TMA305 (del a)

Envariabelanalys

I1

Läsperiod 1

2003

Studentrepresentanter: Ellinor Wihed, Johannes Lindberg, Ted Göransson, Tobias Olsson

Examinator: Jan Alve Svensson

 

Kursutvärderingsdokument

 

Vi konstaterar att den här kursen har gett oss mycket ny kunskap. Det har varit en kurs som de flesta ansett vara viktig och därmed prioriterat högt. Examinationen (två inlämningsuppgifter, en dugga och en tenta) har uppskattats av oss elever. Visserligen tar den löpande examinationen en del tid från den övriga matteinlärningen men inlämningsuppgifterna ger mycket eftersom de ”tvingar” oss att förstå det inlämningsuppgiften handlar om. Det är bra när vi får räkna mattematik med tillämpningar i ekonomin.

 

När det gäller kurslitteraturen har det klagats en del på att mattebokens uppgifter inte motsvarar tentans uppgifter gällande svårighetsgrad. Boken saknar också uppgifter på en del områden t.ex. L’Hospitals regel. En lösning på detta problem skulle vara att det i kursen delades ut ett blad med kompletterande extrauppgifter. Det hade varit bra om det funnits bevis i boken så att vi hade sluppit häftet med dessa i. Gällande häftet hade det underlättat om det funnits förklarande figurer till teorin i det. Att boken är på engelska tycker vi är en fördel; då lär man sig termerna på både svenska och engelska.

 

På övningstillfällena har det varit ovanligt pressat. Att eleverna haft så mycket frågor skulle kunna bero på att föreläsningarna varit för få. Många har upplevt att det är svårt att räkna på övningstillfällena. Vi diskuterade att man kan dela upp dessa övningstillfällen i två delar, var och en timme lång. Detta skulle göra att det blev mindre elever i klassrummen samtidigt men det finns även nackdelar. Problem uppstår t.ex. om alla elever vill gå på samma övningstillfälle.

 

Detta år har antalet lärarledda föreläsningstimmar minskat. Detta har krävt omdisponering av kursen och borttagning av vissa moment. Eftersom vi var första årskullen med så få föreläsningstimmar har det påverkat oss negativt. Till nästa år tror Jan-Alve att det kommer att gå smidigare eftersom han då har erfarenheter från detta år.

 

 

 

Eftersom antalet föreläsningstimmar av de flesta ansetts vara för få har det under kursens gång kommit förslag om att dra in ett övningstillfälle i veckan till förmån för ett extra föreläsningstillfälle. Klassen har varit oenig om detta förslag och inget beslut togs.

 

Eftersom vi låg efter i tidsplanen kom duggan att omfatta färre avsnitt än föregående års duggor. Flera räkneuppgifter uppfattades därför vara av samma karaktär. Årets dugga krävde mer räknearbete än tidigare års duggor. Vi tyckte dock att duggans skrivningstid var lagom.

 

Jan-Alve ansåg att resultatet på tentan var lite för bra. En möjlig orsak till det höga resultatet är att svårighetsgraden var något lägre p.g.a. färre föreläsningstimmar än tidigare år. Då eleverna pluggat inför tentan har de räknat på gamla tentor. Detta har varit mycket givande och man skulle under kommande år kunna dela ut gamla tentor för att ytterligare uppmana att träna på dessa och för att eleverna ska slippa att själva skriva ut dem.

 

Det har framfötts åsikter om att man inte borde dela ut tentor/duggor på föreläsningarna eftersom det då är lätt att titta på andra studenters resultat. Alternativet skulle vara att vi får hämta vårat resultat på institutionen matematiskt centrum, vilket nog inte heller skulle vara särskilt populärt.

 

Justeras: Jan Alve Svensson