiatavhandlingar som berör undervisning och lärarnde i matematik.Program
Föreläsningar
Dag |
Lokal | Innehåll |
---|---|---|
1/4, kl 10-12 |
MVF31 |
Kursintroduktion. Diskussion kring ämnesval. Handledare utses
under dagen. |
23/4 kl 9:15-12:00 |
sal 407, Annedalsseminariet, Campus Linné |
Christel Copp: Presentationsteknik: Visuell kommunikation - olika vägar att nå ut |
25/4 kl 13:15-16:00 |
sal 407, Annedalsseminariet, Campus Linné |
Monika Unander: Presentationsteknikens hörnstenar och
fallgropar - så lyckas du. Om vikten av struktur och att förstå
vem man pratar med. Du får också en inblick i Powerpoint som
hjälpmedel. |
26/4 kl 9:15-12:00 |
sal Erik Stemme, Patricia, Lindholmen |
Mattias von Feilitzen: Digitala verktyg: PowerPoint, Google Presenter och Prezi. Hur man skapar innehåll, lägger till olika typer av media och skapar bra förutsättningar för en presentation. |
28/5 kl 15:00 |
GUL |
Inlämning av det skriftliga arbetet i GUL |
3/6 kl 8:00-17:00 | Granskningsseminarium | |
5/6 kl 9:00-17:00 | Pascal |
Populärvetenskaplig presentation |
9/6 kl 23:59 | GUL | Inlämning av reviderat examensarbete i GUL |
Under kursens gång kommer ni att erbjudas föreläsningar och en workshop om muntlig framställning, PPT, Pecha kucha, Prezi och retorik. Ni måste anmäla er om ni vill delta. Schema och bokningslänkar hittar ni här.
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Boka handledningstid med handledaren för att planera genomförande av din studie och för att diskutera frågor som uppstår under arbetets gång.
- På universitetsbibliotekets hemsida finns en guide "Att söka och skriva" med olika avsnitt om referenshantering, källkritik, plagiering m.m.
- Vid ASK (enheten för akademiniskt språk) kan du boka tid för individuell språkhandledning.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- För dig som studerar på Göteborgs universitet och har behov av extra stöd för funktionsnedsättning – se information på GU samt rutinerna vid institutionen.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Examination
I kursen ingår muntlig och skriftlig examination. Examinationen består av följande tre delar:
- Genomföra och skriftligt framställa ett individuellt examensarbete
- Muntligt försvara sitt eget samt opponera på ett annat arbete vid ett granskningsseminarium
- Planera och genomföra en populärvetenskaplig presentation av examensarbetet som är utarbetat för målgrupper utanför högskolan.
Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs via enkät i GUL efter avslutad kurs.