Minnesanteckningar Referensgruppen för datoranvändare 060209


Närvarande
Dieter Larsen
Bo Johansson
Jan-Erik Andersson
Tommy Gustafsson
Christoffer Cromvik
Camilla Nygren

 

Nycklar
ITS-personal som behöver det har L-nyckel. Ett litet antal D-nycklar finns, 5-6 st, och en prefektnyckel finns i kassaskåp.

ITS-avtal
Avtalet mellan ITS och MV är nu klart för 2006 och kommer att läggas ut på webben inom kort.

Fobat
En plan skall utformas för hur övergången till Fobat skall ske. Det är meningen att alla linuxanvändare skall få tillgång till Fobat.

Labsalar
I MVF24 finns det numera inga linuxmaskiner utan enbart Windows.

Lockfiler
Oklart om problemet med lockfiler är löst överallt.

Infokiosk/infoskärm/infodator exp
Önskemål har framförts om en stor infoskärm i entrén och detta vill MV satsa på. Skärmen skall innehålla information om dagens agenda. Detta borde kunna lösas under våren.

Det blir svårt för ITS att hinna med arbetet med infokiosken som är planerad till entrén. Till att börja med sammankallar Tommy en grupp bestående av Setta, Elisabeth och en doktorand som kan arbeta fram ett förslag på vilken information som skall finnas i kiosken.

Personalen i studieexpeditionen har framfört önskemål om att ha en dator/skärm på disken för att underlätta visning av information till studenter. Eventuellt räcker det med en skärm som är kopplad till de befintliga datorerna. Tommy undersöker vad som behövs och hur man skall lösa detta.

Arkivering av elektroniskt sparad data, t ex hemkatalog
ITS behöver svar på några frågor för att utreda hur arkiverat material skall behandlas. Gäller hela Chalmers. Hur länge behöver arkiverat material finnas kvar, hur skall det sparas och i vilken form kan man förvänta sig att få tillgång till det?

MV: s svar:
Arkiveringstid: 2 år
Hur det skall sparas: Upp till ITS
Hur skall filerna levereras: Till kontot eller ev ge ut CD eller liknande media. Behöver ej vara enstaka filer utan det kan vara t ex hela hemkatalogen.

Kontostädning
Tommy skall justera listan med hänsyn till svar som inkommit från användarna.

Smidigare mailhantering
Dieter har tidigare skickat ett förslag till Tommy och Bo. Skickar det igen.

Högtalare Linux
Ett test skall göras av två olika varianter av högtalare innan man köper in en större mängd. Dieter köper in några för 35 kr st och några för ca 100 kr st.

Trådlöst nätverk
Trådbaserat Nomad finns nu i Mallvinden och några seminarierum. Trådlöst Nomad kommer att finnas nästan överallt efter mars.

Hög ljudnivå fläktar PC
Det är felaktiga inställningar som gör att fläktarna på alla nya PC står på och väsnas väldigt mycket. För att lösa problemet behöver ITS-personalen gå runt till alla maskinerna och justera inställningarna. Detta ordnas lättast genom att ta alla på en dag. Information kommer att gå ut till användarna när detta skall ske.

Programvaror
Rutiner enligt anteckningar från förra mötet.
SPSS kommer inte att vara färdigt att installera förrän tidigast vecka 8. Det är framförallt Nanny som använder SPSS.
SAS skall beställas av GU:s IT-avdelning. Tommy kollar upp hur det skall gå till.

Helpdesk
Det kommer att bli ett gemensamt ärendesystem för hela ITS-organisationen, även helpdesk 6600 skall ingå i detta och kommer att vara bemannad med personal från hela ITS.

Lab-sal plan 4
En lab-sal på plan 4 skall göras om till exjobbsrum och där kommer det att behövas 5-10 SunRay-maskiner. Tommy meddelar Dieter så fort han vet mer exakt antal. Installation av maskinerna beräknas vara klart på ca två veckor efter beställning.

Nästa möte

Torsdag 2 mars kl 13.00.


Antecknat av

Camilla Nygren