Latest news
Välkommen till kursen!
Kursen startar onsdag den 23/3 kl 13:15 i MVF26.
Kursen handlar om vetenskapliga modeller i
allmänhet och tar upp två speciella områden i synnerhet: naturvetenskapliga-
och tekniska modeller samt lärandemodeller.
Teachers
Johanna Pejlare (pejlare at chalmers.se)
Dawan Mustafa (dawan at chalmers.se)
Course litterature
Gerlee, P, Lundh, T. (2012). Vetenskapliga modeller.
Svarta lådor, röda atomer och vita lögner. Studentlitteratur. (Finns på
Cremona)
Phillips, D.C., Soltis, J. (2015). Perspektiv på
lärande. Studentlitteratur. (Finns på Cremona)
Ett mindre antal artiklar som återfinns på
kursens aktivitet i PingPong.
Programme
Lectures
Datum |
Förbered |
Innehåll |
Må
21/3 |
Tid
för inläsning av litteratur. |
Undervisningsfri
dag! |
On
23/3 |
PPL:
kap 1+VM: sid 7–24 |
Kursintroduktion och modellintroduktion. |
Må
11/4 |
VM:
sid 24–80 |
Vetenskapsteoretisk
diskussion om teori, modell och data. Utlottning av NT-modellsuppgifterna,
som ska göras i grupper om tre. (Skapa gärna grupper innan lektionen.) |
On
13/4 |
PPL:
kap1–kap 4 samt sid 152–160 |
Seminarium: Diskussion om Platon,
Locke, behaviorism och gestaltteori. Workshop: Vi börjar tillsammans
planera lärandeaktiviteter utifrån behaviorism eller gestaltteori. Ni
fortsätter sedan själva. |
Må
18/4 |
Planera
lärandeaktivitet utifrån behaviorism eller gestaltteori. PPL:
kap 5 och 7 samt artikel av Miller (se PingPong) |
Workshop: Redovisning och diskussion
av era planerade lärandeaktiviteter utifrån behaviorism eller gestaltteori. Seminarium: Diskussion om kognitiva
modeller. |
On
20/4 |
VM:
sid 81–116 |
Gästföreläsning: Michael Patriksson gästföreläser
om optimeringsmodeller. |
Må
25/4 |
Fräscha
upp diffekvationskunskaperna. |
Modeller
som leder till differentialekvationer (ODE, PDE och kanske tom SDE). Workshop: Gemensam laboration. Ta
gärna med laptops om ni har. |
On
27/4 |
Planera
lärandeaktivitet utifrån kognitiva modeller. Skriftlig inlämning i PingPong senast kl 13. PPL:
kap 6 och 8. |
Workshop: Redovisning och diskussion
av era lärandemodeller. Seminarium: Diskussion om sociala
perspektiv och överförbarhet. |
Må
2/5 |
Planera
lärandeaktivitet utifrån sociala perspektiv eller med tanke på
överförbarhetsproblemen PPL:
kap 9 samt text om Bjork, artikel av Hinton & Fisher samt ytterligare en text om neurodidaktik (se PingPong) |
Workshop: Redovisning och diskussion
av era planerade lärandeaktiviteter om sociala perspektiv och överförbarhet. Seminarium: Diskussion om
informationsteoretiska och neurodidaktiska
modeller. |
On
4/5 |
Fräscha
upp matlabkunskaperna. |
Workshop: Grupplaboration om
naturvetenskapliga problem. Ni kommer att jobba tre och tre med ett okänt
problem under 2x45 minuter och redovisa ert arbete (så långt ni har kommit)
på tio minuter på slutet. Ta gärna med laptops. |
Må
9/5 |
Planera
lärandeaktivitet utifrån informationsteoretisk eller neurodidaktisk
modell. Inlämning
av egen lärandemodell i PingPong senast kl 13 |
Workshop: Redovisning och diskussion
av era planerade lärandeaktiviteter. Peer review: Denna tid används för att
självständigt läsa varandras beskrivningar av egna lärandemodeller. |
On
11/5 |
Egen
didaktisk modell |
Redovisning: Gruppvis redovisningar av egna
lärandemodeller, ca 20 minuter per grupp varav ca 10 minuter presentation och
ca 10 minuter diskussion. |
Må
16/5 |
Fräscha
upp sannolikhetsteorikunskaperna. Inlämning
av egen NT-modell innan midnatt. |
Stokastiska
modeller (Random walk, Monte Carlo). Workshop: grupplaboration. |
On
18/5 |
Egen
NT-modell. |
Redovisning: Egen NT-modell. |
Må
23/5 |
Välj
en organisation i näringslivet, offentlig verksamhet eller annan
organisation. Sök information om hur deras utbildningar organiseras. Sök på
deras websidor och genom att kontakta dem. Talas det om några nya modeller
för lärande? Ser du spår av någon av de modeller som vi har studerat i den
här kursen i deras tänkande? Hur skulle du med dina kunskaper om dessa
modeller kunna visa dem hur de skulle kunna utveckla sin lärandeverksamhet?
Kortfattad beskrivning (2–3 A4-sidor) lämnas in i PingPong
senast kl 13. |
Redovisning: Presentationer och
diskussioner om lärandemodeller i andra organisationer. Först gruppvis och
sedan i helklass. Repetition: Vad har vi lärt oss om lärandemodeller? |
On
25/5 |
Repetera
VM sid 24–80 |
Encore:
Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell och data, nu med egna
erfarenheter från minst två fält. |
Må
30/5 |
Salstentamen |
|
Fr
26/8 |
Omtentamen |
|
Assignments
Till varje lektion finns saker att förbereda.
Till Johannas tillfällen (gulmarkerade i schemat) är det normalt dels att
a) designa en lärandesituation som iscensätter de centrala delarna i den
didaktiska modell som diskuterades förra veckan, och
b) läsa några sidor i Perspektiv på lärande (PPL) som vi diskuterar i
seminarieform.
Till Dawans tillfällen (rödmarkerade i schemat) skall
man normalt läst ett utpekat avsnitt i Vetenskapliga modeller (VM).
I tillägg till detta kommer du att
1. Lämna in en individuellt skriftlig redovisning av en planerad
lärandeaktivitet
2. I grupp modellera ett naturvetenskapligt eller tekniskt skeende (NT-modell).
3. I grupp skapa en didaktisk modell.
4. Individuellt beskriva användning lärandemodeller i en andra organisationer
så som det ser ut idag och hur det skulle kunna utvecklas.
Examination
Kursen examineras genom följande fem delar:
1. Skriftlig redovisning av lärandeaktivitet. Detta är ett obligatoriskt moment
som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
2. En egenkonstruerad naturvetenskaplig eller teknisk modell. Resultatet på
denna viktas som 25% av kursbetyget.
3. En egenkonstruerad didaktisk modell. Ger 25% av
kursbetyget.
4. Skriftlig redovisning av lärande i annan organisation. Detta är ett obligatoriskt
moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
5.
En individuellt skriftlig tenta. Ger 50% av kursbetyget.
Examination procedures
In Chalmers Student Portal you can read about when
exams are given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the link Scedule you can find when exams
are given for courses at University of Gothenburg.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the
examination. If you study at Chalmers, you will do this by the Chalmers Student Portal, and if you study at
University of Gothenburg, so sign up via GU's Student Portal.
You can see your results in Ladok by logging on to
the Student portal.
At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged. The date of the review will
be announced here on the course website. Anyone who can not
participate in the review may thereafter retrieve and review their exam on
Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to
13:00. Check that you have the right grades and score. Any complaints about the
marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to
fill out.
At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition,
Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking
must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.
Old exams
...
...