Elektronisk fakturahantering (EFS) på MV
Processen när det gäller EFS finns beskriven på http://www.adm.chalmers.se/eko/fakturahantering/Processbeskrivning.html.
Tekniska förutsättningar
Webläsare Internet Explorer 6.0, Netscape 7.0 eller Mozilla
1.4
Inloggning
När ni loggar in ska ni använda ert vanliga UNIX-lösenord.
Ange enhet 300.
Workflow - attest
Hanteringen av fakturor i EFS bygger på att fakturan skickas
vidare digitalt i ett s.k. workflow
för attest.
Enligt beslut i sektionens ledningsgrupp ska vi på MV hantera beställningar och fakturor så att det är projektledaren som leveransattesterar och kostnadsställeansvarig som slutattesterar.
Projektledare kan t.ex. vara projektledare för ett grundutbildnings- eller forskningsprojekt eller ansvarig för ett administrativt projekt. Projektledaren är ansvarig för projektets kostnader.
När en vara eller tjänst beställs är det mycket viktigt att ange fakturaadress, kostnadsställe 11030 och projektledaren som referens. Det är en fördel om även beställarens namn anges om det är en annan person är projektledaren. Kostnadsställe 11030 används endast som beställningskostnadsställe. Vid kontering används andra kostnadsställen.
Fakturaadress:
Chalmers Fakturaservice
412 96 GÖTEBORG
Chalmers största leverantörer har informerats om att fakturor ska skickas till Chalmers centralt.
Om beställaren inte är projektledare kan han/hon inte ange sitt eget namn som referens på fakturan då han/hon inte finns med i workflow! Beställaren måste ha haft en dialog med projektledaren då projektledaren måste veta vem som beställt varorna när fakturan kommer.
Leveransattest (LAK)
Leveransattest
Projektledaren får ett mail med fakturan för leveransattest
och kontering.
Med leveransattest intygas:
-att varan/tjänsten är levererad.
-att det är rätt vara/tjänst som fakturerats till
överenskommet pris.
Om det är problem med fakturan, t.ex. fel på leveransen kontaktar beställaren leverantörern.
Kontering
Den som leveransattesterar konterar även fakturan med konto,
projekt och kostnadsställe.
Det är även viktigt att ange vad fakturan avser i "radtext"
längst till höger. Detta underlättar
vid uppföljning.
En lathund kommer att delas ut till alla som är
projektledare för att underlätta konteringen.
Ni kan även få lathunden som excelfil.
I lathunden finns de vanligast förekommande kontona och projektledarens egna projekt. Om ni inte hittar lämpligt konto på lathunden kan ni leta i Chalmers kontoplan som finns under fältet konto i kontosträngen i EFS när ni konterar fakturan. Lönekonto (konto 4011-4070) får inte användas. Det är viktigt att valet av konto/kostnadsställe/projekt blir så rätt som möjligt så att vi får en bra ekonomisk uppföljning.
Vid tveksamhet kan till att börja med ekonomihandläggare
hjälpa till med kontering:
Matematik: Camilla Nygren
Matematisk statistik: Marianne Rosander Bäckström
Vid frånvaro
Projektledare som är bortresta en längre tid kan välja
att leveransattestera från dator utanför Chalmers eller
att ställa om leveransattesten till kostnadsställeansvarig.
(MEDIC kan ge ytterligare upplysningar om vad som krävs för
leveransattest externt.)
Kostnadsställeansvariga:
Matematik: Jan-Erik Andersson
Matematisk statistik: Peter Jagers
Stokastiskt Centrum: Mats Rudemo
Bioinformatik: Olle Nerman
CTM/CTMS: Aila Särkkä
Slutattest (ATT)
När projektledaren har leveransattesterat och konterat fakturan
skickas den vidare till slutattest.
Fakturor under 50 kkr skickas för slutattest enligt delegationsbeslut i första hand vidare till:
Matematik: Lill Andersson
Matematisk statistik: Anita Creson
Fakturor över 50 kkr och fakturor som avser resekostnader skickas vidare för slutattest till kostnadsställeansvariga:
Matematik: Jan-Erik Andersson
Matematisk statistik: Peter Jagers
Stokastiskt Centrum: Mats Rudemo
Bioinformatik: Olle Nerman
CTM/CTMS: Aila Särkkä
Med slutattesten intygas:
-att kostnaden ska belasta Chalmers.
-att kostnaden ska belasta redovisningen enl. gjord kontering.
-att upphandling har skett enligt gällande bestämmelser.
Om konteringen är felaktig skickas fakturan tillbaka
till projektledaren för justering.
Några exempel på beställningar
Resor
En resa föregås alltid av att resenären fyller
i blanketten resefinansiering (manuellt) som godkänns
av projektledaren och av kostnadsställeansvarig (som behåller
blanketten).
