Några
kommentarer till tentan 2008-10-21
Ett grundläggande intryck är att många slarvar alldeles
oerhört
vid genomläsning av uppgifterna. Man kan inte få många poäng om man
löser fel uppgift, svarar på en helt annan fråga. Läs innantill!
Uppgift 1.
Har gått dåligt.
Detta är en enkel uppgift som kontrollerar om man har grundläggande
kunskaper om Newtons metod. Det är det inte många som har. Det första
bekymret är att så många inte vet hur vanlig matrismultiplikation
fungerar, så låt mig repetera reglerna för detta. Vi vill bilda C = A
B, där A och B är matriser. Om A är en m x n-matris (m rader och n
kolonner) och så måste B vara en n x p-matris, dvs antalet kolonner i A
måste vara lika med antalet rader i B. Resultatet, C, blir en m x
p-matris. Om man bara tittar på antal rader och kolonner gäller
följande, där jag har använt färger för att visa hur dimensionerna
hänger ihop.
C = |
A |
B |
m
x p |
m
x n |
n x p |
I uppgiften skall vi bilda xT A x där A är en 2
x 2-matris och x är en kolonnvektor, dvs. en n x 1-matris.
Transponatet, xT, är då en 1 x n-matris (en
radvektor). Om vi använder regeln ovan
resultat = | xT |
A |
x |
1 x 1 | 1 x n |
2 x 2 |
n x 1 |
så
måste n måste vara två och resultatet är en 1 x 1-matris, dvs. ett tal,
en skalär. Jag hade tänkt mig att man skulle känna igen uttryck av
formen xT A x eftersom jag tog upp det i samband
med den
kvadratiska formen Q(h, k). Jag sa att ett alternativt sätt att
kontrollera definitheten är att studera hur xT A
x uppför sig, där A är Hessianen. Vi använde också xT
A x för att definiera en positivt definit matris etc. Många har fått
till en vektor av xT
A x (för att få två ekvationer antar jag), men den andra ekvationen ges
ju av normeringsvillkoret. Det står ju att "Vi söker en
kolonnvektor, x, som är normerad (|x| = 1) och
som satisfierat villkoret". Så den andra ekvationen blir att längden av
vektorn skall vara ett.
Många
(minst hälften) har bara fått ihop en ekvation, och har därmed fått en
Jacobian som består av en vektor. Med några få undantag har man glatt
skrivit vektor-1. Man borde verkligen ha insett
att detta är
helt galet. En matris måste vara kvadratisk (lika många rader och
kolonner) för att kunna vara inverterbar. Några har observerat att det
är orimligt att invertera en vektor, men att de inte fått till
en
ekvation till. Jag har varit lite snällare i min bedömning i dessa fall.
Uppgift 2
Har gått rätt bra, flera ha gjort lösningar som nästan är
korrekta. Många har dock för svaga bivillkor. Det räcker inte att kräva
att 3 pi r^2 <= 1, för det garanterar inte att cirklar inte
överlappar t.ex. Att kräva att 3 r <= 1 är för restriktivt. Flera kunde inte
räkna ut cirkelns area (behövs i och för sig inte för att lösa
uppgiften), vilket är anmärkningsvärt.
Uppgift
3.
Denna uppgift borde ha varit enkel, nästan gratispoäng.
Den handlar ju om väldigt grundläggande egenskaper hos gradienten.
Många som inte kunde matematiken och många som slarvade.
- Man
står i punkten (1, 1) och skall bestämma en riktning i a), det är inte
(1, 1) som är riktningen. Det står "Vi befinner oss i punkten (x, y) =
(1, 1)." Hur kan man missförstå det?
- Att en funktion växer snabbast i gradientriktning borde
sitta i "ryggmärgen". Det gör det inte hos alla.
- Några
tar fram tangentplanet i a). Tangentplanet är inte dock inte relevant i
denna uppgift. Bara för att jag ibland har tangentplan som tredje
uppgift, betyder inte det att man automatiskt skall ta fram det.
- I b) skall man bestämma en riktning, inte
en punkt
där gradienten är noll. Några räknar ut (x, y) där gradienten är
nollvektorn, och kallar sedan (x, y) för en riktning. Någon har till
och med skrivit "i riktningen (-1/4, 3/4), (som är en extrempunkt)
...". Man borde reagera då.
