Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen!
Kursens schema finns i TimeEdit. (OBS, Chalmerslokaler)
Denna sida är under konstruktion!
Karta till Chalmers Johanneberg och MVH12 (för kursintroduktion 7/2)
Handledning med Olle sker på hans kontor MVH3023
Lärare
Kursansvarig: Laura Fainsilber, rum MVL3031, tel. 031 772 3560, mail laura snabel-a chalmers.se
Lärare: Olle Häggström mail: olleh snabel-a chalmers.seKurslitteratur
-- Here Be Dragons, Science, Technology and the Future of Humanity, Olle Häggström,
Oxford University Press, ISBN: 9780198723547
--
Larmrapporten,
Att skilja vetenskap från trams, Emma Frans,
Volante
förlag, ISBN: 9789188123930(alternativt: Alternativa fakta, om kunskapen och dess fiender, Åsa Wikforss, Fri tanke, ISBN: 9789187935893)
--
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, Christina Ottander,
Umeå universitet, i samarbete med Ammie Berglund, Bioresurs och
Margareta Ekborg,
Malmö
högskola, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik,
tillgänglig på: http://www.bioresurs.uu.se/gmo/pdf/Bi_lagan3_2013_SSI.pdf
-- Students’ Experience of Working with
Socioscientific Issues - a Quantitative Study in Secondary
School, Ottander, Christina; Ekborg, Margareta,
Research in Science Education, 12/2012,
Volym 42, Tidskriftsnummer 6. abstrakt: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11165-011-9238-1Tillgänglig via GUs bibliotek
-- Litteratur kopplad till det valda projektet
Program
Se lokaler i schemat på TimeEditDatum |
Tid |
Lokal | Föreläsare |
Innehåll |
|
v.6 | |||||
Ons 7 feb | 15.15-16.00 | Laura Fainsilber | Kursintroduktion | ||
16.00-17.30 | Mattias Marklund | Fysikforskning vs vapenforskning | |||
v.7 | |||||
Mån 12 feb | 8.00-9.45 | Olle Häggström | Larmrapporten: att skilja vetenskap från trams | ||
10.00-11.45 | Laura | Introduktion av projektet | |||
Tis 13 feb | 8.00-9.45 | Fredrik Hedenus | Lösningar på klimatfrågan - värderingar och försanthållanden | ||
10.00-11.45 | Olle Häggström | Here be dragons | |||
Ons 14 feb | 8.00-9.45 | MVH12 | Olle | Klimatförändringar och vetenskapsförnekeri | |
10.00-11.45 | MVH12 | Laura | Workshop: projektstart, projektideer | ||
Tor 15 feb | 10.00-11.45 | MVF33 | Ingela Bursjöö | Undervisa om samhällsfrågor på en matematik eller NV/TK lektion?! | |
13.15-15.00 | FL62 | Lars Johan Erkell | Evolutionsbiologi och debatten med kreationister (handouts i GUL .. dokument) |
||
17:00 | Deadline inlämning av projektrubrik i GUL | ||||
Fre 16 feb | MVH3023 | bokad handledning. på Olles kontor |
|||
v.8--v.11 | bokade tider | MVH3023 | Olle | bokad handledning | |
MVL3031 | Laura |
||||
v.12 | |||||
Mån 19 mars | 8:00 | Inlämning av preliminär projektrapport i GUL | |||
tis 20 mars | 14.00-17.00 | MVH12 | Laura | Workshop, feedback på varandras projekt (oblig.) | |
Ons 21 mars | 14.00-17.00 | examination: skolaktiviteter | |||
Fre 23 mars | |||||
kl.18 | Inlämning av slutlig projektrapport i GUL |
Innehåll
- Studenten sätter sig in i en komplex och öppen fråga med
naturvetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- Utöver kunskaper om själva frågan, relaterade etiska frågeställningar och eventuella kontroverser skall studenten utveckla sin förmåga att lyfta in frågan i undervisning och hjälpa kollegor att hantera liknande frågor, i kursen och i undervisningspraktiken.
- Kursen undervisningsinslag bidrar till projektets genomförande. Där ingår föreläsningar om grundläggande frågor angående arbete med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, workshops och handledning för projektet.
Länkar
Några platser med resurser:
-
Skolverkets lärportal om Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll: fortbildningsmaterial
-
SMHIs kunskapsbank om väder och klimat
-
Stockholms resiliens centre: Sustainability Science for Biosphere Stewardship
-
IPCC: Intergovernmental Panel on Climate Change
-
The Discovery of Global Warming, Spencer Weart
-
Universitetsbiblioteket Logga in med ditt GU-kort för att få tillgång till elektroniskt material Om vetenskaplig skrivande och akademisk integritet
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för några aktuella frågor av samhällsintresse relaterade till naturvetenskaplig forskning.
- Redogöra för hur naturvetenskaplig och teknisk utveckling har inflytande över människors välbefinnande och påverkan på ekosystem och planeten som helhet.
- Diskutera vetenskaplighet, skilja på och kritiskt värdera vetenskap och pseudovetenskap och argumentera på ett vetenskapligt och nyanserat vis.
- Grunda resonemang på statistiska och naturvetenskapliga metoder.
- Visa skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, i dialog och för större publik.
- Planera och genomföra undervisningsmoment med utgångspunkt i samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- För dig som studerar på Göteborgs universitet och har behov av extra stöd för funktionsnedsättning – se information på GU samt rutinerna vid institutionen.
Examination
GUL
I kursens GUL-aktivitet hittar du diskussionsforum, anslagstavla och portal för inlämning av projektuppgifter.Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.