Dugga i TMA 305A Envariabelanalys I, del A,
03 09 26, kl 13.15-15.15.
- Figuren nedan är (en del av) grafen till en av funktionerna i
alternativen. Vilket alternativ stämmer?
a)
f(x)=2x2/(x-1)2 b)
f(x)=2x2/(x2-1) c)
f(x)=x/(x-1)2
d)
f(x)=-x/(x-1)2 e)
.
- Figuren nedan illustrerar (en del av) grafen till en av funktionerna i alternativen. Vilket alternativ stämmer?
a)
f(x)=4-e1-x b)
c)
d)
f(x)=(x+1)2/(x2+1) e)
f(x)=4-ex-1.
- Ett av alternativen illustrerar (en del av) grafen till
f(x)=1+x-x2-x3. Vilket?
- En av alternativen ger det korrekta värdet av
. Vilket?
a) 3 b) c) d) e) .
- Ett av följande alternativ är ett korrekt påstående. Vilket?
a)
b)
c)
d)
e)
- Ett av alternativen anger en funktion som har den linjära
approximationen 3x-5 i närheten av 2. Vilket?
a) b)
(x2+4x-3)/(x4-2x3+9)
c)
(x2+3x-8)/(x3-11x+16) d) ex2-x+1 e) x2-x+1.
- Ett av alternativen nedan anger en funktion som är strängt
växande och konkav uppåt ibland och konkav nedåt ibland. Vilket?
a)
f(x)=ex3-x+1 b)
c)
f(x)=x2+3x+1
d)
e)
.
- Ett av alternativen nedan anger en funktion f(x) med derivata
f'(x)=2x/(1+x2). Vilket?
a)
b)
c)
d)
f(x)=(2x3+2x-4x2)/(1+x2)2 e)
f(x)=x2/(x+(x3/3)).
- Graferna nedan illustrerar delar av graferna till funktionen
f(x) respektive g(x). Vilket av alternativen illustrerar bäst
derivatan till f(g(x))?
- Ett av följande påståenden är korrekt. Vilket?
a) Om f(x) och g(x) är strängt växande, så är f(x)g(x) strängt
växande.
b) Om f(x) är strängt växande, så är f-1(x) strängt avtagande.
c) Om f(x) är strängt växande och konkav nedåt, så finns det en
konstant K, så att f(x)<K, för alla x.
d) Om f(x) är strängt växande och konkav nedåt, så är f-1(x)
konkav uppåt.
e) Om f(x) är strängt växande och f'(x) är strängt avtagande, så finns det en
konstant K, så att f(x)<K, för alla x.
- Går det att bestämma konstanten a så att funktionen
blir kontinuerlig i x=-2?
a) Nej b) Ja, a=5 c) Ja, a=3 d) Ja, a=-5 e) Ja,
.
- Går det att bestämma konstanten a, så att funktionen
blir deriverbar i x=0?
a) Nej b) Ja, a=5 c) Ja, a=3 d) Ja, a=-5 e) Ja,
a=2.
|