Kursutveckling med hjälp av kontinuerliga kursutvärderingar Verksamheter måste hela tiden förbättras för att vara attraktiva och konkurrenskraftiga. Detta gäller i även de kurser som ingår i I-programmet. Utvecklingsarbetet i de kurser som ingår i I-programmet skall fr o m 1 januari 2002 innehålla kontinuerliga kursutvärderingar. Sektionen deltar i flera chalmersgemensamma pedagogiska projekt med syfte att utveckla grundutbildningen. Ett av dessa handlar om utveckling av kurser genom ett ständigt förbättringsarbete. För vår sektion bör det ständiga förbättringsarbetet vara väl bekant och naturligt. Det är något vi behandlar i flera kurser under hela utbildningen, bl a som ett centralt inslag i kvalitetsarbete. Det vore därför konstigt om vi inte praktiskt kunde använda de ideer vi föreläser om. Därför vill vi från I-programmets ledning trycka på betydelsen av att genomföra kontinuerliga kursutvärderingar i alla kurser. Vi vet också att det föreligger ett mycket stort intresse från studenthåll samt från Chalmers centrala ledning för denna sortens arbete. Nu är det naturligtvis så att detta är något som flera arbetat med tidigare. Många lärare har gjort stora insatser i sina kurser och kontinuerligt förbättrat dessa. Det nya är att vi vill införa en gemensam struktur på arbetet med en angiven lägsta nivå. Tids- och resursmässigt bör det inte vara stor skillnad mot tidigare. Dessutom måste det ligga i varje lärares intresse att vara lyhörd för synpunkter samt att utveckla sin kurs. En stark intressent i arbetet är studenterna. Dessa kommer att medverka aktivt för att skapa allt bättre kurser för sina kamrater kommande år. Även kansli I kommer löpande att delta i arbetet. Men, ansvaret för att förbättringsarbetet verkligen kommer till stånd är examinator på resp kurs. Det är denne som skall initiera arbetet samt se till att förbättringsarbetet verkligen ger resultat. Till varje kurs väljer institutionen slumpvis ut 5 studenter. Dessa har en träff med examinator direkt vid kursstart. Här diskuteras kursupplägg etc samt görs en avstämning med den handlingsplan som gjordes efter föregående kurs. Mitt i kursen sker en ny träff. Efter kursslut sker den sista träffen. Det som kommer fram här skall ligga till grund för en handlingsplan för förbättring. Således skapas ett kontinuerligt arbete för förbättring. Arbetsgången beskrivs även i bifogad figur. Finns det frågor eller oklarheter så besvarar eller diskuterar vi gärna dessa. Vänd er i så fall i första hand till Lena Lundell Sällfors eller John Wedel.
John Wedel Vicedekan med ansvar för I-programmet
|