Resefinansieringsblanketten finns på sektionens internsida. Resefinansieringen är en grund för slutattest både av resefakturor och reseräkningar. Godkänd resefinansiering är även viktig för att försäkring vid resa utomlands ska gälla.
Vid beställning av en resa anger doktoranden som referens på fakturan projektledaren (i normalfallet handledaren) eller om kostnaden ska belasta institutionens allmänna reseprojekt (dvs inte ett externt forskningsprojekt) anges kostnadsställeansvarig för Matematik eller Matematisk statistik.
Matematik: Jan-Erik Andersson
Matematisk statistik: Peter Jagers
Vi ber er vara observanta på om det finns en faktura
med biljetterna, vilket är ganska vanligt.
Fakturan ska i så fall skickas till Fakturaservice.
Fakturor som avser resor skickas alltid till kostnadsställeansvarig för slutattest.
Matematik: Jan-Erik Andersson
Matematisk statistik: Peter Jagers
Stokastiskt Centrum: Mats Rudemo
Bioinformatik: Olle Nerman
CTM/CTMS: Aila Särkkä
(Resefakturor skickas alltså inte till Lill eller Anita.)
Representation
Vid extern och intern representation gäller vissa regler
som framgår av Chalmers ekonomihandbok: http://www.adm.chalmers.se/eko/ekohandbokg/e15-repr.html.
Se även Lathund avseende representation: http://www.adm.chalmers.se/eko/ekohandbokg/Lathundrepr2.pdf
Vid representation är det viktigt att namn på deltagare och deras arbetsgivare samt ändamålet med representationen finns med som en kommentar till fakturan i meddelanderutan.
Konferenser
Vid betalning av t.ex. konferensavgift där faktura saknas
måste en blankett "försättsblad i avsaknad
av extern faktura" fyllas i och skickas till fakturaservice.
Blanketten finns på sektionens internsida under ekonomi.
Böcker
När det gäller böcker beställs dessa i första
hand av beställaren med angivande av projektledaren som referens,
i andra hand genom Biblioteket och då anges bibliotekarien
som referens. Om beställningen avser lärarexemplar anges
studierektor för Chalmers eller GU som referens.
Datorinköp
Alla fakturor på datorinköp ska gå via MEDICs
samordnare Dieter Larsen, även om kostnaden ska belasta ett
forskningsprojekt.
Institutionsgemensamma kostnader
När det gäller kostnader som ska belasta institutionens
gemensamma projekt anges kostnadsställeansvarig som referens
på fakturan dvs, för Matematik Jan-Erik Andersson,
för Matematisk statistik Peter Jagers.
Vidarefakturering
När det gäller kostnader som ska vidarefaktureras (t.ex.
tåg-, flygbiljetter, hotellkostnader som ska ersättas
av t.ex. ett annat universitet eller en annan organisation) ska
den som har gjort överenskommelsen med ett annat universitet/annan
org. anges som referens.
Faktura för kostnader som ska vidarefaktureras konteras
på ett följande sätt:
För Matematik: Konto 1690/ Kostnadsställe 11031/ Projekt 1192396 (Camilla
Nygren)
För Matematisk statistik: Konto 1690/ Kostnadsställe 11042/ Projekt 1192496 (Marianne
Rosander Bäckström)
Fakturor avseende kostnader som ska vidarefaktureras skickas
efter kontering och leveransattest vidare i workflow till ekonomihandläggaren
med ett meddelande om vart kostnaden ska vidarefaktureras och
med en referensperson angiven.
Försök att undvika vidarefakturering då det skapar
mycket merarbete. Låt om möjligt den som ska bekosta
utgiften få fakturan direkt.
Övrig information
Om ni får pappersfakturor ska de skickas så
snart som möjligt till Fakturaservice. Komplettera med kostnadsställe
och referens om det saknas.
Observera att inga betalningar kan göras utan faktura eller ifyllt "försättsblad i avsaknad av extern faktura".
GU-anställda kan vara beställare på Chalmers.
När det gäller övriga frågor t.ex. av teknisk art hänvisas till Fakturaservice som har ank: 3000.
Observera att det är viktigt att följa ramavtalen och att ange referens. Chalmers nya centrala enhet för fakturaservice kommer att avgiftsfinansieras med en avgift per faktura som tas ut av sektionerna. Fakturor som föranleder merarbete kommer att debiteras en högre kostnad.
Om fakturan saknar referens kommer den till Camilla Nygren
som utreder vem som är projektledare.
Lill Andersson
Adm chef
Ansvarig för
sidan: Camilla Nygren Senast uppdaterad: 22 februari 2005 |
Till ekonomisidan |