TMA305 Envariabelanalys I, del A, HT02


 
  Innehåll Till Introduktionskursen

  Litteratur Till innehåll

Huges-Hallet, Gleasson, McCallum, et al.: Calculus, single and multivariable, tredje upplagan, kapitel 1 - 7, 13.

Kompletteringar till teorin. (Delas ut under kursens gång.)

  Program Till innehåll

Tempot i matematikundervisningen är högt. Det är viktigt att du kommer igång med att studera teorin och lösa uppgifter genast. Det är ett misstag att tro att man klarar att läsa in kursen veckan före tentamen! Läs igenom de avsnitt som tas upp på föreläsningarna i förväg, så blir det betydligt enklare att följa med och veta vad som eventuellt behöver antecknas. Försök räkna igenom uppgifterna före övningstillfället och fråga på de uppgifter du inte klarar. Utnyttja övningsledarna!

  Schema för föreläsningarna

  Allteftersom kursen framskrider markeras avklarat material med grönt.
Dag Stoff Text
3/9 Funktionsbegreppet. Lnjära funktioner.Exponentialfunktioner 1.1--2
4/9 Nya funktioner från gamla, inverterbara funktioner. Logaritmfunktioner. 1.3--4
5/9 Trigonometriska funktioner, arcusfunktioner. Potensfunktioner, polynom och rationella funktioner. Dominans. 1.5--6
10/9 Fullständighet hos reella tal. Gränsvärdesbegreppet och kontinuitet. 1.7, 2.2, 2.7, H
11/9 Derivata i en punkt, derivata som funktion. Derivarbarhet ger kontinuitet.Andraderivatan. 2.3--7
12/9 Räkneregler för derivator. 3.1--3, H
17/9 Kedjeregeln. Derivata av trigonometriska funktioner.Implicita funktioner. 4.4--7, H
18/9 Parametriserade kurvor i planet. Linjär approximation och l'Hospitals regel. Inlämningsuppgift 1 delas ut 3.8--10, H
19/9 Lokala maxima och minima, kritisk punkt. Att avgöra karaktären på en kritisk punkt. 4.1--2
24/9 Optimering. Absoluta och lokala extremvärden. Hyperboliska funktioner. 4.3--6
25/9 Satser om deriverbara funktioner. 4.7, H
26/9 Bestämda integralens definition. Integrerbarhet av kontinuerlig funktion. Integralkalkylens (första) huvudsats. 5.2--4, H
27/9 Dugga, kl 12.45-14.45, VV11, VV12, V13.  
1/10 Integration och primitiva funktioner. Differentialekvationer av första ordningen. (Inget av detta kommer att tas upp på föreläsning) 6.2--4
2/10 Variabelsubstitution i integraler och partiell integration. 7.1--3
3/10 Partialbråk och integration av rationella funktioner. Integraler med trigonometriska funktioner. 7.4, H
8/10 Trapetsregeln. Simpsonsformel. Oegentliga integraler och jämförelsekriterier.Andra inlämingsuppgiften delas ut 7.6--8
9/10 Vektorer och skalärprodukt. Utgår 13.1--3
10/10 Kryssprodukt av vektorer i rummet. Utgår 13.4
15/10 Reserv.  
16/10 Repetition. Repetitionsuppgifter  
17/10 Gamla tentor.  
21/10 Tentamen 14.15-18.15 i V-huset  