- Många missar på c). Vi räknade precis en sådan övning under
repetitionen.
- Man
skall inte räkna på linjer i rummet. Vi står i en punkt i x-y-planet
och skall röra oss utmed linjen x + 3y - 4 = 0. Man skall då inte börja
tala om riktningar i tre dimensioner.
- Givet linjen a x + by = c har jag, massor av gånger, sagt
att (a, b) är en normalvektor till linjen, det är inte
en riktningsvektor. Riktningsvektorer är t.ex. ± (b, -a), eftersom (a,
b) · (b, -a) = 0. Sådana här enkla saker måste man bara kunna och många
har gjort fel. Jag har
tagit upp det, det tas upp i lin-alg-kursen och det är
gymnasiematematik, del B. Om du är det minsta osäker, titta på ett
enkelt exempel, t.ex. y - x = 0. En riktningsvektor är ju inte
(1, -1) utan det är en normal. (1, 1) är ortogonal mot (1, -1) och (1,
1) är en riktningsvektor.
- I
problemet är alltså (1, 3) en normalvektor, så att t.ex. (3, -1) och
(-3, 1) är riktningsvektorer. Observera att (-1, 3) inte är en
riktningsvektor (som några skrev). Skalärprodukten mellan normal och
(-1, 3) är ju (1, 3) · (-1, 3) = 8, dvs. inte noll.
- Det lönar sig inte att gissa i c),
som en del har gjort. Om man går i posititv (eller negativ) x-riktning
så... Svar måste motiveras (även om man gissar rätt).
Uppgift 4.
Har gått bra.
- En del räknefel, som i vissa fall har lett till olösbara
problem (primitiva funktioner).
- När man får ekvationen fv'
= 4 y, måste man gå över till u och v även i högerledet. Man kan inte
bara säga att vi integrerar med avseende på v och betrakta y som
konstant, eftersom y beror av v (y = uv^3). Om man gör
misstaget,
får man f = 4 yv + g(u) = 4 uv^4 + g(u), men det korrekta svaret är ju
f = uv^4 + g(u).
Uppgift 5.
Många som har lärt sig att motivera, tala om vad de gör,
bra! Dock är många lösningar ofullständiga.
- Flera som har räknat på en cirkelskiva. Området är ju en kvadrat. Någon
har fått till en roterad kvadrat. Om man inte ens har rätt område så
har man ju "förstört" problemet.
- Det
fanns personer som satt igång med Q(h, k) fastän jag upprepade gånger
har sagt att man inte gör det för denna typ av problem.
- När man löser 3 y^2 = 1, y = ±sqrt(1/3) , inte bara
+sqrt(1/3). Det gäller inte att sqrt(1/3) = 1/9.
- En del har deriverat fel och fått fel nollställen, jag har
dock varit snäll vid bedömningen.
- Man
kan inte beskriva hela randen som en funktion, utan man får dela upp i
fyra delar, x = -1, x = 1, y = -1, y = 1. Man kan
vara lite
smart och slå ihop delar. Det gäller ju att f(±1, y) = y^3 och att
f(x, ±1) = ±x^2.
- Några har helt struntat i randen. En del räknar på en
del av randen, t.ex. x = -1, och struntar i övriga delar
(utan förklaring).
- Några
har bara studerat hörnpunkterna, f(-1, -1), f(-1, 1), f(1, -1) och f(1,
1), men detta utgör ju bara randpunkter till de fyra segment som randen
består av. Man måste studera f(-1, y), f(1, y), f(x, -1) och f(x, 1).
- En
del av de som räknar på alla fyra rand-segment, missar randpunkter till
segmenten (de fyra hörnpunkterna). Antag t.ex. att |x| = 1,
så x = ±1, då är f(±1, y) = 1 * y + y^3 - y = y^3.
