LNM 100 : Matematik for tidigare aldrar - Delkurs 1 (vt-04)



OBS: Anteckningar ar tillatna pa muntan !!!


PS    PDF      Schema

PS    PDF      Kursplan



   Riktlinjer for Uppgift 1.1

Jag ar nojd om din losning innehaller foljande :

1. En losning till 4-9-6 problemet.

2. En diskussion om vilka tal kan matas upp med 4 och 9. Ge exempel.

3. En diskussion om det mer allmana problemet. Vilka tal kan matas upp fran tva givna tal ? Ge ett par exempel for att illustrera.

Hur ingaende dina forklaringar blir, och hur mycket mer, utovar dessa grundlaggande krav, du skriver, ar upp till dig.

En sammanfattning av var diskussion om Euklides algoritm ps pdf


   Riktlinjer for Uppgift 1.2

I din losning ska du formulera en klar och tydlig hypotes angaende relationen mellan ett tal och dess siffersumma. Du ska da forklara, pa ett sa bra satt som mojligt, varfor denna hypotes alltid stammer.


   Riktlinjer for Uppgift 1.3

Man ska gora en lista over de monster man har upptackt nar man multiplicerar ihop olika 14-kamrater. Eftersom vi hann inte med att ge forklaringar av dessa monster sa behover man inte ge forklaringar for att bli godkand. Men det ar kanske bra att rakna ut tabellen med ett annat tal an 14 for att vidare illustrera de monster man namnar. I den ena gruppen sa forklarade vi varfor den alternerande udda/jamn monstret uppstar nar man borjar med ett tal som 14, medan att bara jamna tal uppstar om man borjar med 13 t.ex. I den andra gruppen forklarade vi i stallet varfor man alltid nar en maximum precis i mitten. En "battre" (VG) inlamning skulle kanske innehalla en av dessa forklaringar. Ni har ocksa Lauras anteckningar som hjalpmedel.


   Riktlinjer for Uppgift 1.5

Svara pa de fragor som finns i texten. De ar ganska tydliga, tycker jag. En "bra" losning borde innehalla en forklaring av formeln (n^2 - n)/2 + n, och en diskussion om HUR man skulle kolla om 4656 ar ett triangeltal eller inte. Jag tycker att det ar vardefullt att ocksa diskutera hur du sjalv resonerade pa problemet, aven om du inte kom fram till en formel pa egen hand.

Komplettering till denna uppgift ps pdf


   Riktlinjer for Uppgift 2.1

Formulera de tre viktiga hypoteserna angaende X-klockor for olika X som vi diskuterade pa forelasninge. Illustrera skillnaden mellan primtal och icke-primtal genom, t.ex. att rita upp additions-, multiplikations- och divisionstabellerna for tva olika tal X, av vilket ett ar ett primtal och det andra inte (valj inte de tal som vi redan har diskuterat i detalj, namligen 5 och 6. Du kan valja 7 och 10, t.ex.). M.a.p. det icke-primtal du valjer, fyll i sa mycket av divisonstabellen som det gar att gora.


   Riktlinjer for Uppgift 2.2

Avsluta sammansattningstabellen for permutationer pa 3 st. objekt som vi borjade med pa forelasningen. Forklara med ord hur du fick fram ett par av symbolerna i tabellen for att illustrera hur du tanker (t.ex. forklara hur du raknade \alpha o \beta). Vad ar den viktigaste skillnaden mellan denna tabell och X-klockors tabeller ? Vilka andra monster ser du i tabellen ?


   Riktlinjer for Uppgift 2.3

Rita upp sammansattningstabellen for symmetrierna av en liksidig triangel. Forklara hur du raknade ett par av boxerna med ord. Vilka egenskaper har tabellen ? Vad ar relationen mellan denna uppgift och uppgift 2.2 ?

For VG : Forklara varfor symmetrierna av triangeln utgor en grupp (det galler att saga vad en grupp ar for nagonting och illustrera att tabellen har alla de nodvandiga egenskaperna) ?


   Riktlinjer for Uppgift 2.4

Samma riktlinjer som for Uppgift 2.3. Denna gang ar det symmetrierna av en kvadrat som galler.


   Tvargrupperna for den muntliga redovisningen (senast uppdaterad 25/03/04 22:10)

GRUPP 1 (torsdag 800 - 1015) :

Mia Lundstrom (1.5, 2.1)

Salman Butt (1.5, 2.2)

Julia Svahn (1.2, 1.5)

Jenny Ibarra

Marie Axelsson (1.2, 1.3)

Anna Lofgren (1.5, 2.1)

Ann Katrin Edstrom (2.3, 2.4)

GRUPP 2 (torsdag 1030 - 1230) :

Diana Johansson (1.3, 2.1)

Henrik Johansson (1.2, 1.5)

Sara Badri (1.5, 2.3)

Christel Wahlgren (1.2, 1.5)

Anna-Karin Kihlgren (1.2, 1.5)

Maria Karlsson (1.3, 2.4)

GRUPP 3 (torsdag 1315 - 1515) :

Cecilia Larsson (1.3, 2.4)

Maria Johannesson (1.5, 2.2)

Marie-Louise Johansson (1.5, 2.1)

Yukiko Tanaka (1.2, 1.5)

Christina Dahlborg (1.2, 1.3)

Nina Johansson (1.3, 2.1)

GRUPP 4 (torsdag 1530 - 1730) :

Sara Khoei (2.1, 2.2)

Cecilia Loof (1.2, 2.1)

Therese Engberg (1.1, 1.2)

Anna Klintefors (2.3, 2.4)

Linda Soderberg (1.5, 2.1)

Kristina Lindmark (1.2, 1.3)

GRUPP 5 (fredag 800 - 1000) :

Marie Siggelin (1.2, 1.3)

Linda Claesson (1.3, 2.1)

Ann-Louise Liljenstrom (1.5, 2.1)

Susanna Jonsson (2.1, 2.2)

Sara Johansson (1.2, 1.5)

Linda Johansson (1.3, 2.2)

GRUPP 6 (fredag 1030 - 1245) :

Jessica Olofsson (1.5, 2.1)

Jessica Sandberg (1.3, 2.2)

Maria Kristan (1.2, 1.3)

Sara Axelsson (1.1, 1.5)

Pia Olofsson

Linda Andersson (1.3, 2.1)

Karin Andersson (1.1, 1.2)