  Schema för lektionerna


Dag Uppgifter
4/9 1.1:1,3,4,5,9,11,15,17,19,31,35,37 1.2:5,7,9,11,15,17,19,21,23,35,
11/9 1.3:1,3,11,15,17,21,23,29, 1.4:1,5,9,15,19,25,27,31,35,37,39, 1.5:13,15,17,19,31,35,41, 1.6:1,5,7,15,25,27,31, 1.7:1,3,5,7,13,15, 2.1:3,5,7,9, 2.2:1,7,9,15,17,19,31,39,
18/9 2.3:1,7,13,15,19,21,23, 2.4:3,13,15,41, 2.5:1,3,5,15,19, 2.6:3,5,9,11,13,19,23, 2.7:3,11,13, 3.1:15,17,21,25,43,45, 3.2:1,9,19,37,45, 3.3:1,3,5,7,9,15,17,25,31,33,41, 3.4:7,13,17,23,27,31,37,51,53,67,71, 3.5:9,11,13,15,27,29,49, 3.6:1,9,17,21,29,33,43,37,53, 3.7:9,17,25, 3.8:1,3,5,9,15,17,19,27,29, 3.9:1,3,5,7,9,15, 3.10:1,3,5,7,13,17,
25/9 4.1:1,3,7,11,17,25,37, 4.2:1,3,5,9,11,13,15,17,23,33, 4.3:3,7,9,17,19,21,23, 4.4:3,5,7,15,17, 4.5:1,5,7,11,17,23,25, 4.6:1,3,13, 4.7:1,3,5,7,9,11,13,17,19, 5.1:1,3,5,9,
2/10 5.2:1,7,9,21,37, 5.3:1,11, 5.4:1,5,7,9,11,13, 6.1:1,13, 6.2:3,7,9,13,15,17,19,21,27,53,67, 6.3:1,7,11,13, 6.4:5,7, 7.1:1,7,13,17,25,47,53,55,71, 7.2:1,3,5,7,11,15,19,23,25,37,41,51, 7.3:1,3,9,19,
9/10 7.4:1,3,9,13,15,23,31,33, 7.5:1,3,5, 7.6:1,5, 7.7:1,5,7,9,11,13,17,21, 7.8:1,3,11,13,15,21,25,
16/10 13.1:1,7,9,11,21, 13.2:13,19, 13.3:1,3,5,9,13,17,23, 13.4:5,7,11

  Schema för storgruppsundervisningen


Dag Uppgifter
5/9 1.1: 12,22,34,38, 1.2:10,14,16,20,22,36, 1.3:2,22,30, 1.4:14,20,34,38,40, 1.5: 16,36,38, 1.6: 6,12,32
12/9 1.7:2,6, 2,1:2, 2.2:16,18,32, 2.3:12,16, 2.4:16, 2.5:4,14, 2.6: 6, 20, 2.7:6,12, 3.1: 18,26,44, 3.2: 26,46, 3.3:6,12,20,40
19/9 3.4: 20,34,54,68, 3.5: 26,40,50, 3.6:10,20, 3.7:8, 3.8:2,16,18,20, 3.9:6,12, 3.10:16, 4.1:2,8,20, 4.2:4,10,22
26/9 4.3:8,26, 4.4:10,16, 4.5:4,12,24, 4.6:4,16, 4.7:2,8,22, 5.1:8, 5.2:6,10,34, 5.4:8
3/10 6.2:14,20,56,60, 6.3:10, 7.1:2,22,32,48,56, 7.2:8,10,14,22,38,50, 7.3:16,24, 7.4:4,8,12,16,24, 7.5:6,
10/10 7.6:4, 7.7:14,20,22, 7.8:4,20,24, 13.3:10,12,22, 13.4:6,10
17/10 Gamla tentor

  Lokaler Till innehåll

Föreläsningar: Tisdag, onsdag och torsdag kl 10-12 i Vasa B.

Lektioner:

  • Grupp A onsdag kl 8-10, Vasa 1
  • Grupp B onsdag kl 13-15, Vasa 1
  • Grupp C onsdag kl 13-15, Vasa 2

Storgupp: torsdag kl 13-15, Vasa B

  Ordlistor Till innehåll

Liten ordlista i bokstavsordning

  Examination Till innehåll

Under kursens gång sker löpande examination. Denna kan ge maximalt 18 poäng. Den sker dels genom två inlämninguppgifter och dels genom en dugga.

Från introduktionskursen kan man dessutom ha maximalt 5 poäng (bonus). Detta gällde endast den ordinarie tentan i oktober 2002!

