Hej, Jörgen!
 
Tänkte ge dig ett långt brev beträffande vad jag anser om upplägget av kurserna, främst Matte, ur mitt perspektiv som student på Fysikprogrammet. (Vi diskuterade lite spontant idag på rasten.)
 
Bakgrund:
Förra året gick jag basåret på GU och fick se hur olika alla institutioner fungerade samt att lärarnas pedagogik var mycket varierande. Bästa lärare var vår underbara Mattelärare, Cathrine Gillo, som gjorde så att man inte kunde låta bli att läsa Matte. Bästa institutionen var utan tvekan Fysik. De allra flesta tyckte att det var väldigt intressant ämne, väldigt bra upplagt, välstrukturerat och bra lärare. Kemi var en katastrof!!! Biologi var "flummigt". (Skulle gärna vilja haft möjligheten att byta ut Kemi B och/eller Biologi B mot mer matte, men den möjligheten fanns inte.)
 
Varför vill jag läsa Fysikprogrammet på GU?
Ja, då jag hade jobbat ett antal år och inte hade någon högskoleutbildning tyckte jag det var läge.
Jag hade tre mål:
1. Jag vill förbättra min grundkunskaper i Fysik (och Matte).
2. Vill ha en Master-examen, eller en civilingenjörsexamen.
3. Hade tankar på att specialisera mig inom reglerteknik och styrteknik.
(Då jag jobbade med utveckling utav nya elektroniska motorstyrsystem för tunga dieselmotorer. Har för avsikt att fortsätta med det men kanske inom en annan avdelning.)
 
Varför valde jag inte Chalmers?
Ja, Lindholmen ville jag inte gå på och Civilingenjörsutbildningarna var, enligt vad jag trodde, mindre valfria, dvs större delen av alla kurser var redan specificerade. Jag ville skapa en lite egen variant då jag vet vad jag behöver kunna och vad jag är intresserad av. Trodde då att GU var rätta valet, vi får se.
 
Vad är fel med första året på Fysikprogrammet enligt min mening?
1. Rivstart!!!
* Nästan alla har olika förkunskaper, vilket inte är optimalt. (Det kan tyckas att man borde se till att man har rätt kunskaper innan kursstart, men vad är det? Gymnasiekompetens?)
Förkunskaperna är skiftande beroende på många faktorer tex vilken skola man har gått på, läraren, studieteknik/undervisningsmetodik och när man pluggade senast.
* För många innebär även Mattekurserna starten på ett program på GU där de kommer i kontakt med ett helt nytt sätt att läsa och kanske även stora förändringar socialt, tex flyttat, sämre ekonomi och förhoppningsvis nya vänner.
* Många skulle också må bra av att känna sig som Fysikerstuderande etc.
För detta skulle man behöva gruppera de som går respektive program mer tillsammans.
* Fysikerna vill gärna komma i kontakt med lite Fysik redan första terminen.
* 20p Matte första terminen är tungt, speciellt med tanke på ovan och att man sökt ett program som inte kanske har Matte som huvudämne.
*Går det sedan trögt, vilket det gör för de flesta, måste fysikerna koncentrera sig på Analys-kursen, som är ett måste för fortsättningen. (När man stångas med ett tal i timmar är det mkt tungt, många tappar lusten, andra blir deprimerade och vissa slutar.)
* Linjär algebra bör därför flyttas fram ca 1 år. (Denna kurs är enligt min mening den viktigaste Matte-kursen. Därför bör den inte försummas, tvärtom. Men vad blir resultatet av ovan?)
 
Lär av andra:
* Chalmers skall satsa mer på språk.
* Chalmers Lindholmen kör den gröna boken "introduktion till Matematik" i 3v, tentar av och för dom som missade går det xtra lektioner 3 lördagar och därefter omtenta. De som missar även denna tenta men varit med på alla lektioner blir ändå godkända. (Enligt vad jag hörde klarade ca 50% den första tentan.) OBS! Detta är vad jag har hört men låter väldigt bra hursom. Våran en-veckas kurs var för lite. Man hinner inte mkt på 5 dgr i sträck, lite synd. Grunderna MÅSTE in, lämpligen genom djupinlärning, dvs de grunder som GU anser är viktigt. (Inte resp gymnasie/komvux etc.)
Därför är det motiverat att ha en "start-up"-kurs.
 
Vad skulle då en "start-up"-kurs innehålla?
Denna kurs skulle kunna vara på ca10p, första terminen på programmet, och innehålla följande:
a: 3-5p introduktion till Matte (typ Chalmers Lindholmen, se ovan)
b: En eller flera kurser som består av ett lämpligt hopplock av följande delar, delvis hämtat ur linjär algebra:
Engelska (Matematiska och fysikaliska/tekniska begrepp etc), Presentationsteknik, Rapportskrivning, Matlab, Arbetsformer (Grupparbeten, Projektarbeten), grundläggande programering, problemlösning och någon typ av Introduktion till Fysik (Grundläggande Fysik), som skall ge studenten ännu mera intresse för Fysiken (och Matten).
 
Vad mer kan göras för att få fler till att klara sig?
 
Grundläggande:
1. Man måste få lov att tenta upp. (Ny inlärning ger oftast ännu bättre kunskaper-djupinlärning.)
(På Chalmers behövs generellt mindre poäng för att klara en tenta men man kan sedan bättra på betygen om man vill genom omtenta, detta låter bra.)
2. Det skall vara MINST 7 dagar mellan tentorna och på termin 1 på Fysikprogrammet skall Analysen tentas av före Jul, men ändå vara på 10p. (Detta skulle kunna ge en möjlighet till en omtenta innan kurstart på termin 2.)
3. Facit, med KOMPLETTA lösningar, bör sättas upp direkt efter tentan är slut på förannonserad plats.
 
För respektive kurs:
1. Jag tycker att inlämningsuppgifter som är typtal på föregående kapitlet är bra.
(Man får då en liten piska/morot och kvittens på vad man kan och inte kan. Det är inte heller fel att få någon bonuspoäng. Inlämningsuppgifterna skall inte vara svåra utan skulle kunna vara hämtade ur boken där rätt svar skulle kunna stå. Ca 1-2h arbete en gång per vecka, förslagsvis.)
2. Grupparbeten är tidsödande men arbetsformen är intressant. (Skulle vilja se det inom Fysiken istället, se "start-up"-kurs.)
3. Labbar är också bra men skulle kunna ligga som en separat kurs, se "start-up" ovan.
4. Varierande föreläsningar typ JL är bra. (Bra föreläsare.)(Varierande presentationsformer och inte allt för fort.)
5. 1-2 tentor som är lösta helt exemplariskt, så man ser upplägget alt få ut ett exemplariskt facit till inlämningsuppgifterna.
 
Hoppas att detta ger Er alla lite idéer som kanske kan göra så att vi studenter trivs bättre, jobbar hårdare och lyckas bättre.
 
Mvh Johan