Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen!
Introduktionsmöte för kursen hålls den 16 januari kl 13:15
i Pascal.
Biblioteksföreläsning om informationssökning ges den tors. 1 feb, kl 13:15-15:00 i Euler.
16 jan: Länk till de olika programmens generella
kompetenser finns under Generella kompetenser längre
ner.
Under "Kursens syfte och mål" finns länk till de etiska
reglerna som är nya för i år.
3 maj: föreläsning om att skriva populärvetenskapligt ges av Christopher Kullenberg den 3 maj kl 15:15-17 i Pascal. Presentationen finns här.
24-25 maj: presentationer av projekt, 9-16
preliminärt. Schema meddelas inom kort.
- 24 maj: i sal MVH12.
- 25 maj: i sal Euler.
Examinatorer
Maria
Roginskaya, maria.roginskaya@chalmers.se
Marina
Axelson-Fisk, marina.axelson-fisk@chalmers.se
Kursplan
Chalmers-studenter hänvisas till Chalmers gemensamma sidor:
GU-studenter hänvisas till kursplanen på Matematiska Vetenskapers hemsida:
- Kursplan, GU
- Blankett för registrering.
- Betygskriterier, GU
- Blankett för betygsrapportering
Kursens syfte och mål
Kursen består i att i grupp genomföra ett matematiskt projekt, redovisa arbetet muntligt och skriftligt, samt att muntligt och skriftligt opponera på en annan grupps arbete.
Syftet med kursen är att lära sig att integrera, fördjupa och utveckla sina tidigare kunskaper och färdigheter inom ett begränsat område, samt att ge kunskaper och färdigheter inom vetenskapligt arbetssätt och vetenskapligt skrivande.
Efter genomfört kandidatarbete ska studenten kunna:
- Formulera och avgränsa en problemställning inom det valda ämnet.
- Planera arbetet för att lösa och avrapportera problemet med givna resurser.
- Söka, inhämta och värdera tillgänglig litteratur och annan bakgrundsinformation.
- Integrera och utveckla kunskap inom den valda problemställningen.
- Dokumentera projektets genomförande genom journalföring.
- Avrapportera kandidatarbetets resultat och hur dessa överensstämmer med arbetets projekt- och effektmål i skriftlig och muntlig form.
- Kritiskt granska, värdera och konstruktivt ifrågasätta ett annat kandidatarbete avseende frågeställning, genomförande och resultat.
Dessutom ska alla lära sig skriva i Latex (självstudiekurs med handledning efter behov, se Utformning av skriftlig rapport nedan).
Nytt för i år är att etiska regler måste beaktas och kommenteras i rapporten. Se länk för information och riktlinjer. Om inga etiska aspekter finns i projekt mäste detta uttryckligen skrivas.
Viktiga tider
- Introduktionsmöte: ges på MV den 16 januari,
kl 13.15 i Pascal. Alla
Chalmers-studenter har dessutom informationsmöten på sina
respektive program.
Gruppkontrakt: i början av arbetet ska varje grupp skriva ett gruppkontrakt som ska skickas till både koordinator och handledare senast i lv3.
Planeringsrapport: en planeringsrapport ska vara inskickad senast den 9 februari.
Informationssökning: föreläsning om informationssökning etc. ges den 1 februari kl 13;15-15 i Euler: föreläsningsslides.
Fackspråk: fem föreläsningar och tre handledningstillfällen med institutionen för fackspråk. Notera att man behöver bara medverka vid ett av de två möjliga tillfällena för föreläsning 1-3.
- Föreläsning 1: tors 30/1 kl 13:15 i GD eller tis 1/2 kl 13:15 i HB4.
- Föreläsning 2: tis 13/2 eller tors 15/2 kl 13:15 i HB4.
- Föreläsning 3: tis 8/3 eller tors 22/3 kl 13:15 i HB4.
- Föreläsning 4: tors 19/4 kl 13:15 i HB4.
- Föreläsning 5: tis 8/5 eller tis 15/5 kl 13:15 i GD.
- Handledningstillfällen kan bokas från och med v. 4 på Institutionen för fackspråks resurssida.
Populärvetenskaplig text: 1-2 sidors presentation av projektet på svenska. Texten ska vara lättillglänglig och rikta sig till icke-matematiker (såsom journalister eller liknande). Stöd för skrivande av populärvetenskaplig presentation kommer ges vid en föreläsning i den 3 maj, kl 15:15-17 i Pascal: föreläsningsslides.
Slutrapport: skriftlig rapport ska skickas till examinator, handledare, och opponerande grupp senast den 14 maj. Efter presentation och opposition kommer ni fåk ytterligare en vecka att justera den slutliga versionen, dvs 1 juni.
Opposition: skriftliga individuella oppositioner skickas till examinator senast den 21 maj (examinatorerna vidarebefordrar sedan dessa till berörd grupp).
Presentation: muntliga presentationer hålls den 24-25 maj, kl 9-16 (24:e i MVH12, 25:e i Euler). Observera att det är närvaroplikt på minst en heldag (eller två halvdagar), men man rekommenderas att delta vid alla presentationer.
Slutlig inlämning: ni har möjlighet att justera rapporten ytterligar efter presentation och opposition. Inlämning senast 1 juni.
Tidslogg: gruppens dagbok och individuella tidsloggar lämnas in tillsammans med den slutliga rapporten efter alla andra moment är avklarade (se nedan).
Utformning av skriftlig rapport
Rekommenderat sidantal för rapportens huvuddel är 20 sidor. Utöver detta kan man ha ett appendix där man med fördel lägger matematiska fördjupningar, programkod, stora bilder etc. Det finns ingen formell begränsning på hur stort appendix får vara, men tänk på att läsaren ska kunna läsa rapportens huvuddel enbart och förstå (åtminstone översiktligt) arbetets syfte och huvudsakliga resultat.
