Latest news

Välkommen till kursen!

Kursen startar onsdag den 23/3 kl 13:15 i MVF26.

Kursen handlar om vetenskapliga modeller i allmänhet och tar upp två speciella områden i synnerhet: naturvetenskapliga- och tekniska modeller samt lärandemodeller.

Kursplan.

Teachers

Johanna Pejlare (pejlare at chalmers.se)

Dawan Mustafa (dawan at chalmers.se)

Course litterature

Gerlee, P, Lundh, T. (2012). Vetenskapliga modeller. Svarta lådor, röda atomer och vita lögner. Studentlitteratur. (Finns på Cremona)

Phillips, D.C., Soltis, J. (2015). Perspektiv på lärande. Studentlitteratur. (Finns på Cremona)

Ett mindre antal artiklar som återfinns på kursens aktivitet i PingPong.

Programme



Lectures

Datum

Förbered

Innehåll

Må 21/3

Tid för inläsning av litteratur.

Undervisningsfri dag!

On 23/3

PPL: kap 1+VM: sid

 7–24

Kursintroduktion och modellintroduktion.

11/4

VM: sid 24–80

Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell och data. Utlottning av NT-modellsuppgifterna, som ska göras i grupper om tre. (Skapa gärna grupper innan lektionen.)

On 13/4

PPL: kap1–kap 4 samt sid 152–160 

Seminarium: Diskussion om Platon, Locke, behaviorism och gestaltteori.

Workshop: Vi börjar tillsammans planera lärandeaktiviteter utifrån behaviorism eller gestaltteori. Ni fortsätter sedan själva.

Må 18/4

Planera lärandeaktivitet utifrån behaviorism eller gestaltteori.

PPL: kap 5 och 7 samt artikel av Miller (se PingPong)

Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån behaviorism eller gestaltteori.

Seminarium: Diskussion om kognitiva modeller.

On 20/4

VM: sid 81–116

Gästföreläsning: Michael Patriksson gästföreläser om optimeringsmodeller.

Må 25/4

Fräscha upp diffekvationskunskaperna.

Modeller som leder till differentialekvationer (ODE, PDE och kanske tom SDE). Workshop: Gemensam laboration. Ta gärna med laptops om ni har.

On 27/4

Planera lärandeaktivitet utifrån kognitiva modeller. Skriftlig inlämning i PingPong senast kl 13.

PPL: kap 6 och 8.

Workshop: Redovisning och diskussion av era lärandemodeller.

Seminarium: Diskussion om sociala perspektiv och överförbarhet.

Må 2/5

Planera lärandeaktivitet utifrån sociala perspektiv eller med tanke på överförbarhetsproblemen

PPL: kap 9 samt text om Bjork, artikel av Hinton & Fisher samt ytterligare en text om neurodidaktik (se PingPong)

Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter om sociala perspektiv och överförbarhet.

Seminarium: Diskussion om informationsteoretiska och neurodidaktiska modeller.

On 4/5

Fräscha upp matlabkunskaperna.

Workshop: Grupplaboration om naturvetenskapliga problem. Ni kommer att jobba tre och tre med ett okänt problem under 2x45 minuter och redovisa ert arbete (så långt ni har kommit) på tio minuter på slutet. Ta gärna med laptops.

Må 9/5

Planera lärandeaktivitet utifrån informationsteoretisk eller neurodidaktisk modell.

Inlämning av egen lärandemodell i PingPong senast kl 13

Workshop: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter.

Peer review: Denna tid används för att självständigt läsa varandras beskrivningar av egna lärandemodeller.

On 11/5

Egen didaktisk modell

Redovisning: Gruppvis redovisningar av egna lärandemodeller, ca 20 minuter per grupp varav ca 10 minuter presentation och ca 10 minuter diskussion.

Må 16/5

Fräscha upp sannolikhetsteorikunskaperna.

Inlämning av egen NT-modell innan midnatt.

Stokastiska modeller (Random walk, Monte Carlo).

Workshop: grupplaboration.

On 18/5

Egen NT-modell.

Redovisning: Egen NT-modell.

Må 23/5

Välj en organisation i näringslivet, offentlig verksamhet eller annan organisation. Sök information om hur deras utbildningar organiseras. Sök på deras websidor och genom att kontakta dem. Talas det om några nya modeller för lärande? Ser du spår av någon av de modeller som vi har studerat i den här kursen i deras tänkande? Hur skulle du med dina kunskaper om dessa modeller kunna visa dem hur de skulle kunna utveckla sin lärandeverksamhet? Kortfattad beskrivning (2–3 A4-sidor) lämnas in i PingPong senast kl 13.

Redovisning: Presentationer och diskussioner om lärandemodeller i andra organisationer. Först gruppvis och sedan i helklass.

Repetition: Vad har vi lärt oss om lärandemodeller?

On 25/5

Repetera VM sid 24–80

Encore: Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell och data, nu med egna erfarenheter från minst två fält.

Må 30/5

Salstentamen

 

Fr 26/8

Omtentamen

 



 

Assignments

Till varje lektion finns saker att förbereda.


Till Johannas tillfällen (gulmarkerade i schemat) är det normalt dels att
a) designa en lärandesituation som iscensätter de centrala delarna i den didaktiska modell som diskuterades förra veckan, och
b) läsa några sidor i Perspektiv på lärande (PPL) som vi diskuterar i seminarieform.

Till Dawans tillfällen (rödmarkerade i schemat) skall man normalt läst ett utpekat avsnitt i Vetenskapliga modeller (VM).

I tillägg till detta kommer du att
1. Lämna in en individuellt skriftlig redovisning av en planerad lärandeaktivitet
2. I grupp modellera ett naturvetenskapligt eller tekniskt skeende (NT-modell).
3. I grupp skapa en didaktisk modell.
4. Individuellt beskriva användning lärandemodeller i en andra organisationer så som det ser ut idag och hur det skulle kunna utvecklas.

 

Examination

Kursen examineras genom följande fem delar:


1. Skriftlig redovisning av lärandeaktivitet. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
2. En egenkonstruerad naturvetenskaplig eller teknisk modell. Resultatet på denna viktas som 25% av kursbetyget.
3. En egenkonstruerad didaktisk modell. Ger 25% av kursbetyget.
4. Skriftlig redovisning av lärande i annan organisation. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
5. En individuellt skriftlig tenta. Ger 50% av kursbetyget

 

Examination procedures

In Chalmers Student Portal you can read about when exams are given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the link
Scedule you can find when exams are given for courses at University of Gothenburg.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the examination. If you study at Chalmers, you will do this by the
Chalmers Student Portal, and if you study at University of Gothenburg, so sign up via GU's Student Portal.

You can see your results in Ladok by logging on to the Student portal.

At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged. The date of the review will be announced here on the course website. Anyone who can not participate in the review may thereafter retrieve and review their exam on Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Check that you have the right grades and score. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.

At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.

Old exams

...
...