Kursschema
Kursen antas gå under veckorna 4,..., 22.
Tentaperiod för parallellkurserna i vecka T1 (kanske =12)
och vecka T2 (kanske=21) . Påsken infaller i vecka P=15.
Förste maj infaller i vecka M=18. Sista terminsveckan är
S (kanske =22).
vecka 4
Introduktionsmöte (schema, kurskrav, kurstema, referenser) 3 tim
Handeldarepresentation av några ämnesområden
(30 min per styck) 2 tim
vecka 5
Studenterna lämnar in önskemål om ämnesinriktning, (individuellt eller i grupp)
Gruppindelningen görs och varje grupp tilldelas en handledare!
vecka 6
Senast denna vecka träffar varje grupp sin handledare för diskussion
av ämne, arbetsplanering och schemaläggning.
Under veckorna fram till tentaperioden efter läsperiod 3 (vecka T1) skall
grupperna samla material till uppsatsen och samråda någon
ytterligare gång med handledaren.
veckor x (T1 < x < M)
Studenterna arbetar med sina uppsatser!
Dessutom ges några översiktliga,
men matematiskt
innehållsrika föreläsningar (90 min per styck) 8 tim
Exempel på teman:
Kleins Erlangenprogram och olika plana geometrier, projektiv geometri och
kägelsnitt,
dimensionsbegreppet, itererade avbildningar och fraktaler,
modeller för den hyperboliska geometrin, differentialgeomtri
för kurvor,
variationskalkyl med tillämpningar på geodeter och minimalytor
vecka D (D = M-1 ?)
En viss dag i denna vecka är dödlinje för samtliga
uppsatser.
Varje uppsats kollas snarast av examinatorn.
Underkända uppsatser tas bort från kursen.(Se vidare nedan!)
De grupper vars uppsatser accepterats tilldelas en annan accepterad uppsats
som gruppen skall presentera.
veckor y (D < y < S)
Presentation av uppsatserna förbereds med examinator som handledare
och presentationerna genomförs under ett fåtal dagar, max 5
uppsatser per dag. Förberedelser och presentation sker under två (gärna)
konsekutiva veckor.
Om antalet studenter per kurs är stort får man dela upp i olika
parallella spår, så att varje spår omfattar 8 - 12 uppsatser.
vecka S
Individuell översiktsskrivning på allt som förekommit under
kursen, inklusive föreläsningar.
Tillåtna hjälpmedel: Studenternas uppsatser, utdelade stenciler,
personliga anteckningar, men inga böcker, inget nätmaterial!
Kurslitteratur
Gemensam litteratur : En reducerad (mindre teknisk) version
av kompendiet "Geometriska bilder av världen" samt studenternas uppsatser.
Kompletterande litteratur: Katz bok, böcker och utdrag ur
böcker, nätmaterial, nätversioner av det nuvarande kompendiets
kapitel.
Krav för godkänd kurs
Att ha deltagit i utformningen av en godkänd rapport, ha deltagit
i presentationen av en annan rapport, ha deltagit vid samtliga presentationstillfällen
(på det egna spåret) samt ha blivit godkänd på den
avslutande individuella översiktsskrivningen.
Studenter vars uppsats underkänts måste omarbeta den
enligt examinators anvisningar, vilket kan innebära både korrigeringar
och utökningar av innehållet. Därefter sker muntlig gruppvis
examination av uppsatsen i augusti.
Kostnadsanalys
(exklusive examination)
Nuvarande uppläggning (i genomsnitt 3 studenter per grupp)
Föreläsningar 23 utim (14 JL, 2 JM, 2 TW,
2 LF, 2 BB, 1 JM+JL )
Handledning 8 grupper 8x5 =
40 totalt =
63
14 grupper 14x5 = 70
totalt = 93
21 grupper 21x5 = 105
totalt = 127
Föreslagen uppläggning (i genomsnitt 3 studenter per grupp)
Föreläsningar 13 utim (5 inledande, 8 översiktliga)
Handledning 8 grupper 8x5 =
40 totalt =
53
14 grupper 14x5 = 70
totalt = 83
21 grupper 21x5 = 105
totalt = 117
Motiveringar
Förslaget syftar till
Jag tycker man skall undvika ett system med en första dödlinje följd av en definitiv sådan. Då frestas studenterna att lämna in en provisorisk version för att se hur examinator reagerar. Därför tycker jag att underkända rapporter skall tas bort från kursen. För att det skall vara möjligt måste fördelningen av redovisningarna göras efter det att rapporterna accepterats.
Det skulle vara önskvärt att dela upp arbetet så att examinatorn inte samtidigt är handledare, men det gör kursen dyrare och kräver fler lärare.
------------------------------------------------------------------------------------------
En personlig värdering av kursen VT 2000
Institutionen förberedde inte på något sätt
att ta emot det stora antalet studenter, trots att detta borde varit känt
redan i november (och nog också var det). Jag kunde därför
inte göra annat än att köra den planering jag hade, trots
att jag visste att jag inte kunde tala för hela kursen och ge de klara
besked som jag annars alltid varit angelägen om att ge. Jag fick inte
heller besked om att de första veckorna efter tentaperioden i läsperid
3 inte längre skulle vara fria från annan undervisning.
Denna inledning av kursen upplevde jag som mycket frustrerande!
Trots detta tycker jag att kursen som helhet har fungerat bra. Studenternas entusiasm kring kursen har väl minskat en del jämfört med i fjol, förmodligen därför att schemaomläggningen ökat belastningen på dem. Men presentationerna har i många fall varit utmärkta, flera bra uppsatser har skrivits och engagemanget har varit påfallande. Uppdelningen i två spår har fungerat någorlunda, men det är naturligtvis en nödlösning som man skall undvika.
Jag skulle gärna se att man kunde ställa större krav på uppsatserna och på kursens allmänna nivå. Bara några få uppsatser når upp till vad jag vill kalla för 60-poängs nivå. Det är inget fel på de ämnen som behandlats. Alla uppsatser innehåller ansatser som skulle kunnat byggas ut eller presenterats i mer koncentrerad och stringent form. Så chansen finns överallt! Att de flesta inte tar den beror nog på att den tid som står till buds inte räcker för att kompensera för brister i förkunskaperna. (Flertalet studenter har till exempel inte läst flervariabelanalys.) Det hör till saken att kursen i år helt dominerats av lärarstuderande. Jag tror visserligen att kursen på många sätt är en bra kurs i lärarutbildningen, men kursen är ju egentligen en fristående kurs som skulle vara till glädje också för andra. Bäst vore om man rekonstruerade den gamla specialkursen som frisående kurs och hade en separat variant i lärarutbildningen. Kombinationskursen som vänder sig till studerandegrupper med väsentligt olika bakgrund brukar inte lyckas!
Det förslag som jag har skisserat ovan innebär en senkommen
anpassning till lärarstudenternas schema, men inget hindrar att kursen fortfarande kan läsas av andra studenter. (I princip tycker jag att man borde göra mer propaganda för kursen bland andra studerandekategorier.) Förslaget åstadkommer inte automatiskt en önskvärd nivåhöjning (men hindrar den inte heller).
Jörgen