![]() |
|||
![]() |
Kunskapen
tar form delkurs 1 i LAU 160, Människan i världen 1, vårterminen 2005 |
Skriftlig hemtentamen 20 maj 2005 |
Välj två (2) av de
tre (3) nedanstående
frågorna. Besvara vardera fråga med minst 6000 och
högst 7500 tecken inklusive blanksteg. Dina tentamenssvar skall
lämnas till din seminarieledare senast fredag 27 maj
klockan
16.00 på det
sätt ni kommit överens om. Glöm inte att skriva namn,
personnummer och grupp på
samliga blad.
Det som bedöms vid
betygssättningen är din förmåga att
självständigt diskutera frågorna utifrån visad
förtrogenhet med kurslitteraturen. Svaret på varje
fråga skall ha karaktären av en sammanhängande
diskussion där du utgår från litteraturen men
också tydligt redovisar och motiverar din egen uppfattning. Du
kommer att få ett sammanfattande betyg markerat med VG, G, U
eller K, där K betyder att du får möjlighet att
erhålla ett G genom att komplettera dina svar innan denna
termins slut. Resultaten meddelas dig direkt av
din seminarieledare. Uppge
därför epostadress eller, om detta inte är
möjligt, vanlig postadress ditt resultatet kan skickas. |
TENTAMENSFRÅGOR A. Diskutera innebörden i "utbildning" och "bildning". Hur förhåller sig "information" och "kunskap" till dessa två begrepp? Liedman inför begreppet "rotkunskaper". Finns det något samband mellan "information","kunskap", "rotkunskaper" och "visdom"? B. Von Wright diskuterar i Vetenskapen och förnuftet vad han kallar "förnuftets kris". Vad åsyftar han och vilken relevans kan hans analys ha för en lärare. Här bör du knyta an till frågan om kunskapsrelativism och mångkulturalism. Har varje kultur sitt förnuftsbegrepp? C. Sven-Eric Liedman ger i sin bok flera exempel på vetenskapsmän och filosofer som har/hade ett stort konstintresse eller är/var själva konstnärligt aktiva. Konsten kan enligt honom ha varit en kunskapskälla som möjliggjorde för dessa människor att komma fram till sina upptäckter. Håller du med Liedman att konst/musik/skönlitteratur kan vara en väg till kunskap? På vilket sätt och varför?
|