Kursen ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionen för pedagogik och didaktik.
Syftet med dessa kurser är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.
Undervisningen kommer att baseras på explorativt lärande, varmed menas ett sätt att förhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.
En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - "efterläsningar".
Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska och didaktiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen, ...
Kursinnehåll enligt kursplanen:
Utveckling av grundläggande begrepp, metoder och symboler. Lådprincipen,
additionsprincipen, multiplikationsprincipen. Permutationer, kombinationer.
Inklusion - exklusion. Rekursiva samband. Relationer, funktioner. Tillämpningar
som t.ex. kryptering och felrättande koder. Begreppsbildning samt didaktiska
modeller och teorier i samband med lärande av och undervisning om diskret
matematik.
Uppläggning:
Undervisningen kommer att baseras på ett förhoppningsvis lustfyllt
hanterande av matematiska problem med större eller mindre verklighetsanknytning.
Diskret matematik är faktiskt ett av matematikens mest omedelbart tillämpbara
områden och kan hanteras på alla nivåer i skolan och annorstädes.
Information om tentamensskrivningen:
Enligt institutionens planering ges den första
tentamensskrivningen på kursen måndagen den 11 november,
kl. 08.45-13.45. Nästa skrivningstillfälle blir den 10 january
kl. 08.45-13.45. Skrivningarna omfattar 25 poäng fördelade på ett
antal uppgifter (7-8 stycken). För godkänt krävs i regel 12 poäng. Gränsen för väl godkänt är mer flytande men ligger ungefär vid 20 poäng.
Uppgifter och läsanvisningar inför lektionstillfällen:
Blandade övningar 1 (ps) Blandade övningar 1 (pdf)
Blandade övningar 2 (ps) Blandade övningar 2 (pdf)
Övningstentamen 1(ps) Övningstentamen 1 (pdf)
Lösningsförslag (ps) Lösningsförslag (pdf)
Övningstentamen 2(ps) Övningstentamen 2 (pdf)
Lösningsförslag (ps) Lösningsförslag (pdf)
Gamla tentor:
19 augusti 2002 ps pdf Lösningsförslag
11 november 2002 ps pdf Lösningsförslag (ps) Lösningsförslag (pdf)
Sergey Kitaev, tel.
772 5338, kitaev@math.chalmers.se
Last modified: Fri Jan 10 12:40:55 MET 2003