![]() |
|||
![]() |
Kunskapen
tar form delkurs 1 i LAU 160, Människan i världen 1, höstterminen 2004 |
Skriftlig hemtentamen 19 november 2004 |
Välj två (2) av de
tre (3) nedanstående
frågorna. Besvara vardera fråga med minst 6 000 och
högst 7 500 tecken inklusive blanksteg. Dina tentamenssvar skall
lämnas till din seminarieledare senast fredag 26 november
klockan
16.00 på det
sätt ni kommit överens om. Glöm inte att skriva namn,
personnummer och grupp på
samliga blad.
Det som bedöms vid
betygssättningen är din förmåga att
självständigt diskutera frågorna utifrån visad
förtrogenhet med kurslitteraturen. Svaret på varje
fråga skall ha karaktären av en sammanhängande
diskussion där du utgår från litteraturen men
också tydligt redovisar och motiverar din egen uppfattning. Du
kommer att få ett sammanfattande betyg markerat med VG, G, U
eller K, där K betyder att du får möjlighet att
erhålla ett G genom att komplettera dina svar innan den 22
december klockan 16.00. Omtentan
läggs ut på kursens hemsida den 15 december klockan 12.00. Rättning sker i samarbete inom
lärarlaget, både för att ge ett rättvisare
rättningsutfall och för att förhindra att identiska
tentor lämnas in i olika grupper. |
A. Ibland hörs påståenden som "det finns ju så mycket kunskap på Internet". Andra däremot hävdar att det enda som finns på Internet är information. Bl.a. Liedman har förslag på hur vi kan definiera och åtskilja de två begreppen. Analysera, med stöd av Liedmans behandling av dessa begrepp, hur användningen av Internet kan bidra, på gott och ont, till uppbyggnad av kunskap.
B. Vilka olika
betydelser kan man enligt von Wright
lägga in i begreppet "förnuft"? På vilket sätt kan
man säga att den
moderna vetenskapen och den rådande kunskapssynen i vårt
samhälle har präglats
av förnuft respektive brist på förnuft? Ge exempel
på de konsekvenser som
bristen på förnuft har fått enligt von Wright och
andra författare i
kurslitteraturen, och diskutera hur du själv ställer dig till
dessa tankar. C. Samtliga
läroplaner (Lpo94, Lpfö98 och Lpf94, se
nedan) betonar vikten av att ni som lärare skall
förhålla er kritiskt till kunskapsbegreppet och att ni genom
att delta i en aktiv diskussion om kunskap och kunskapsutveckling ska
bidra till att utveckla synen på kunskap i framtiden. Varför
är det viktigt och vad innebär det? Vad avses t.ex. med olika
"aspekter av kunskap" eller "olika former av kunskap"? Vad är det
för skillnad mellan fakta,
förståelse
och färdighet, och vad
är deras förhållande till förtrogenhet? Att kunskapen
utvecklas vet vi, men på
vilket sätt kan man säga att synen på kunskap
också utvecklas? Använd gärna praktiska exempel samt ta
hjälp av och använd kurslitteraturen i ditt svar. Se nedan. Lpo94: Skolans
uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv
diskussion i den enskilda
skolan om kunskapsbegrepp, om vad som
är
viktig kunskap idag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker.
Olika
aspekter på kunskap och lärande
är
naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap
är inget entydigt
begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former såsom fakta,
förståelse,
färdighet och förtrogenhet som förutsätter och
samspelar med varandra. Skolans
arbete måste inriktas på att ge utrymme
för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där
dessa former balanseras
och blir till en helhet. Lpfö98: Förskolan
skall främja lärande, vilket förutsätter en aktiv
diskussion i arbetslaget om
innebörden i begreppen kunskap och lärande. Kunskap är
inget entydigt begrepp.
Kunskap kommer till uttryck i olika former – så som fakta,
förståelse,
färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och
samspelar med varandra.
Verksamheten skall utgå från barnens erfarenhetsvärld,
intressen, motivation
och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar
kunskap genom lek,
socialt samspel, utforskande och
skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med
ett
temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli
mångsidigt och sammanhängande. Lpf94 Skolans
uppdrag att förmedla kunskaper förutsätter en aktiv
diskussion i den enskilda
skolan om kunskapsbegrepp, om vad som
är
viktig kunskap i dag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker. Olika aspekter på kunskap är
naturliga
utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap
är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer
till uttryck i olika
former - såsom fakta, förståelse,
färdighet och förtrogenhet - som
förutsätter och samspelar med varandra.
Undervisningen får inte ensidigt betona
den ena eller den andra kunskapsformen. Undervisningen
skall ge ett historiskt perspektiv, som
bl.a. låter
eleverna utveckla beredskapen inför framtiden,
förståelsen för kunskapers
relativitet och förmågan till dynamiskt tänkande.
Elevernas kunskapsutveckling
är beroende av om de får möjlighet att se samband.
Skolan skall ge
eleverna möjligheter att få
överblick
och sammanhang, vilket fordrar särskild uppmärksamhet i en
kursutformad
skola. Eleverna skall få
möjlighet att
reflektera över sina erfarenheter och tillämpa sina
kunskaper.
|