Välkommen till kursen
Miljöproblem
är något som får allt större och större uppmärksamhet. Ett ofta
återkommande problem är att dessa problem nästan alltid är så komplexa
att det kan vara svårt att veta vad som bäst behöver göras för att
påverka miljö i en önskvärd riktning: se bara på de diametralt motsatta
åsikterna om vad som behöver göras för att stoppa den globala
uppvärmningen (vilken i sig själv är ifrågasatt av några vetenskapare).
För
att angripa sådan komplexa problem använder vi idag matematiska
modeller som vi kan analysera och simulera för att testa olika
scenarier. Detta kompendium är tänkt att ge både en bakgrund till några
av de vanligaste modelleringsverktygen och även ge exempel på hur de
kan användas och i vissa fall generaliseras. Vi utgår från att läsaren
har en bakgrund som motsvarar en kandidatexamen på ett
civilingenjörsprogram. Vi kommer att använda och hänvisa till
beräkningsverktyg som Comsol Multiphysics, MATLAB och Mathematica (tre
M till), men också att gå igenom matematiska härledningar, som till
exempel härledningen av diffusionsekvationen och den logistiska
ekvationen.
Den mer detaljerade kurshemsidan ligger på pingpong:
https://pingpong.gate.chalmers.se/courseId/1579/content.do?id=811237
Schemat för kursen hittar du via länken till
webTimeEdit på sidans
topp.
Kurskompendie M3 (säljes vid föreläsn) - Philip Gerlee, Torbjörn Lundh och Erik Sterner
Vetenskapliga Modeller (säljes vid föreläsn - 150 kr) - Philip Gerlee och Torbjörn Lundh
Makten över klimatet (finns bl a på Cremona) - Christian Azar
Kort om Kurskompendiet:
Författarna
har med ljus och lykta försökt finna passande litteratur till denna
kurs, MVE345, utan större framgång. Det visade sig att många av
böckerna var grundläggande när det gällde miljövetenskap, men där man
inte riktade sig till en matematisk läsare, vilket vi visste inte
skulle tas emot med öppna armar av studenterna. Å andra sidan hade vi
matematiskt spänstiga böcker som tyvärr antog att läsaren hade en
gedigen miljöbakgrund redan. När en kollega från en stor teknisk
högskola i östra Sverige kort därefter hörde av sig och frågade om vi
kände till någon passande miljömodelleringsbok drog vi slutsatsen att
för att få en passande text var vi nog tvungna att skriva en själv.
Måndagar 13:15 - 15:00 i FL64 (12 mars första gången)
Onsdagar 10-12, FL63
Torsdagar 10:00-12:00 datalab i MVF22
- Introduktion och presentation av kursen och dess deltagare - både lärare och studenter
- mån 12 mars 13-15 FL64
- Presentera oss själva
- Bakgrund/Motivering till kursen
- Praktiska detaljer: examination, litteratur, kursmoment
- Intro till modeller/modellering
- Intro till teorin
- Demo av klimatmodell
- Termodynamik + Härledning av albedo energibalansekvationen utgående från Stefan-Boltzmans lag. 14/3
- Laboration 1 (simpel klimatmodell och metan+kväveoxid) 15/3
- Återkopplingsmodeller, den logistiska ekvationen 19/3
- Klimat- och Jordsystemmodeller 21/3
- Lab 2 (Biosfär) 22/3
- Från slumpvandring till diffusion 26/3
- Fluidmekanik 28/3
- Comsollaboration och inledning till projektarbetet Darcys lag 29/3
- Allmänt om vetenskapliga modeller (boken) 16/4
- Impuls- responsfunktioner 18/4
- Lab 3 (havets upptag av koldioxid) 19/4
- Fortsättning om olika klasser av modeller (boken) 23/4
- Agentbaserade modeller och spelteori för resursdelning som “allmänningens tragedi” (klimatförhandlingar) 25/4
- Lab 4 (temperaturmodellen) 26/4
- Projektarbete (egen tid v. 18)
- Populationsdynamik, Lotka-Volterra 7/5
- Gästföreläsning med Daniel Johansson (från Fysisk Resursteori -Chalmers) 9/5
- Populationsdynamiklabb 10/5
- Diskussion av modelleringsintervjuerna och modellexemplen (boken Vetenskapliga modeller), inlämning av projektuppgiften 14/5
- Lab 5 (färdigställande och testning av din klimatmodell) 16/5 em
- Gästföreläsning: "Konsten att kommunicera klimat" med David Hirdman (Klimatkommunikatör -SMHI) 16/5 15:15-17:00
Projektet -
Se instruktionerna i kapitel 11 i kompendiet. Arbetet ska resultera i
en labbrapport lämnas in senast under föreläsningen måndag den 14 maj (lämna in den här).
