Hej, Jörgen!
Tänkte ge dig ett långt brev
beträffande vad jag anser om upplägget av kurserna, främst Matte,
ur mitt perspektiv som student på Fysikprogrammet. (Vi diskuterade lite
spontant idag på rasten.)
Bakgrund:
Förra året gick jag basåret
på GU och fick se hur olika alla institutioner fungerade samt att
lärarnas pedagogik var mycket varierande. Bästa lärare var
vår underbara Mattelärare, Cathrine Gillo, som gjorde så att
man inte kunde låta bli att läsa Matte. Bästa institutionen var
utan tvekan Fysik. De allra flesta tyckte att det var väldigt intressant
ämne, väldigt bra upplagt, välstrukturerat och bra lärare.
Kemi var en katastrof!!! Biologi var "flummigt". (Skulle gärna
vilja haft möjligheten att byta ut Kemi B och/eller Biologi B mot mer
matte, men den möjligheten fanns inte.)
Varför vill jag läsa Fysikprogrammet
på GU?
Ja, då jag hade jobbat ett antal år
och inte hade någon högskoleutbildning tyckte jag det var
läge.
Jag hade tre mål:
1. Jag vill förbättra min
grundkunskaper i Fysik (och Matte).
2. Vill ha en Master-examen, eller en
civilingenjörsexamen.
3. Hade tankar på att
specialisera mig inom reglerteknik och styrteknik.
(Då jag jobbade med utveckling utav nya elektroniska
motorstyrsystem för tunga dieselmotorer. Har för
avsikt att fortsätta med det men kanske inom en annan
avdelning.)
Varför valde jag inte
Chalmers?
Ja, Lindholmen ville jag inte gå på
och Civilingenjörsutbildningarna var, enligt vad jag trodde, mindre
valfria, dvs större delen av alla kurser var redan specificerade. Jag ville
skapa en lite egen variant då jag vet vad jag behöver kunna och vad
jag är intresserad av. Trodde då att GU var rätta valet, vi
får se.
Vad är fel med första året
på Fysikprogrammet enligt min mening?
1. Rivstart!!!
* Nästan alla har olika förkunskaper, vilket inte
är optimalt. (Det kan tyckas att man borde se till att man har rätt
kunskaper innan kursstart, men vad är det? Gymnasiekompetens?)
Förkunskaperna är skiftande beroende på
många faktorer tex vilken skola man har gått på, läraren,
studieteknik/undervisningsmetodik och när man pluggade senast.
* För många
innebär även Mattekurserna starten på ett program på GU
där de kommer i kontakt med ett helt nytt sätt att läsa och
kanske även stora förändringar socialt, tex flyttat, sämre
ekonomi och förhoppningsvis nya vänner.
* Många skulle också må bra av att
känna sig som Fysikerstuderande etc.
För detta skulle man
behöva gruppera de som går respektive program mer
tillsammans.
* Fysikerna vill gärna komma i kontakt med lite Fysik
redan första terminen.
* 20p Matte första terminen är tungt, speciellt med
tanke på ovan och att man sökt ett program som inte kanske har Matte
som huvudämne.
*Går det sedan trögt, vilket det gör för
de flesta, måste fysikerna koncentrera sig på Analys-kursen, som
är ett måste för fortsättningen. (När man
stångas med ett tal i timmar är det mkt tungt, många tappar
lusten, andra blir deprimerade och vissa slutar.)
* Linjär algebra bör därför flyttas fram
ca 1 år. (Denna kurs är enligt min mening den viktigaste
Matte-kursen. Därför bör den inte försummas, tvärtom.
Men vad blir resultatet av ovan?)
Lär av andra:
* Chalmers skall satsa mer på språk.
* Chalmers Lindholmen kör den gröna boken
"introduktion till Matematik" i 3v, tentar av och för dom som
missade går det xtra lektioner 3 lördagar och därefter omtenta.
De som missar även denna tenta men varit med på alla lektioner blir
ändå godkända. (Enligt vad jag hörde klarade ca 50% den
första tentan.) OBS! Detta är vad jag har hört men låter
väldigt bra hursom. Våran en-veckas kurs var för lite. Man
hinner inte mkt på 5 dgr i sträck, lite synd. Grunderna MÅSTE
in, lämpligen genom djupinlärning, dvs de grunder som GU anser är
viktigt. (Inte resp gymnasie/komvux etc.)
Därför är det motiverat att ha en
"start-up"-kurs.
Vad skulle då en "start-up"-kurs
innehålla?
Denna kurs skulle kunna vara på ca10p, första
terminen på programmet, och innehålla följande:
a: 3-5p introduktion till Matte (typ Chalmers Lindholmen, se
ovan)
b: En eller flera kurser som består av ett lämpligt
hopplock av följande delar, delvis hämtat ur linjär
algebra:
Engelska (Matematiska och fysikaliska/tekniska begrepp etc),
Presentationsteknik, Rapportskrivning, Matlab, Arbetsformer
(Grupparbeten, Projektarbeten), grundläggande programering,
problemlösning och någon typ av Introduktion till Fysik
(Grundläggande Fysik), som skall ge studenten ännu mera intresse
för Fysiken (och Matten).
Vad mer kan göras för att få
fler till att klara sig?
Grundläggande:
1. Man måste få
lov att tenta upp. (Ny inlärning ger oftast ännu bättre
kunskaper-djupinlärning.)
(På Chalmers behövs generellt mindre poäng
för att klara en tenta men man kan sedan bättra på betygen om
man vill genom omtenta, detta låter bra.)
2. Det skall vara MINST 7 dagar mellan tentorna och på
termin 1 på Fysikprogrammet skall Analysen tentas av före Jul, men
ändå vara på 10p. (Detta skulle kunna ge en möjlighet till
en omtenta innan kurstart på termin 2.)
3. Facit, med KOMPLETTA
lösningar, bör sättas upp direkt efter tentan är slut
på förannonserad plats.
För respektive kurs:
1. Jag tycker att inlämningsuppgifter som
är typtal på föregående kapitlet är bra.
(Man får då en liten piska/morot och
kvittens på vad man kan och inte kan. Det är inte heller fel att
få någon bonuspoäng. Inlämningsuppgifterna skall inte vara
svåra utan skulle kunna vara hämtade ur boken där rätt svar
skulle kunna stå. Ca 1-2h arbete en gång per vecka,
förslagsvis.)
2. Grupparbeten är tidsödande men
arbetsformen är intressant. (Skulle vilja se det inom Fysiken
istället, se "start-up"-kurs.)
3. Labbar är också bra men skulle
kunna ligga som en separat kurs, se "start-up" ovan.
4. Varierande föreläsningar typ JL
är bra. (Bra föreläsare.)(Varierande presentationsformer och inte
allt för fort.)
5. 1-2 tentor som är lösta helt
exemplariskt, så man ser upplägget alt få ut ett
exemplariskt facit till inlämningsuppgifterna.
Hoppas att detta ger Er alla lite idéer
som kanske kan göra så att vi studenter trivs bättre, jobbar
hårdare och lyckas bättre.
Mvh Johan