LMA100, Matematik för lärare 1, V03

http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/GU/LMA100/

Kursen ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionen för pedagogik och didaktik.

Syftet med dessa kurser är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.

Undervisningen kommer att baseras på explorativt lärande, varmed menas ett sätt att förhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.

En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - "efterläsningar".

Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska och didaktiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen, ...

Delkursen Diskret matematik

Kurslitteratur:
Stephen Barnett, Discrete Mathematics, Addison-Wesley
Anders Vretblad, Algebra och geometri, Gleerups

Kursinnehåll enligt kursplanen:
Utveckling av grundläggande begrepp, metoder och symboler. Lådprincipen, additionsprincipen, multiplikationsprincipen. Permutationer, kombinationer. Inklusion - exklusion. Rekursiva samband. Relationer, funktioner. Tillämpningar som t.ex. kryptering och felrättande koder. Inledning till grafteorin.

Uppläggning:
Undervisningen kommer att baseras på ett förhoppningsvis lustfyllt hanterande av matematiska problem med större eller mindre verklighetsanknytning. Diskret matematik är faktiskt ett av matematikens mest omedelbart tillämpbara områden och kan hanteras på alla nivåer i skolan och annorstädes.

Information om tentamensskrivningen:
Enligt institutionens planering ges den första tentamensskrivningen på kursen fredagen den 11 april, kl. 08.45-13.45. Skrivningarna omfattar 25 poäng fördelade på ett antal uppgifter (7-8 stycken). För godkänt krävs i regel 12 poäng. Gränsen för väl godkänt är mer flytande men ligger ungefär vid 20 poäng.

Kursschema


OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.

Uppgifter och läsanvisningar inför lektionstillfällen:

Lektion  1 (030131) ps pdf

Lektion  2 (030203) ps pdf

Lektion  3 (030205) ps pdf

Lektion  4 (030207) ps pdf

Lektion  5 (030210) ps pdf

Lektion  6 (030212) ps pdf

Lektion  7 (030214) ps pdf

Lektion  8 (030217) ps pdf

Lektion  9 (030224) ps pdf

Lektion 10 (030303) ps pdf

Lektion 11 (030310) ps pdf

Lektion 12 (030317) ps pdf

Lektion 13 (030407) ps pdf

Övningstentamen (030409) ps pdf Facit (ps) Facit (pdf)

Tentamen (030411) ps pdf Facit (ps) Facit (pdf)


Gamla tentor:

2 april 2002 ps pdf

10 juni 2002 ps pdf

19 augusti 2002 ps pdf Lösningsförslag

11 november 2002 ps pdf Lösningsförslag (ps) Lösningsförslag (pdf)

10 januari 2003 ps pdf


Sergey Kitaev, tel. 772 5338, kitaev@math.chalmers.se
Last modified: Thu May 1 19:01:35 MET DST 2003