Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen! Kursens schema finns i TimeEdit.
Kursen Flervariabelanalys, 15 hp, är uppdelad på två delkurser
om vardera 7,5 hp. Dessutom ingår ett moment i matematisk
kommunikation. Närmare information om respektive delkurs ges via
dess kurshemsida.
Momentet Matematisk
kommunikation löper parallellt med båda delkurserna och
denna sida ger en detaljerad beskrivning av upplägget - missa
inte den informationen! Extra viktigt eftersom momentet kräver
närvaro.
Studiehjälp (med äldre studenter) kommer att ges under kursen om
intresse/behov finns.
Lärare
Kursansvarig och examinator del 1: Andreas Rosén,
tel. 772 5365, rum MVH 4016
Examinatorer Matematisk kommunikation: Andreas Rosén och Lyudmila Turowska
Kurslitteratur
Persson-Böiers (PB): Analys
i flera variabler, Studentlitteratur 2005.
Övningar i Analys i flera
variabler, Lund 2007, Studentlitteratur.
Gustafsson-Löfström-Olsson (GLO): Några grundläggande begrepp i matematisk analys.
Kompendium, Göteborg 1995.
Se även kurslitteraturlistan, där det även finns information om försäljningsställen.
Ytterligare kursrelevant material för den intresserade:Integrationsteori à la Böiers--Claesson
Diverse
Program
Att ”tavelpresentera”
som en matematiker - syfte och bakgrund
Ett närmast urtypiskt sätt att kommunicera matematik är att
presentera teori eller lösningar "på tavlan", varför
matematikstudenter som en del av utbildningen bör träna, och
utveckla sin förmåga, att göra presentationstekniskt goda
tavelpresentationer. Kursen Flervariabelanalys erbjuder en
utmärkt kontext för detta ändamål.
Genom att i mindre grupp förbereda och strukturera matematisk
information i form av bevis och/eller lösningar på uppgifter
inför en klassrumspresentation, och där presentationen övas
under överinseende av matematiklärare, är tanken att
kommunikationsinslaget i kursen ska stärka ämneslärandet
samtidigt som studenterna får återkoppling på sin
presentationsteknik och formas som ”tavelpresentatörer”.
Kommunikationsinslaget är utformat med fokus på att studenten
efter avslutad kurs ska kunna:
- planera, strukturera och presentera matematiska lösningar/bevis inom ramen för en kort tavelpresentation där presentationen präglas av god presentationsteknik och ämnesmässig tydlighet som vittnar om förståelse.
Kommunikationsmomentets upplägg
Introducerande föreläsning sker måndag 28/1 kl 10.30-11.30
och är obligatorisk. Här
introdceras några grunder i presentationsteknik och vad som är
speciellt för tavelpresentationer. Några nyttiga länkar
som handlar om presentationsteknik kan du hitta här: CHOCS, NCSU, Slideshare. I samband med föreläsningen
görs också en gruppindelningen som går till så att man
skriver på en lista vilken grupp man vill vara med i. Till att
börja med tar vi in tre personer i varje grupp. Beroende på hur
många studenter det blir på kursen ökar vi sen till fyra i varje
grupp och vid behov ökar vi antalet grupper. Personer som inte
skrivit upp sig kommer att grupplaceras av läraren.
Därefter sker övningar individuellt med varje studentgrupp. För varje grupp struktureras övningen på följande sätt:
- Matematikläraren ger gruppen en uppgift i form av en sats
som ska bevisas eller ett problem som ska lösas. (Tisdag)
- Gruppen förbereder ett förslag till bevis/lösning och
stämmer av förslaget med matematikläraren på nästa lektion.
(Torsdag)
- Gruppen förbereder en ca fem minuter lång välstrukturerad
tavelpresentation där samtliga gruppdeltagare är beredda att
presentera hela beviset/lösningen. Alla gruppmedlemmar gör
varsin övningspresentation inför gruppen och får återkoppling
från matematikläraren. (Måndag)
- Vid nästa lektion ges gruppen fem minuter av inledningen för att presentera sitt förslag till bevis/lösning. Endast en gruppmedlem presenterar och gruppen väljer själv vem av medlemmarna som representerar gruppen. Efter presentationen ges feedback inom gruppen. (Tisdag)
Du måste vara närvarande vid alla dessa fyra schemalagda tillfällen med din grupp.