Vi ska nu bestämma största och minsta värde av y^3 då -1 <= y
<=
1. Vi tittar på inre punkter där derivatan är noll, så y = 0, och f(±1,
y) = 0. Funktionens (y^3) värden i randpunkterna, y = -1 respektive y =
1
är -1 respektive 1.
y^3 är nu känd från envariabelkursen, så man
kan ju
enkelt ta fram största resp. minsta värde direkt utan att räkna så
mycket (utan att räkna alls). Jag hade sett till att f:s värden på
randen skulle vara snälla, just för att man inte skulle behöva räkna så
mycket. Detta skall vara, och är, en enkel största-minsta-värde-uppgift.
- Några
studerar de fall när x = 0, f(0, y), respektive f(x, 0). Detta är dock
inte relevant på något sätt, eftersom linjerna x = 0 (y = 0) ligger i
det inre av området.
- Visst kan man använda Lagrange-multiplikatorer, men det är
onödigt komplicerat i detta fall.
- Många fel på y^3 - y, då y = -1. Det gäller ju att (-1)^3 -
(-1) = 0 inte 2 eller -2.
Uppgift 6.
- Denna
uppgift borde ha gått bättre. Den liknar några Adams-problem där man
skall räkna ut volymen av en mängd som begränsas av en cylinder samt
två andra ytor. Tanken var att man skulle känna igen
problemställningen. 2x^2 + y^2 = 1 är ju en cylinder, 2x^2 + y^2 = 1 är
en ellips i x-y-planet och z är godtyckligt, så man kan tänka sig att
ellipsen åker utmed z-axeln och genererar cylindern.
- En
del har helt missuppfattat hur detta fungerar och integrerat 2 -
cos(1). Man har cylindern 2x^2 + y^2 = 1, men det innebär ju inte
att alla de (x, y) man arbetar med uppfyller 2x^2 + y^2 = 1.
Cylindern är en begränsningsyta,
så att man kommer ju att ha (x, y) som uppfyller 2x^2 + y^2
<=
1. Man skall ju beräkna volymen av den punktmängd som ligger mellan
lock och botten och inuti cylindern.
- En
del har bildat helt fel integrand, genom att ta 2 - cos(2x^2 + y^2)
minus 2x^2 + y^2. Det svarar ju mot att subtrahera tak och sidoyta.
- Det fungerar inte med vanliga polära koordinater, man måste
använda elliptisk-polära koordinater.
- Om
man gör det måste man, bland annat, integrera r cos(r^2) med avseende
på r. Detta borde vara ett enkelt problem, men eftersom en likartad
uppgift (att integrera r er^2,
som vi hade på tavlan)
ställde till sådana bekymmer, ville jag se att man hade förstått detta.
I r cos(r^2) fungerar ju det första r-et som inre derivata till r^2 (så
när som på en konstant). En primitiv funktion till r cos(r^2)
är
alltså sin(r^2) / 2. Sådant skall man se direkt, det finns igen
anledning att trassla med variabelsubstitution och det blir inte bättre
av partiell integration.
- Primitiv funktion till cos r är sin r och inte cos r. Man
måste kunna hantera de elementära funktionerna!
- Om man vill använda trippelintegral för volymen, så skall
integranden vara konstant ett. Enklare är dock att
dubbelintegrera lock - botten. Man skall inte
trippelintegrera lock - botten, för det blir helt fel.
- När
man multiplicerar 2 - cos(r^2) med funktionaldeterminanten r / sqrt(2)
skriver man (2 - cos(r^2)) r / sqrt(2) eller (2 -
cos(r^2)) · r / sqrt(2), men man skriver inte 2 -
cos(r^2) r / sqrt(2), eftersom det är felaktigt. Det
betyder 2 - (cos(r^2) r / sqrt(2)). Detta leder, hos
en del,
till fel i senare beräkningar.
- Observera
att det är viktigt att inte glömma funktionaldeterminanten (som några
gjorde). Gör man det i denna uppgift måste man integrera cos(r^2) och
det fixar man inte (inte någon, inte ens Maple, man får ett svar
uttryckt i termer av en sk Fresnel-integral
vilket bara är ett annat namn för det man skall beräkna).
Uppgift 7.
- Bara
för att jag ibland har Greens formel i denna uppgift, så betyder inte
det att man automatiskt skall använda formeln. Det är direkt olämpligt
med Greens formel i denna uppgift, eftersom man då måste räkna ut två
kurvintegraler extra. En del har gjort detta, vilket givetvis är
tillåtet.