Ni kan här med fördel jobba två och två. (Ett tekniskt meddelande:
Uppgiften består i att testa Darcys lag. Nu finns det en färdig modell
i Comsol som använder Darcys lag, men den kommer inte att hjälpa er med
själva uppgiften - däremot skulle ni eventuellt kunna använda den
modellen för att verifiera det ni kommit fram till.)
Två
andra tips när det gäller den andra uppgiften (som handlar om diffusion
i er sandblandning och alltså inte har med Darcys lag att göra):
i) För att uppskatta theta, kan ni med fördel testa några få
punktpar och mäta och jämföra med linjal på ett utskrivet ark (allt
blir inte enklare med Comsol).
ii) För att jämföra
diffusionen i er miljö jämför med justerad diffusion i en "ren" miljö
utan hinder, kan ni tex med fördel använda Comsolmodellen
"Convection-Diffusion Equation", alt. "Equation-Based Model" för ännu mer detaljkontroll.
Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
Muntan sker
den 21 maj (i grupper tre och tre) i MVL12 (grupprum på första våningen
i MVs låghus). Muntan utförs i grupper om 3 och pågår i 20 minuter. Här
är två exempel på muntafrågor:
Ett
argument som framförts som “bevis” för att mänsklig påverkan av
klimatet är överdrivet är att historiskt har koldioxidhalten i
atmosfären ökat efter det att temperaturen ökat. Är detta ett vettigt argument?
Diskutera skillnaden mellan mekanistiska och fenomenologiska modeller.
Datortentamen sker den 24 maj 2012 - 8.30 till 13.00 i datasalarna på kemi: KD1 och KD2.
Tentatesen och ett förslag på
lösningsskisser (som ni vet finns det en uppsjö av olika lösningar till dessa öppna problem).
För att få en idé om hur en sådan datatenta kan se ut kan ni se på denna
exempeltenta (med medföljande datafil,
St.txt) och lösningsförslag
här, eller förra årets
augustitenta, utan lösningar.
I Chalmers Studentportal kan du läsa om
när
tentor
ges och om vilka regler som gäller kring att tentera
på Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto
på erlagd kåravgift.
Meddelande om resultat fås enbart med epost via Ladok. (Ej
muntligt på studieexpeditionen.) Detta sker automatiskt
när resultaten är registrerade. Kontrollera att Du har
fått rätt betyg och att poängsumman stämmer.
Vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat
granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta
meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan delta vid
granskningen kan efter detta hämta och granska sin tenta
på Matematiska vetenskapers studieexpedition, måndag
till fredag, kl 9.00-13.00. Eventuella klagomål på
rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen,
där det finns en blankett till hjälp.
Vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska
vetenskapers studieexpedition, måndag till fredag, kl
9.00-13.00. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns
en blankett till hjälp.
I början av kursen bör minst två
studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med
lärarna genomföra kursutvärderingen.
Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och
studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett
möte efter kursens slut då enkätresultatet
diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för
Utvärdering av kurser
i studentportalen.