Omtentamen i augusti
De bonuspoäng som erhållits under vt 2010
får
tillgodoräknas även på augustitentan.
Det är
tillåtet att tentera om för
att höja sitt slutbetyg även om man är godkänd på kursen.
Lösningar
till omtentamen i augusti finns längst ned.
Sluttentamen
2010-05-31
Lösningar till sluttentamen 2010-05-31 finns längst ned.
Skrivningarna kan avhämtas/granskas vid expeditionen för matematik, plan 4 i hus Jupiter,
från och med 2010-08-12. Expeditionstider är normalt Må, To 8-13.
Slutbetyg
Grundkrav för slutbetyg på kursen LMA222 är minst betyg 3
på såväl delkursen LMA222 0104 som delkursen LMA222 0204.
Överbetyg för kursen LMA222 erhålls med hjälp av formeln P =
(2*A+5*B)/7
där A och B är totalpoängen på kurserna LMA222 0104
respektive LMA222
0204.
Om P är minst 50 erhålls betyget 5. Om P är minst 38 men
mindre än 50
erhålls betyget 4.
Utdelat
material
Allmänt
Kurs-PM
Preliminärt
program
för föreläsningarna
Teoriuppgifter för tentamen
Hemuppgifter
Hemuppgifter
v1
Hemuppgifter
v2
Hemuppgifter
v3
Hemuppgifter
v4
Hemuppgifter
v5
Hemuppgifter
v6
Hemuppgifter
v7
Lärare
Examinator:
Håkan Blomqvist
Kursansvarig och föreläsare: Håkan Blomqvist, 031-772 58 81,
habl@chalmers.se
Övningsledare
för DAI: Håkan
Blomqvist
Lars Westerlund: Matematisk analys i en variabel.
Boken säljs i hus Äran under lunchtid må 15/3 och kl. 10.00 -10.30 ti
16/3;
därefter enligt överenskommelse med författaren.
Preliminärt program
för
föreläsningarna
|
Avsnitt |
Innehåll |
11 |
2.2 |
Gränsvärde |
12 |
3.6 |
Lokala extremvärden, största och minsta värde |
15 |
5.5 |
Talet e som gränsvärde |
16 |
4.4 - 4.5 6.3 – 6.5 6.6 – 6.7 |
Arcusfunktioner |
17 |
6.8 |
Partialbråksuppdelning, integration av partialbråk |
18 |
6.4 |
Jämna och udda funktioner |
19 |
8.4 |
Differentialoperatorer Homogena linjära differentialekvationer med
konstanta koefficienter |
20 |
Repetition |
Kursens syfte
Kursen skall
på ett logiskt sammanhängande sätt ge de kunskaper i
matematisk
analys som är nödvändiga för övriga kurser på
ingenjörsprogrammen.
Kursen skall
dessutom skapa förutsättningar för matematisk behandling av
tekniska
problem i yrkesutövandet samt ge grundläggande kunskaper för fortsatta
studier..
Efter genomgången kurs skall studenten
- vara väl förtrogen med de elementära funktionernas egenskaper
- ha god kunskap om konstruktion av funktionsgrafer och hur man
bestämmer
en funktions största och minsta värde
- ha god kunskap om de grundläggande beräkningsreglerna
för
derivator och
integraler
- kunna tolka gränsvärden, derivator och integraler
geometriskt
- kunna de vanligaste lösningsmetoderna för
differentialekvationer
- kunna tillämpa sina kunskaper om derivator och integraler på enklare
problem
med anknytning till det valda
ingenjörsämnet
- ha färdighet i att presentera matematiska resonemang
- vara orienterad om hur matematik byggs upp genom definitioner och
satser
Kunskapskontrollen i del B av analyskursen LMA222 0204 sker
genom tre
duggor
i v15, v17 och v20 samt en avslutande tentamen.