Schema för handledning/tavelpresentation. Observera att det mesta arbetet måste utföras inom gruppen före de schemalagda handledningstillfällena.
Gruppindelningen
Grupp |
Tilldelas uppgift på lektion 13-15 |
Hjälp
av matematiklärare på lektion 13-15 |
Handledning/examination
tavelpresentation 11:00-11:40, se lokal i TimeEdit |
Tavelpresentation
inför klassen på lektion 13-15 |
---|---|---|---|---|
1 |
tisd 29 jan |
torsd 31 jan |
månd 4 feb |
tisd 5 feb |
2 |
tisd 5 feb |
torsd 7 feb | månd 11 feb |
tisd 12 feb |
3 |
tisd 12 feb | torsd 14 feb | månd 18 feb |
tisd 19 feb |
4 |
tisd 19 feb |
torsd 21 feb |
månd 25 feb |
tisd 26 feb |
5 |
tisd 26 feb | torsd 28 feb | månd 4 mars |
tisd 5 mars |
6 |
tisd 5 mars | torsd 7 mars | månd 11 mars |
tisd 12 mars |
7 |
tisd 26 mars | torsd 28 mars | månd 1 april |
tisd 2 april |
8 |
tisd 2 april |
torsd 4 april | månd 8 april |
tisd 9 april |
9 |
tisd 9 april |
torsd 11 april |
månd 29 april |
tisd 30 april |
10 |
tisd 30 april |
torsd 2 maj |
månd 6 maj |
tisd 7 maj |
11 |
tisd 7 maj |
torsd 9 maj |
månd 13 maj |
tisd 14 maj |
Ersättningsuppgift för studenter som missat den obligatoriska föreläsningen om presentationsteknik
- Uppgiften består av att skriva en reflekterande kommentar
efter att ha bevittnat två av tavelpresentationerna och
diskutera dessa mot bakgrund av föreläsningsmaterialet (se
länkar ovan) samt egna erfarenheter av presentationer. Vilka
aspekter av presentationerna var effektiva och vad lär ni av
dessa? Vilka aspekter av presentationerna var mindre effektiva
och vad föreslår ni som åtgärder? Vad har ni lärt er inför era
egna tavelpresentationer?
- Reflektionen bör omfatta 400-600 ord, och lämnas in till matematikläraren under kursens gång - absolut senast den 28 maj
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- För dig som studerar på Göteborgs universitet och har behov av extra stöd för funktionsnedsättning – se information på GU samt rutinerna vid institutionen.
Datorlaborationer
Se information för respektive delkurs.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen. Se information för respektive delkurs.
Duggor
Se information för respektive delkurs.
Examination
Kommunikationsmomentet examineras via tavelpresentationer och
varje delkurs examineras med en tentamensskrivning om max 25
poäng. För godkänt resultat på en delkurs krävs 12 poäng, och
för väl godkänt krävs 18 poäng.
För godkänt resultat på hela kursen krävs godkänt resultat på
båda delkurserna och på kommunikationsmomentet.
För betyget väl godkänt på hela kursen krävs dessutom att den
totala skrivningspoängen för del 1 och del 2 uppgår till minst
36 poäng.
För information om bonusgivande kursmoment se kurshemsidan för
respektive delkurs.
Rutiner kring tentamina
I tentamensscheman anges alla tentor för respektive period. Du kan läsa i Chalmers studentportal om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers, men observera att du som går på GU ska anmäla dig till tentan via GU:s studentportal, där du även kan läsa om regler för examination vid GU.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen (GU), för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat
granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på
kurshemsidan. Den som inte kan delta vid granskningen kan efter
granskningstillfället hämta och granska sin tenta på Matematiska
vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att Du har fått
rätt betyg och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.
Gamla tentor
Se information för respektive delkurs.