Här finns lösningar till tentan i
.ps form och i
.pdf form . Så snart som jag
har rättat tentorna kommer jag att skicka ett emejl till var och en.
Om någon skulle behöva, så blir det en omtenta i augusti, men datum är
inte bestämt än. Information kommer på denna sida. Vad gäller
projektet, så om det en gång har godkänts, så gäller det "för all
framtid". Den som missar tentan behöver alltså inte oroa sig för att
allt arbete med projektet skall ha varit förjäves.
Omtentan kommer att vara den 31 augusti,
eftermiddag, i M-huset.
Läs också schemat !
Det finns också mer information om alla fönsterkurser på
denna sida.
Kursen ger 3 poäng för teknisk fysik. Kursen finns också som en
5-poängskurs vid GU, men då ingår ytterligare ett obligatoriskt
kursmoment. Se GU-information
Kursen matematisk modellering innehåller tre huvudmoment:
Generellt om matematisk modellering
Denna del av kursen består i att studera typexempel på hur tekniska och naturvetenskapliga problem kan lösas med matematiska metoder. Exempel på problem som vi studerar är
Förutom typexemplen skall vi också studera matematisk modellering i största allmänhet. Vad man skall tänka på när man gör en matematisk modell, och när man tolkar de matematiska resultaten. Några speciella metoder, som dimensionsanalys och skalningsargument. Och sist men inte minst, något om hur man kan redovisa resultaten.
Ordinära differentialekvationer
Grundkurserna i matematik innehåller ganska lite om ordinära differentialekvationer, och i denna del av kursen skall vi studera några grundläggande begrepp och satser samt lösningsmetoder för vanliga typer av ekvationer. Några nyckelord är
ordinär differentialekvation, Lipschitz-kontinuitet, existens, entydighet, stabilitet, fasporträtt, numeriska metoder, styva problem, förstaordningens PDE, karaktäristikor |
Jag kommer att lägga ut mer eller mindre läsbara, mycket preliminära, föreläsningsanteckningar om ordinära differentialekvationer. Dessa (jpg-filer) finns här .
Modelleringsprojekt
En stor del av kursen består i att utföra ett matematiskt modelleringsprojekt. Dessa skall utföras i grupper om tre, eller i undantagsfall, fyra personer. I uppgiften ingår att analysera problemet, att göra en matematisk modell, att finna en (vanligen numerisk) metod att göra beräkningar med modellen, och att tolka resultaten. Till sist skall allt detta presenteras under ett seminarium i slutet av kursen, och en rapport skall skrivas. Övriga deltagare i kursen förväntas delta aktivt i seminariet, med frågor, kritik och beröm.
Grupperna kan själva hitta på problem (men problemet måste i så fall godkännas av examinator redan under läsvecka 1), eller väja något av nedanstående:
Kurslitteratur
Examination
Kursen examineras dels genom projektredovisningen, och dels med en med en mer traditionell tentamen. Projektredovisning och tentamenen räknas till lika delar vid betygsättning, men båda delarna skall vara godkända för godkänt betyg i kursen.
Originalversionen av denna sida finns som
.pdf-fil