- En del använder Greens formel fastän området inte är slutet.
- Det står att kurvan är en del av enhetscirkeln.
Koordinataxlarna är inte
en del av enhetscirkeln. Kurvan är alltså en cirkelbåge. Jag har nu
rättat mycket snällt, så om man har använt Greens formel och räknat
rätt har man fått 1p. Jag tycker dock inte att uppgiften skall gå att
missförstå.
- Nu har jag rättat snällt, men jag rättar inte hur
snällt som helst. Om man nu, felaktigt, använder Greens formel måste
man ändå ha korrekta gränser i dubbelintegralen. En del har integrerat
mellan noll och ett i både x- och y-led. Detta svarar ju mot att
området är enhetskvadraten och det ger noll poäng. Många använder dessa
felaktiga gränser fastän man ritat upp en kvartscirkel. Jag förstår
inte hur man tänker då.
- Många
krånglar till integralerna, liksom i föregående uppgift. Primitiv
funktion till t sqrt(1 - t^2) skall man se direkt, den är av samma typ
som r cos(r^2), det står väsentligen en inre derivata framför. Man
skall inte sätta igång med partiell integration etc. det ökar bara
risken för fel. Hur tänker man med sqrt(1 - t^2)?
Jo, (2 / 3) (1
- t^2)^(3/2) fixar kvadratrotsdelen och sedan får man ta hand om inre
derivatan, som ju är -2 t. Vi skall bara ha t, så man får justera med 1
/ (-2) och en primitiv funktion blir (2 / 3) (1 - t^2)^(3/2)
(1 /
-2) = - (1 / 3) (1 - t^2)^(3/2). Allmänt gäller att en
primitiv
funktion till g'(x) f '(g(x)) är f(g(x)), det är ju bara
derivatan
av en sammansatt funktion.
Uppgift 8.
- I
a) hade vi f(x, y, z) = xyz / (x^2 + y^2). I definitionen av gränsvärde
betraktar vi bara (x, y, z) där f(x, y, z) är definierad, dvs. (x, y,
z) måste tillhöra f:s definitionsmängd, dvs. x^2 + y^2 > 0. f är
inte definierad när x = y = 0. Man kan alltså inte
resonera så
här, f(0, 0, z) är ej definierat alltså finns inte gränsvärdet. Låt oss
ta ett exempel från envariabelkursen, sin x / x. Man kan då inte testa
med x = 0, och säga att gränsvärdet inte existerar bara för att sin 0 /
0 ej är definierat, utan vi studerar ju sinx / x, när x närmar sig noll
(men x blir aldrig noll) och gör vi det så vet vi att sin x / x närmar
sig ett när x närmar sig noll.
- När man använder instängning så
måste man vara försiktig med tecken. Det är inte sant att xyz / (x^2 +
y^2) <= xyz / x^2 t.ex. Tag t.ex. x = -1, y = z = 1, då skulle
ju
gälla att -1/2 <= -1 vilket inte är sant. Däremot gäller att (om
x
inte är noll) att |xyz| / (x^2 + y^2) <= |xyz| / x^2, i
sifferexemplet är |-1/2| <= |-1|. Väldigt många missar på detta!
- Det
är inte sant att |xyz| / |x^2 + z| <= |xyz| / |z| även om z inte
är
noll. Tag t.ex. x^2 = 100 och z = -99, då är x^2 + z = 1, men |z| = 99.
Anledningen till att |xyz|
/ (x^2 + y^2) <= |xyz| / x^2 är ju att y^2 >= 0, dvs. man
gör
nämnaren mindre, men med |x^2 + z| kan man göra nämnaren större.
- Som
jag har sagt många gånger så kan man inte beräkna gränsvärdet genom att
testa olika vägar. Däremot talar det om vad gränsvärdet är om
det existerar. Så, om man redan har bevisat
att gränsvärdet i a) existerar, så kan man ta z = 0 och låta (x, y)
-> (0, 0) och få gränsvärdet noll. Man kan göra så även i b)
(och få
värdet noll), men där existerar inte gränsvärdet och man får ett falskt
resultat.
