Institutionens ledningsgrupp 9/11 2005

Mötet ägnades diskussion inför verksamhetsdialogen med Chalmers denna kväll. Den nya organisationen har inte inneburit så stora förändringar för oss, förutom att Beräkningsmatematik försvunnit som enhet och Matematik Lindholmen kommit till.

Utbildning: det är fortfarande oklart vem som "äger" mastersprogrammen och kurserna i dem. Var ska administrationen av dem ligga? Matematikens roll i den nya kandidatexamen, det blir svårare att komma in som valbar kurs i åk 3, examensjobb måste styras upp och kursplan bör skrivas nu i vinter. Hurdan är viceprefekternas ställning, är de en formell grupp eller inte? Det behöver bli tydligare vad personerna i de nya organisationerna uppföljning och planering samt studerandesevice gör, t ex på webben.

Forskningsmiljöer: folk har försvunnit då vi inte kunnat erbjuda tillräckligt goda villkor.

Inom administration har fem personer slutat under 2004 och 2005, är situationen hållbar?

Övrigt att ta upp under uppföljning: den psykosociala enkäten som visar att folk trivs men är utarbetade. Flytt för Matematik Lindholmen och övriga.

Undervisning 2006: mastersprogrammen Engineering Mathematics och Bioinformatik och systembiologi (inte klart) kommer att ligga under institutionen. Vad gör man åt de katastrofalt försämrade matematikkunskaperna hos våra nya studenter? En "bastermin" för de som så behöver, kanske hälften, skulle få problem med att programmen måste börja två ggr/år. Kan man locka studenter att gå basåret genom att vika fler platser med garanti för dessa studenter? Kan man samla studenter och ha särskild studiegång med dem upp till kandidatexamen? Linköping har lagt in en extra 4p-kurs i matematik innan den inledande kursen i matematik och tagit bort en valbar kurs i slutet. Man slipper differentiera men det kan vara ett slöseri för dem som inte behöver den. Kan man ha en introduktion på två nivåer? Eller en matematikintroduktion och en annan valbar? Teknisk matematik blir "konstig" två år framöver, vi förlorar pengar men måste ge kurserna. Det kommer att bli ett problem att matematikkurser kan vara i det närmaste obefintliga i tvåan och trean, men när de kommer till mastersnivå kommer de att ha behövt läst matematik. Vi har representanter i civilingenjörsprogrammen men pratar man om masters där?

Forskning 2006: vi får 1 Mkr mindre i fakultetsmedel jämfört med i år. Osäkert om vi får några stiftelsemedel för biosatsningen. Vi behöver anställa fler personer för att minska arbetsbelastningen och föryngra sammansättningen av personalen, 1/3 av lärarna är mellan 55 och 65 år. MV har låg lönenivå jämfört med övriga Chalmers.