Anmärkning:
Denna
text är i det närmaste identisk med motsvarande text för kandidatarbeten vid
Chalmers. Eftersom arbeten kan genomföras av grupper med studenter från både GU
och Chalmers är det nödvändigt med denna gemensamma struktur.
Rapportens disposition utgår från ämne och innehåll;
huvuddelens kapitel disponeras olika beroende på vad det är för typ av projekt
som gruppen arbetar med. Till exempel ges i ett modelleringsinriktat projekt
stor vikt åt delar som i en litteraturstudie inte alls finns med.
En grundmodell för kandidatrapport på Matematiska Vetenskaper har följande
struktur.
- Titelsida
- Förord/bidragsrapport/loggbok (se nedan)
- Populärvetenskaplig presentation
- Summering/abstract (både på svenska och engelska)
- Innehållsförteckning
- Huvuddel utformat efter typ av projekt
- Källförteckning/referenser
- Bilagor/appendix
Rapporten skall skrivas på svenska, endast om handledaren
inte behärskar svenska språket får rapporten skrivas på engelska. Samtliga
rapporter ska ha ett sammandrag på svenska och ett på engelska (abstract).
Rapporten bör, om inte starka skäl för någon annan avsedd publik finns, som
avsedd publik ha andra studenter med samma ämnesinriktning.
Slutrapportens förord skall innehålla en rapport över individuella bidrag som
ska vara bas för individuell bedömning. En sådan bidragsrapport kan
innehålla:
- Ansvarsområden
- Planering
- Informationsinhämtning/inläsning
- Metoder - val och utveckling
- Genomförande
- Bidrag till problemlösning, syntes och analys
- Problemlösning
- Kreativitet, idérikedom
- Skapande av modell
- Analys av projektrelaterat material
- Diskussionsbidrag
- Slutsatser
- Huvudansvarig författare av avsnitt
- Avsnitt anges
- Eventuell redaktionell ansvarsfördelning anges
I förordet skall också anges att en loggbok förts över de enskilda medverkandes prestationer under arbetet.
Rapporten ska skrivas i Latex. En inledning till Latex hittar du här.
Tex-fil (utformat av institutionen för Fackspråk):
Utformningen av slutrapporten
skall följa MV:s standard för kandidatarbeten. Som utgångspunkt används därför
denna Tex-fil.
Spara filen och byt namn på den till rapport_projektnr.
Du behöver också Chalmers-GU:s
logotyp, samt två Tex-filer förord.tex och inledning.tex som
läses in av mallen. Logotypen används av mall-filen och skall sparas i samma
mapp som den där du har slutrapporten. De andra innehåller lite nyttig
information men den ersätter ni med annan text.
Opposition
Varje student ska skriva en individuell opposition på en tilldelad kandidatrapport. Den skriftliga oppositionsrapporten ska vara 2-3 sidor (400-600 ord), och lämnas in till examinator senast den 21 maj.
Opponeringsrapport
Den skriftliga oppositionen innebär en granskning av rapportens förtjänster och brister och ska belysa och diskutera innehållet. Följande punkter kan fungera som en utgångspunkt för granskningen. Själva texten ska vara ett fristående dokument där synpunkter bearbetats och sammanfattas på ett överskådligt sätt. Tänk på att texten ska vara konstruktiv, relevant och respektfull.
- Rapportens upplägg och struktur
- Problemdefinition
- Metod/genomförande
- Avgränsningar
- Teori
- Analys
- Resultat och resultathantering
- Rapportens utformning och formalia
Muntlig opposition
Efter varje muntlig presentation genomförs sedan en opposition, där opponerande grupp under 5 minuter leder en diskussion med kandidatgruppen. Med hänsyn till åhörarna är det viktigt att in lägga diskussionen på detaljnivå, ytan den syftar främst till att diskutera de viktigaste och mest övergripande synpunkterna i oppositionen.
Generella Chalmers-direktiv kring opposition och dess bedömning finns här.
Dagbok och tidslogg
Loggboken, som består av gruppens dagbok och
individuella tidsloggar, ska föras under hela tiden av arbete.
Dagboken kan skrivas i godtyckligt format, såsom i LaTeX eller
Word. Individuella tidsloggar ska lämnas in som en Excel-fil
där varje gruppmedlems tidslogg står som ett eget blad
(sheet).
Dagbok och tidsloggar lämnas in till examinator
vid slutet av kursen, när alla andra moment är avklarade.
Handledning av institutionen för fackspråk
Här kommer länken till institutionen för Fackspråks resurssida.
Generella kompetenser
För grupper med Chalmers-studenter gäller att gruppen följer reglerna kring generella kompetenser för det program som har majoritet i gruppen. Om det inte finns en tydlig majoritet får gruppen själva komma överens om vilket av de ledande programmen som ska gälla, och meddela det till respektive programansvarig.
Länk till vilka generella kompetenser som gäller för respektive program finns här.
Alla program inkluderar dock föreläsningar och handledning i Fackspråk. Information och länk till tidsbokning finns här.
Andra resurser
Information från Biblioteket.
Information om vetenskaplig
hederlighet från Europeiska Matematiska Samfundet.
Länkar om att skriva populärvetenskapligt:
http://awelu.srv.lu.se/genres-and-text-types/writing-in-academic-genres/popular-science-writing/
http://henrikbranden.se/vetenskapsskribent/att-skriva-popularvetenskap/
http://henrikbranden.se/2010/10/04/vetenskapligt-kontra-popularvetenskapligt-sprak/
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL finns en enkät (kräver inloggning i GUL) som används vid utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på speciell blankett.