Senaste nytt
Kursen startar måndag 20 mars klockan 13.15 - 16.00
Kursen handlar om vetenskapliga modeller i allmänhet och tar upp två speciella områden i synnerhet, naturvetenskapliga/tekniska modeller samt lärandemodeller. Kursen kommer också att beröra ledarskapsmodeller.

Lärare
Torbjörn Lundh och Samuel Bengmark
Kurslitteratur

 

Schema


Lectures
Läsvecka
Förbered
Innehåll
1, måndag 20/3
PPL: kap 1 + VM: s. 7-24
Kursintroduktion + Modellintroduktion: Vad är en modell?
1, onsdag 22/3
 Vad är kunskap av Bernt Gustavsson, s. 13-17, 56-101.
Vad är kunskap?
2, måndag 27/3
VM: s. 24-80. Slumpvis redovisning av vajeruppgifterna. Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell, data.
Utdelning av NT-modellsuppgifterna, som ska göras i era tilldelade arbetsgrupper.
2, torsdag 30/3
 PPL: kap 1 tom 4 samt sid 152-160.
Seminarium: Diskussion om Platon, Locke, behaiviorism och gestaltteori.
Tillsammans börja vi planera lärandeaktiviteter utifrån behaiviorism eller gestaltteori. Ni fortsätter sedan själva.
3, måndag 3/4
Planera lärandeaktivitet utifrån behaiviorism eller gestaltteori.
PPL: kap 5 och 7 + artikel av Miller
Workshop 1: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån behaiviorism eller gestaltteori
Seminarium: Diskussion om kognitiva modeller.
3, onsdag 5/4
Planera lärandeaktivitet om kognitiva strukturer.
PPL: kap 6 och 8
Workshop 2: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter utifrån kognitivamodeller.
Seminarium: Diskussion om sociala perspektiv och överförbarhet.
4, måndag 17/4

Annandag påsk
4. onsdag 19/4
VM: s. 81-116 Några konkreta modellexempel samt deras lösningsmetoder
5, måndag 24/4
 Tid för inläsning av litteratur.
Undervisningsfri dag
5, onsdag 26/4
Planera lärandeaktivitet utifrån sociala perspektiv eller med tanke på överförbarhetsproblemen
PPL: kap 9 + text om Bjork och artikel av Hinton & Fisher som båda finns i Pingpong.
Workshop 3: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter om sociala peerspektiv och överförbarhet. .
Seminarium: Diskussion om informationsteoretiska och neurodidaktiska modeller
6, tisdag 2/5 OBS!
Diffekvationer, läs det utdelade materialet Modeller som leder till differenitalekvationer (ODE, PDE). Gemensam lab-workshop. Ta gärna med ev. egna laptops.

Under denna övning kommer en grupp i taget att få göra en muntlig lägesrapport och få enskild handledning om NT-projekten.
6, onsdag 3/5
Planera lärandeaktivitet utifrån informationsteoretisk eller neurodidaktisk modell.

Workshop 4: Redovisning och diskussion av era planerade lärandeaktiviteter om nerodidaktiska modeller
7, måndag 8/5
Differentialekvationer
Naturvetenskapliga problem - grupp-lab-workshop. Ni kommer att jobba med ett okänt problem under 2x45 min och redovisa ert arbete (så långt ni kommit) på tio minuter på slutet. Gärna laptops.
7, onsdag 10/5
Fräscha upp sannolikhetsteorikunskaperna
nlämning av NT-modell i PingPong innan midnatt.
Stokastiska modeller (eg. Monte Carlo). Grupp-labb-workshop.
8, måndag 15/5
Egen NT-modell
Redovisning av egen NT-modell och opposition av en annan presentation. 20 minuter per grupp med en efterföljande 10 minuters opposition och 10 diskussion.
8, onsdag17/5 Välj en organisation i näringslivet, offentlig verksamhet eller annan organisation. Sök information om hur deras utbildningar organisera. Sök på deras webbsidor och genom att kontakta dem. Talas det om några några modeller för lärande? Ser du spår av någon av de modeller vi studerat i denna kurs i deras tänkande? Hur skulle du med dina kunskaper om dessa modeller kunna visa dem hur de skulle kunna utveckla sin lärandeverksamhet? Kortfattad skriftlig beskrivning (2-3 sidor) lämnas in i Pingpong. Redovisningar: Presentationer och diskussioner om lärandemodellers i andra organisationer. Först gruppvis och sedan i helklass.
Repetion: Vad har vi lärt oss om lärandemodeller?
9, måndag 22/5
 Repetera VM: 24-80. Inlämning av lärandemodellerna senast midnatt kvällen innan, dvs 21 maj.
Encore: Vetenskapsteoretisk diskussion om teori, modell, data. (Nu med egna erfarenheter från minst två fält.)

9, onsdag 24/5
Egen lärandemodell ska presenteras. Redovisning: Gruppvisa redovisningar av egna lärandemodeller: 20 minuter per grupp med en efterföljande 10 minuters opposition och 10 diskussion.
9, fredag 26/5Inlämning av ledarskapsreflektion i Pingpong senast midnatt
10, måndag 29 maj fm

Tentamen




Programvaror
Open source mathematical programs:
GNU Octave
Python
Uppgifter
Till varje lektion finns saker att förbereda.
Till onsdagarna är det normalt dels att
a) designa en lärandesituation som iscensätter de centrala delarna i den didaktiska modell som diskuterades förra veckan, och
b) läsa några sidor i Perspektiv på lärande som vi diskuterar i seminarieform.

Till måndagarna skall man normalt läst ett utpekat avsnitt i Vetenskapliga modeller.

I tillägg till detta kommer du att
1. Lämna in en individuellt skriftlig redovisning av en planerad lärandeaktivitet
2. I grupp modellera ett naturvetenskapligt eller tekniskt skeende.
3. I grupp skapa en didaktisk modell.
4. Individuellt beskriva användning lärandemodeller i en andra organisationer så som det ser ut idag och hur det skulle kunna utvecklas.

Examination
Examinationen har fem delar:
1. Skriftlig redovisning av lärandeaktivitet. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
2. En egenkonstruerad naturvetenskaplig eller teknisk modell. Resultatet på denna viktas som 25% av kursbetyget.
3. En egenkonstruerad didaktisk modell. Ger 25% av kursbetyget.
4. Skriftlig redovisning av lärande i annan organisation. Detta är ett obligatoriskt moment som inte påverkar möjligheten till överbetyg.
5. En individuellt skriftlig tenta. Ger 50% av kursbetyget. 

Examinationsförfarande
In Chalmers Student Portal you can read about when exams are given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the link Scedule you can find when exams are given for courses at University of Gothenburg.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the examination. If you study at Chalmers, you will do this by the Chalmers Student Portal, and if you study at University of Gothenburg, so sign up via GU's Student Portal.

You can see your results in Ladok by logging on to the Student portal.

At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged. The date of the review will be announced here on the course website. Anyone who can not participate in the review may thereafter retrieve and review their exam on Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Check that you have the right grades and score. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.

At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.
Gamla tentor
TentaMVE380-20150601.pdf