Kursen avslutas med en skriftlig tentamen som kan ge ytterligare maximalt 32 poäng. Om den samanlagda poängen från examintionen uppgår till minst 25 p får man betyget 3, om den uppgår till minst 32 p får man betyget 4 och om den uppgår till minst 40 p får man betyget 5.

För betyg på hela kursen TMA305 (del A och del B), krävs godkänt resultat på var och en av delarna. För betyget 3 kärvs att den samanlagda examinationspoängen från de båda delarna uppgår till minst 50 p, för betyget 4 krävs minst 64 p och för 5 minst 80 p.

Under kursen förekommer två inlämningsuppgifter som vardera kan ge maximalt 3 poäng var. Inlämningsuppgift 1. Förslag till lösning av inlämningsuppgift 1. Inlämningsuppgift 2. Förslag till lösning av inlämningsuppgift 2.

Första inlämningsuppgiften kommer att delas ut den 18/9 och ska lämnas in i samband med föreläsningen den 24/9. Inga lösningar tas emot efter detta tillfälle, oavsett vilka förklaringar som ges.

Andra inlämningsuppgiften kommer att delas ut den 8/10 och ska lämnas in i samband med föreläsningen den 15/10. Inga lösningar tas emot efter detta tillfälle, oavsett vilka förklaringar som ges.

Lösningarna ska vara handskrivna och lätt läsliga. Av lösningen ska det framgå att Du har förstått uppgiften och Din lösning. Sammarbeta gärna om principen i lösningen, men skriv ner Din lösning självständigt.

Ungefär halvägs in i kursen kommer vi att ha en dugga som kan ge maximalt 12 poäng. Preliminärt äger den rum fredagen den 27/9 kl 12.45-14.45. Den kommer att bestå av 12 uppgifter och endast korrekt svar krävs. Skrivningstiden kommer att vara två timmar.

Tentamen består av fem uppgifter varav två kommer att vara av teoretisk karaktär. Tentamen äger rum måndagen den 21/10, kl 14.15-18.15 i V-huset. Vid tentamen är typgodkänd räknare enda tillåtna hjälpmedlet. Skrivningstiden är fyra timmar. Vid tentamen ges möjlighet att komplettera den löpande examinationen till maximalt 18 poäng. Tag med giltig legitimation och bevis på betald kåravgift!

Tentamens-pm. Innehåller vilka satser som ska kunna bevisas och vilka definitioner och begrepp som är särskilt viktiga.

Rättade tentor återfås på Mottagningen för matematik i Matematiskt centrum. Öppettiderna är må-fr 12.30 - 13.00.
Kontrollera att Du har fått rätt betyg och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska lämnas skriftligt.

Vid tentamen och dugga är typgodkänd räknedosa enda tillåtna hjälpmedlet.

   Gamla tentor och duggor Till innehåll

   Kursutvecklingsnämnd Till innehåll

Under kursen sker en kontinuerlig kursutvärdering. En kursutvecklingsnämnd bestående av fem tekonologer, kursansvarig, representant från SNI och Kansli I, håller tre möten under kursensgång.

Tekonologer i kursutvecklingsnämnden:


 
Dokument som beskriver bakgrunden till kursutvecklingsarbetet.
Dokument som beskriver kursutvecklingsnämndens arbetsuppgifter.

 
Handlingsplan inför höstterminen 2003.
 

   Aktuella meddelanden Till innehåll

 
Skrivningen 03 08 18 till Kansli I för anslagning i Vasa.
 
Handlingsplan inför höstterminen 2003.
 
  Lektionsledare och gruppindelning Till innehåll

Grupp A Mats Kjaer
Grupp B Jan Alve Svensson
Grupp C Mats Kjaer


Jan Alve Svensson <svensson@math.chalmers.se>
Last modified 2003-09-01 at 10:23 by Jan Alve Svensson, janalve@math.chalmers.se