Latest news
Kursen startar måndag 23 mars klockan 13.15 i sal MVL15.
Kursen handlar om vetenskapliga modeller i allmänhet och tar upp två speciella områden i synnerhet, naturvetenskapliga- och tekniska modeller samt lärandemodeller.

Teachers
Torbjörn Lundh och Samuel Bengmark
Course litterature
Programme


Lectures
Läsvecka
Förbered
Innehåll
1, måndag
PPL: kap 1 + VM: s. 7-24
Kursintroduktion + Modellintroduktion
1, onsdag

Undervisningsfri dag! Läs texter till onsdag lv 2.
2, måndag
VM: s. 24-80 + läxan om de två vajerproblemen gällande Vättern (förutom David som ska räkna ut enpunktslyfthöjden exakt, eller rättare sagt mer noggrannt). I)Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell, data.
Utlottning av NT-modellsuppgifterna, som ska göras i grupper om två. (Para gärna ihop er innan lektionen.)
2, onsdag
PPL: kap 1 tom 4 samt sid 152-160. 
Seminarium: Diskussion om Platon, Locke, behaiviorism och gestaltteori.
Workshop: Tillsammans börja vi planera lärandeaktiviteter utifrån behaiviorism eller gestaltteori. Ni fortsätter sedan själva.
3, måndag
VM: s. 81-116 Några konkreta modellexempel samt deras lösningsmetoder Gästlärare Philip Gerlee (medförfattare till WM)
3, onsdag
Planera lärandeaktivitet utifrån behaiviorism eller gestaltteori.
PPL: kap 5 och 7 + artikel av Miller
Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån behaiviorism eller gestaltteori
Seminarium: Diskussion om kognitiva modeller.
4, måndag
Fräscha upp diffekvationskunskaperna Modeller som leder till differenitalekvationer (ODE, PDE och kanske tom SDE). Gemensam lab-workshop. Ta gärna med laptops om ni har.
4, onsdag
Planera lärandeaktivitet om kognitiva strukturer. Denna gång också skriftligt inlämning i GUL.
PPL: kap 6 och 8
Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån kognitivamodeller.
Seminarium: Diskussion om sociala perspektiv och överförbarhet.
5, måndag
Planera lärandeaktivitet utifrån sociala perspektiv eller med tanke på överförbarhetsproblemen
PPL: kap 9 + text om Bjork och artikel av Hinton & Fisher som båda finns i Pingpong.
Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter om sociala peerspektiv och överförbarhet. .
Seminarium: Diskussion om informationsteoretiska och neurodidaktiska modeller
5, onsdag
Fräscha upp matlabkunskaperna

Naturvetenskapliga problem - grupp-lab-workshop. Ni kommer att jobba tre och tre med ett okänt problem under 2x45 min och redovisa ert arbete (så långt ni kommit) på tio minuter på slutet. Gärna laptops.
6, måndag
Planera lärandeaktivitet utifrån informationsteoretisk eller neurodidaktisk modell.
Inlämning av egen lärnademodell i PingPong innan klockan 13.15.
Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter
Peer review: Denna tid används för att självständigt läsa varandras beskrivningar av egna lärandemodell
6, onsdag
Egen didaktisk modell Redovisning: Gruppvisa redovisningar av egna lärandemodeller, ca 20 minuter per grupp varav ca 10 minuter presentation och 10 minuter diskussion.
7, måndag
Fräscha upp sannolikhetsteorikunskaperna
nlämning av NT-modell i PingPong innan midnatt.
Stokastiska modeller (Random Walk, Monte Carlo). Grupp-labb-workshop.
7, onsdag
Egen NT-modell
Redovisning av egen NT-modell
8, måndag
Välj en organisation i näringslivet, offentlig verksamhet eller annan organisation. Sök information om hur deras utbildningar organisera. Sök på deras webbsidor och genom att kontakta dem. Talas det om några några modeller för lärande? Ser du spår av någon av de modeller vi studerat i denna kurs i deras tänkande? Hur skulle du med dina kunskaper om dessa modeller kunna visa dem hur de skulle kunna utveckla sin lärandeverksamhet? Kortfattad skriftlig beskrivning (2-3 sidor) lämnas in i Pingpong. Redovisningar: Presentationer och diskussioner om lärandemodellers i andra organisationer. Först gruppvis och sedan i helklass.
Repetion: Vad har vi lärt oss om lärandemodeller?
8, onsdag
 Repetera VM: 24-80
Encore: Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell, data. (Nu med egna erfarenheter från minst två fält.)

9, måndag 1 juni,
förmiddag

Tentamen



Reference literature:
Tobin A. Driscoll, Learning MATLAB, ISBN: 978-0-898716-83-2 (The book is published by SIAM)
Course requirements

Assignments
Till varje lektion finns saker att förbereda.
Till onsdagarna är det normalt dels att
a) designa en lärandesituation som iscensätter de centrala delarna i den didaktiska modell som diskuterades förra veckan, och
b) läsa några sidor i Perspektiv på lärande som vi diskuterar i seminarieform.

Till måndagarna skall man normalt läst ett utpekat avsnitt i Vetenskapliga modeller.

I tillägg till detta kommer du att
1. Lämna in en individuellt skriftlig redovisning av en planerad lärandeaktivitet
2. I grupp modellera ett naturvetenskapligt eller tekniskt skeende.
3. I grupp skapa en didaktisk modell.
4. Individuellt beskriva användning lärandemodeller i en andra organisationer så som det ser ut idag och hur det skulle kunna utvecklas.

Examination
Examinationen har fem delar:
1. Skriftlig redovisning av lärandeaktivitet. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
2. En egenkonstruerad naturvetenskaplig eller teknisk modell. Resultatet på denna viktas som 25% av kursbetyget.
3. En egenkonstruerad didaktisk modell. Ger 25% av kursbetyget.
4. Skriftlig redovisning av lärande i annan organisation. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
5. En individuellt skriftlig tenta. Ger 50% av kursbetyget. 

Examination procedures
In Chalmers Student Portal you can read about when exams are given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the link Scedule you can find when exams are given for courses at University of Gothenburg.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the examination. If you study at Chalmers, you will do this by the Chalmers Student Portal, and if you study at University of Gothenburg, so sign up via GU's Student Portal.

You can see your results in Ladok by logging on to the Student portal.

At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged. The date of the review will be announced here on the course website. Anyone who can not participate in the review may thereafter retrieve and review their exam on Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Check that you have the right grades and score. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.

At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.
Old exams
...
...