Duggorna ger endast bonuspoäng till problemtentamen. Man kan alltså
varken bli
godkänd eller underkänd på duggorna.
Vid duggor tillåts inga hjälpmedel. Vid sluttentamen är enda
tillåtna hjälpmedel
chalmersgodkänd (typgodkänd)
räknedosa.
Vt 2010 är följande räknedosor av godkänd
typ: Casio fx
82 och Texas TI 30.
Tag med giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift vid
samtliga skrivningstillfällen!
Varje dugga och sluttentamen innehåller såväl teorifågor
som problem.
Teorifrågorna gäller dels redogörelse för vissa kursmoment,
( t ex formulering av definitioner och satser ), dels bevis av satser.
Betyg på LMA222 0204, delB
erhålls
enligt följande:
Poängen på sluttentamen och eventuella bonuspoäng adderas till
poängsumman P.
Om P är större än eller lika med 27 men mindre än 38 erhålls betyget 3
Om P är större än eller lika med 38 men mindre än 50 erhålls betyget 4
Om P är större än eller lika med 50 erhålls betyget 5
För godkänt på hela kursen LMA222 0204 krävs godkänt på såväl
delkurs A som delkurs B.
För högre betyg viktas poängen på delkurserna i enlighet med
delkursernas poängtal.
Meddelande om resultat fås med epost via
LADOK.
( Detta sker automatiskt så fort tentan är rättad och resultaten är
registrerade. )
Rättade tentor
återfås på expeditionen för matematik, plan 4 i hus Jupiter.
Kontrollera att Du har fått
rätt
betyg och att poängsumman stämmer.
Eventuella klagomål på
rättningen
skall lämnas skriftligt.
( På expeditionen finns en
blankett
till hjälp. )
Problemlösning
Det är viktigt att den studerande löser problem på egen hand
och inte bara
skriver av tavlan vid övningar och föreläsningar.
Man måste nämligen öva upp förmågan att komma på idéer, som leder till
problemets lösning.
Även om man sett ett stort antal problem lösas, antecknat lösningarna
och
ansett sig förstå dem, så är det en helt annan sak att själv lösa ett
problem.
Detta gäller i särskilt hög grad om det förelagda problemet avviker
från de
problemtyper man tidigare behandlat och det händer ofta, eftersom det
finns
många möjligheter att variera problemen inom ett givet område.
Om svårigheter skulle uppstå vid problemträningen står föreläsare och
övningsledare gärna till tjänst med hjälp och upplysningar.
Bevisföring
Vid inlärandet av beviset för en sats skall man först försöka förstå
de
olika steg beviset är uppbyggt av ( dvs
man
indelar bevisgången i ett antal huvudpunkter )
och sedan lära in endast dessa huvudpunkter. Speciellt bör man
observera, hur
de olika förutsättningarna, uppräknade i satsens lydelse,
används i
beviset;
då blir det lättare att komma ihåg dessa förutsättningar. Frågas det
efter en
viss sats på tentamen, skall man naturligtvis ange alla dess
förutsättningar.
När det begärs att man skall redogöra för beviset för en viss sats
skall även
detaljerna redovisas. Då kan man mycket väl använda egna formuleringar.
Framställningen skall vara så tydlig och fullständig som möjligt,
bevisets
eller lösningens olika steg skall komma i en logiskt korrekt ordning
och då man stödjer sig på förutsättningar, definitioner eller andra
satser,
skall man hänvisa till dessa.
Även om man har förstått ett bevis (eller en definition) kräver det
träning att
återge det.
( Det är givetvis helt förkastligt att försöka lära sig ett bevis, som
man inte
förstår, utantill. )
Det är alltså nödvändigt att öva förmågan att ge en formellt
korrekt och
logiskt sammanhängande framställning. På så sätt undviks onödiga
poängavdrag.
Sluttentamen 2010-08-20
Sluttentamen 2010-05-31
Losningar
2010-08-20
Losningar
2010-05-31