- Några
har gjort detta på ett felaktigt sätt och låst x = y = 1 och sedan
låtit z gå mot noll och i nästa andetag låtit x = y = z = 1 och få ett
annat värde. Detta kan man givetvis inte göra. Om (x, y, z) ->
(0,
0, 0) så måste ju alla x, y, z närma sig noll, man
kan inte låsa fast vissa variabler, om x = 1 hela tiden så går x inte
mot noll.
- Man kan testa olika vägar för att visa att ett gränsvärde inte
existerar. Om två olika vägar ger olika resultat, så existerar inte
gränsvärdet. Om två vägar ger samma resultat, så vet man alltså inte om
gränsvärdet existerar. Det finns ju oändligt många otestade vägar!
- En
annan metod som inte fungerar är att sätta x = y = z och låta x gå mot
noll. I a) får man f(x, x, x) = x^3 / (2 x^2) = x/2 som går mot noll. I
b) får man f(x, x, x) = x^3 / (2x^2 + x) = x^2 / (2 x + 1) som också
går mot noll. Att sätta x = y = z svarar mot att närma sig origo utmed
en rät linje.
- Man
kan använda rymdpolära koordinater om man vill (åtminstone i a). I a)
får man då r^3 · (sin teta)^2 · cos teta · cos psi · sin psi / (r^2
(sin teta)^2) = r cos
teta · cos psi · sin psi som går mot noll när r går mot noll, ty vi har
inga sinus eller cosinus i nämnaren som kan ställa till något.
Sinus/coinsus i täljaren är ju begränsade och ligger mellan -1 och 1.
I
b) blir det lite krångligare: r^3 · (sin teta)^2 · cos teta ·
cos
psi · sin psi / (r^2 (sin teta)^2 + r cos teta) = r^2 · (sin
teta)^2 · cos teta · cos psi · sin psi / (r (sin teta)^2 + cos
teta). Det står r^2 i täljaren, men problemet är nämnaren, r
(sin
teta)^2 + cos teta, som t.ex. kan gå snabbare mot noll än vad
r^2
går mot noll, man kan få något obestämt.
- Man
kan också använda vanliga polära koordinater i a), som någon gjorde,
och få z · r^2 cos a · sin a / r^2 = z cos a · sin a som går mot noll
när z går mot noll (eftersom | cos a · sin a | <= 0.5).
- Några
föreslog att funktionerna är kontinuerliga i (0, 0, 0). Det är de nu
inte alls. Funktionsvärdena existerar ju inte ens, man får ju 0 / 0.
- Det
lönar sig inte att svara med en gissning, det ger garanterat noll
poäng, även om gissningen råkar vara korrekt. Man har 50%
chans
att gissa rätt på a) eller b) och 25% att gissa rätt på både a) och b).
Det är alltså alldeles för enkelt att gissa rätt för att man skall få
några poäng :-)
- Jag
har inte delat ut några poäng om man har resonerat med potenser (som ja
sa på föreläsningen). Man kan använda denna teknik för att skaffa sig
en uppfattning om ett egenvärde existerar eller ej, däremot duger det
inte som bevis. Flera har tänkt ungefär så här: täljaren uppför sig som
en tredjepotens och nämnaren som en andrapotens, så täljaren går
snabbare mot noll varför gränsvärdet borde existera och vara noll. De
som har använt denna typ av resonemang har tyvärr dragit samma slutsats
i b, en slutsats som då är felaktig. Detta visar att man
måste
vara lite försiktig med denna form av resonemang. Det fungerar i a) men
inte i b). Anledningen till att det inte fungerar i b) är att nämnaren
kan gå godtyckligt snabbt mot noll i b, och min lösning utnyttjar detta
faktum. Man kan resonera så här: nämnaren är x^2 + z^2 + z, så om vi
sätter z = w - (x^2 + y^2), så blir nämnaren w, som kan gå mot noll hur
snabbt som helst. Vi kan ju låta w = x^1000 t.ex. Många missar det
faktum att z kan vara negativ. Om nämnaren hade varit x^2 + y^2 + z^2
eller t.ex. x^2 + y^2 + |z| hade situationen varit en annan.