![]() |
|||
![]() |
Kunskapen
tar form delkurs 1 i LAU 150, Människan i världen 1, höstterminen 2003 |
Skriftlig hemtentamen 21 november 2003 |
Välj två (2) av de tre
(3)
nedanstående frågorna. Besvara vardera fråga
med minst
6000 och som mest 7500 tecken, inklusive blanksteg. Samtliga
frågor skall
besvaras med utgångspunkt i kurslitteraturen. Vid
betygsättningen bedöms
graden av förmåga att självständigt
diskutera frågorna utifrån visad förtrogenhet
med kurslitteraturen.
Omtentamen finns
tillgänglig på hemsidan den 15 december kl. 8.30 och skall
lämnas in senast den
22 dec kl
16.00. |
TENTAMENSFRÅGOR A: I vilken grad bestäms
kunskapsbildningen av kulturen (samhället) och i vilken grad
bestäms den av
individen? Liedman argumenterar för det förra
förhållandet, men hur
argumenterar von Wright och vilken är din uppfattning? Vad
får din uppfattning
för konsekvenser för hur du vill att skolsystemet skall vara
utformat? B: Ge flera exempel på
kunskapsformer som inte har fått plats inom den traditionella
skolans formella
bokliga bildningsideal.. Hur ser exempelvis
förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap ut eller
förhållandet mellan
utbildning och bildning? Diskutera konsekvenser av detta
förhållningssätt och
ge exempel på hur man inom skolan kan inkorporera olika
kunskapsformer i undervisningen. C: Kunskap är makt utropade Francis Bacon på 1600-talet. Man kan också, som Michael Foucault, hävda det omvända nämligen att Makt är kunskap. Diskutera dessa påståenden i relation till på vilket sätt du som lärare kan motivera att det du lär ut i undervisningen bör ses som kunskap som är sann/motiverad av eleverna. Kontrastera med betydelsen av att lära elever att det finns flera perspektiv på saker, och med nödvändigheten att visa respekt för elevers olika perspektiv och åsikter. Relatera t ex till hur du hanterar en elevs påstående om att förintelsen aldrig ägt rum. |