Sats: Om ACB är en rätvinklig triangel, så är c2 = a2 + b2 .
Denna koncisa formulering av satsen bygger på att man är bekant med matematiskt språkbruk och betäckningssätt. Låt oss titta närmare på hur detta fungerar!
När man skriver att ABC är en triangel i planet, betyder det att man
har tre punkter i planet som betecknas
respektive C. Den
triangel det är fråga om när man skriver triangeln ABC är den
man får genom att förena de tre punkterna med varandra parvis med
streckor:
När man säger att ACB är en rätvinklig triangel betyder det att vinkeln vid C (den mittersta punkten i uppräkningen ACB) är rät. För att markera att vinkeln vid C är rät brukar man sätta en liten kvadrat vid detta hörn som i figuren nedan.
Givet dessa beteckningar betyder c längden av den mot C stående sidan i triangeln (d.v.s den sida, eller strecka, som inte råkar C ). På samma sätt betecknar a och b längden av de mot A respektive B stående sidorna:
Den sida som står mot det vinkelräta hörnet kallas hypotenusa, medan de andra två är katetrar i den rätvinkliga triangeln. Hypotenusans längd, med våra beteckningar c, är alltid längre än katetrarnas längder, i vårat fall a respektive b.
Innebörden i Pythagoras sats är att i en rätvinklig triangel ACB
gäller ett visst samband mellan de tre talen
och c, nämligen
c2 = a2 + b2
Detta samband betyder t.ex. att om man känner till vad a och b är, så kan man beräkna c, som
b)
Varför är har hypotenusan större längd en var och en av katetrarna i
en rätvinklig triangel?
c)
I den rätvinkliga triangeln ACB är a = 3 och
c = 5 . Vad är b ?
a) Finns det någon rätvinklig triangel med sidor vars längder är 2 ,
2 , respektive 3 ?
Ja
Nej
Hjälp
e) I triangeln ACB har sidorna längd
och c = 3. Är ACB rätvinklig?
En del sanna påståenden är så betydelsefulla att de förtjänar att kallas satser. Oftast är det heller inte lätt att omedelbart förstå att de är korrekta; det krävs ett bevis för detta.
Påståendet ''om x > 1 så är 2x > 2,'' är visserligen sant, men inte så betydelsefullt för matematik i allmänhet att det förtjänar att kallas en sats. Däremot kan det vara viktigt i en speciell situation.
Gemensamt för de flesta satserna (och påståenden) är att de består av två delar:
I Pythagoras sats så är förutsättningen att ACB är en rätvinklig triangel och slutsatsen är att c2 = a2 + b2.
I (det felaktiga) påståendet ''Varje heltal mindre än 100, är det
delbart med ett heltal mellan 2 och 10 ,'' är den delvis outtalade
förutsättnignen att man har ett heltal mindre än 100 och slutsatsen är
att det (i så fall) är delbart med något av talen
eller 10 .
Det är viktigt att hålla isär förutsättningar och slutsats; om man
t.ex. har en triangel ABC med sidor av längd
och 5, så är 52 = 32 + 42 . Slutsatsen i
Pythagoras sats stämmer alltså, men av det kan man inte, med hjälp av
Pythagoras sats, dra slutsatsen att ABC är en rätvinklig
triangel. Detta är visserligen korrekt, men man kan inte förstå det
genom att använda Pythgaoras berömda sats.
Syftet med ett bevis är att ställa det utom allt tvivel, för en själv och andra, att satsen är korrekt. När en sats väl bevisats kan den användas utan att man vid varje enskilt tillfälle behöver förstå varför den är sann.
I ett bevis kan man använda sig av
Den tredje punkten avslöjar varför det kan vara svårt att bevisa ett påstående; förmågan att finna de finurliga trixen bygger på lång erfarenhet av matematik, men är något man kan lära sig med tiden! Här finns också en skönhetsaspekt! Ett bevis för en sats kan bestå av en mängd (i bland oöverskådliga) knep, medan ett annat bevis för samma sats kan kan nöja sig med ett (enda genialt) knep.
