Kursen startar måndag 23 mars klockan 13.15 i sal
MVL15.
Kursen handlar om vetenskapliga modeller i allmänhet och tar upp
två speciella områden i synnerhet, naturvetenskapliga- och
tekniska modeller samt lärandemodeller.
Läsvecka |
Förbered |
Innehåll |
---|---|---|
1, måndag |
PPL:
kap 1 + VM: s. 7-24 |
Kursintroduktion + Modellintroduktion |
1, onsdag |
Undervisningsfri
dag! Läs texter till onsdag lv 2. |
|
2, måndag |
VM: s. 24-80 + läxan om de två vajerproblemen gällande Vättern (förutom David som ska räkna ut enpunktslyfthöjden exakt, eller rättare sagt mer noggrannt). |
I)Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell, data. Utlottning av NT-modellsuppgifterna, som ska göras i grupper om två. (Para gärna ihop er innan lektionen.) |
2, onsdag |
PPL:
kap 1 tom 4 samt sid 152-160. |
Seminarium: Diskussion om Platon, Locke, behaiviorism och gestaltteori.
Workshop: Tillsammans börja vi planera lärandeaktiviteter utifrån behaiviorism eller gestaltteori. Ni fortsätter sedan själva. |
3, måndag |
VM: s. 81-116 | Några konkreta modellexempel samt deras lösningsmetoder Gästlärare
Philip Gerlee (medförfattare till WM) |
3, onsdag |
Planera
lärandeaktivitet utifrån behaiviorism eller
gestaltteori. PPL: kap 5 och 7 + artikel av Miller |
Workshop: Redovisning och
diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån
behaiviorism eller gestaltteori Seminarium: Diskussion om kognitiva modeller. |
4, måndag |
Fräscha upp diffekvationskunskaperna | Modeller som leder till differenitalekvationer (ODE, PDE och kanske tom SDE). Gemensam lab-workshop. Ta gärna med laptops om ni har. |
4, onsdag |
Planera
lärandeaktivitet om kognitiva strukturer. Denna gång
också skriftligt inlämning i GUL. PPL: kap 6 och 8 |
Workshop: Redovisning och
diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån
kognitivamodeller. Seminarium: Diskussion om sociala perspektiv och överförbarhet. |
5, måndag |
Planera
lärandeaktivitet utifrån sociala perspektiv eller med
tanke på överförbarhetsproblemen PPL: kap 9 + text om Bjork och artikel av Hinton & Fisher som båda finns i Pingpong. |
Workshop: Redovisning och
diskussion av era planerade lärandeaktiviteter om sociala
peerspektiv och överförbarhet. . Seminarium: Diskussion om informationsteoretiska och neurodidaktiska modeller |
5, onsdag |
Fräscha upp
matlabkunskaperna |
Naturvetenskapliga
problem - grupp-lab-workshop. Ni kommer att jobba tre och tre
med ett okänt problem under 2x45 min och redovisa ert arbete (så
långt ni kommit) på tio minuter på slutet. Gärna laptops. |
6, måndag |
Planera
lärandeaktivitet utifrån informationsteoretisk eller
neurodidaktisk modell. Inlämning av egen lärnademodell i PingPong innan klockan 13.15. |
Workshop: Redovisning och
diskussion av era planerade lärandeaktiviteter Peer review: Denna tid används för att självständigt läsa varandras beskrivningar av egna lärandemodell |
6, onsdag |
Egen didaktisk modell | Redovisning: Gruppvisa redovisningar av egna lärandemodeller, ca 20 minuter per grupp varav ca 10 minuter presentation och 10 minuter diskussion. |
7, måndag |
Fräscha upp
sannolikhetsteorikunskaperna nlämning av NT-modell i PingPong innan midnatt. |
Stokastiska modeller (Random
Walk, Monte Carlo). Grupp-labb-workshop. |
7, onsdag |
Egen NT-modell |
Redovisning av egen
NT-modell |
8, måndag |
Välj en organisation i näringslivet, offentlig verksamhet eller annan organisation. Sök information om hur deras utbildningar organisera. Sök på deras webbsidor och genom att kontakta dem. Talas det om några några modeller för lärande? Ser du spår av någon av de modeller vi studerat i denna kurs i deras tänkande? Hur skulle du med dina kunskaper om dessa modeller kunna visa dem hur de skulle kunna utveckla sin lärandeverksamhet? Kortfattad skriftlig beskrivning (2-3 sidor) lämnas in i Pingpong. |
Redovisningar: Presentationer och diskussioner om
lärandemodellers i andra organisationer. Först gruppvis och sedan
i helklass. Repetion: Vad har vi lärt oss om lärandemodeller? |
8, onsdag |
Repetera
VM: 24-80 |
Encore: Vetenskapsteoretisk
diskussion om teori, modell, data. (Nu med egna erfarenheter från
minst två fält.) |
9, måndag 1 juni, förmiddag |
Tentamen |