Man kan undra om man inte kan ''bevisa'' en sats genom att helt enkelt pröva den i en lång rad fall och se att slutsatsen är korrekt. Här är ett varnande exempel:
Sats: Om n är ett heltal > 1 och m är produkten av alla primtal mellan 2 och n, så är m + 1 ett primtal.
Mins att ett heltal
är ett primtal om det bara har det inte kan skrivas som produkt av två
heltal > 1. T.ex. är 3, 2, 5, 7, 11, 13, 19 och 23 primtal, men
också 2311 (vilket inte är så uppenbart!).
Man kan, och det är vettigt att göra detta, pröva och se om satsen gäller för några värden pä n = 2
Om n = 2, så är m = 2 och m + 1 = 3 , som ju är ett primtal. Slutsatsen stämmer alltså i detta fall.
Om n = 3 , så är
och m + 1 = 7 . Slutsatsen stämmer även i detta fall!
Om
n = 4 , så är
och m + 1 = 7 , så slutsatsen stämmer.
Vad är m + 1 om
a) n = 5 ?
b) n = 7 ?
c) n = 11 ?
När n = 13 är
som alltså inte är ett primtal. Alltså är slutsatsen i satsen
felaktig. Satsen är med andra ord ingen riktig sats utan
felaktig. (Lägg den därför inte på minnet!)
Vi ser att man kan hålla på ett bra tag att testa en sats praktiskt utan att för den skull lyckas komma fram till att den är korrekt. Vi hade tur som bara behövde hålla på till n = 13 för att inse att satsen var felaktig.
Vi härmed högtidligen och för all framtid, förkasta det praktiska testandet i ett antal fall som metod att bevisa påståenden i matematik.
Här följer nu ett bevis för Pythagoras sats. Starta genom att klicka på knappen:
lika med 90° . Detta ger att
.
c2 = 4( ab / 2 ) + ( b - a )2
c2 = a2 + b2
Låt ABC vara en triangel vilken som helst. Låt oss rita en figur:
Det är nu viktigt att försöka förstå att även om vi ritat en alldeles
speciell triangel, så kommer det vi gör i fortsättningen att funger
för vilken triangel som helst.
Drag linjen genom A och B och drag en linje genom
A som är parallell med streckan BC:
Varför kan detta vara ett användbart knep?
).
Man känner igen
vinklarna vid A.
Summan av de markerade
vinklarna vid A är 180° .
Eftersom det
finns två parallella linjer i figuren, måste summan av tre
vinklar bli 180° .
att
och att
är 180° . Tillsammans ger detta att
är 180° .
Låt oss rita en figur för att förstå hur det hela ser ut:
Det är viktigt att du i beviset inte använder att C valts på ett
speciellt sätt.
Markera mittpunkten på streckan AB och kalla den O. Drag också
streckan OC:
Varför är detta knep användbart?
Vad är nu
Triangeln ABC
delas upp i två trianglar som har ett hörn i cirkelns
medelpunkt.
Triangeln ABC
delas upp i två likbenta trianglar.
Trianglarna
AOC och BCO har samma area.
och
.
Vinkelsumman i en triangel är 180° och vinkeln vid C är
.
?
Här får du möjlighet att välja mellan två typer av bevis
Enligt Pythagoras sats har hypotenusan längd
Varför är detta en fiffig konstruktion?
Varför kan detta vara användbart?
.
Ett geometriskt
bevis.
Ett algebraiskt
bevis.
respektive
:
Lägg in triangeln fyra gånger i kvadraten med
sida
som i beviset för Pythagoras sats:
Man kan
jämföra längder i de två kvadrater som uppstått.
Summan av
trianglarnas area är större än den lilla kvadratens area
medan summan av trianglarnas area är
som är mindre än (eller lika med) kvadratens area, d.v.s.
.
Division med 2 på båda sidor ger nu
.
Om man drar
roten ur båda leden får man något användbart.
Utveckling
ger något användbart.
Man kan
använda konjugatregeln för att se något användbart.
och addition av
i båda leden ger sedan
.
Division med 2 i båda leden ger nu
.