Parallellt med den allmänna diskussionen har vi studerat en del tidigare försök till IT-stödd matematik i olika former, dels sådan som finns tillgänglig på webben, ofta i form av maple work sheets eller Java-applets, dels kommersiella försök, i synnerhet Mer-IT matematik för gymnasieskolans matematikkurser A-C.
Vi har också studerat olika möjligheter att kommunicera matematik
via dator. Eftersom det är ett icke-trivialt problem att kommunicera
matematiska formler i IT-sammanhang är detta viktigt. Samtidigt är
det gruppens slutsats att det vore en dålig idé att försöka
utveckla egen programvara för detta. Stabila kommersiella produkter
följer med, eller leder, utvecklingen inom detta område och
är därför överlägsna på sikt.
En lovande fri programvara är Techexplorer, ett insticksprogram
till webbläsare utvecklat av IBM, som gör att latex-dokument
kan läsas direkt i webbläsare. Ett problem är att den inte
finns för Mac (ännu?). Det finns en professionell version av
programvaran som tycks vara nödvändig för att realisera
samtliga våra intentioner och idéer, men denna tycks fordra
kunskaper i programmering som (för närvarande) ligger utan för
gruppens kompetens. Vi är också intresserade av att pröva
programmet Maple-explorer som utvecklats av maplesoft, men vi har ännu
inte fått tillgång till den beställda programvaran.
Vi har genomfört två experiment som bara utnyttjar HTML-kod och mycket enkla JavaScript. De har gjorts för att utröna vad som är möjligt att åstadkomma med enkla metoder. Det ena experimentet är ett arbetsmaterial för begreppet skalärprodukter och det andra är ett försök att genomföra ett dynamiskt exempel. Efter exemplen står det klart att det är möjligt att genomföra IT-stödet i vår tänkta kurs med dessa enkla medel, men att det inte är realistiskt som koncept för IT-stöd till vilken som helst av kurserna i vårt kursutbud. Det är vår uppfattning att vi bör sträva efter att finna lösningar på tekniska problem som kan vara giltiga för matematikkurser i allmänhet, så våra experiment får ses som en första inledning till en lösning av dessa. Våra experiment har gett oss anledning att dra viktiga lärdomar. Utnyttjande av de dimensioner av IT-dokument som ligger utanför det (tryckta) statiska dokumentets, kräver ett annat sätt att förhålla sig till presentationen av ämnet. Det linjära tänkandet från vänster till höger och uppifrån och ned måste överges. Detta ställer nya och vida mer komplexa krav på den pedagogik som krävs.
Eftersom distansutbildning i huvudsak innebär självstudier måste litteraturen vara skriven så att den går att tillgodogöra sig på egen hand.
Samtidigt erbjuder datorn nya möjligheter att tillgodogöra sig kursinnehållet. Den ger, med rätt programvara, tillfälle att experimentera med kursmaterialet på ett sätt som är tidsmässigt överlägset arbete med papper och penna. Den ger också möjlighet att få en belysning av aspekter av kursinnehållet avskalat från kalkyler. Ett virtuell dokument kan också göras individanpassat i viss utsträckning.
För att komplettera kurslitteraturen behövs studiematerial. Detta skall kompensera för sådant som lärarledd undervisning i bästa fall kan ge. Det kan handla om informell ämnesbeskrivning, motiverande förklaringar och exempel, kommentarer om begreppens och resultatens "egentliga" innebörd, prioriteringar av materialet, diskussion om resultatens relevans och användbarhet, diskussion om beräkningsalgoritmer och problemlösningsmetoder, kompletterande exempel, generaliseringar, tillämpningar, svar och lösningar på uppgifter med mera. Det är sådant kompletterande material som kan finnas eller levereras via datorn.
Förutom kompletterande studiematerial kan studenten behöva individuell handledning och studieråd.
Examinationen kan, av säkerhetsskäl, bara i begränsad utsträckning skötas via dator.
Vårt koncept för IT-stödd distansutbildning bör vara utformat så att det i princip skulle kunna användas på vilken som helst av kurserna i vårt vanliga utbud.
Programvara till kursen måste väljas med detta i åtanke. Helst bör kommersiella (existerande) produkter användas. Dels följer sådana med i (eller leder) utvecklingen och det dröjer det (något) längre innan IT-materialet blir antikt, dels brukar det finnas möjlighet att uppdatera materialet utan att göra om hela arbetet.
På samma sätt som studenten måste vara nöjd med sin datormiljö, så har vi vår UNIX-baserade miljö. Basen för lärarnas arbete med distansutbildning måste vara denna miljö. Detta kan innebära ytterligare tekniska begränsningar som vi måste klargöra för oss själva och för deltagarna i en distanskurs.
Institutionen måste således precisera en lägsta datornivå (maskinprestanda, mjukvarutillgång) under vilken det inte är möjligt (eller vettigt) att följa en distanskurs. De som ligger över denna nivå skall å andra sidan kunna följa kursen, även om allt material kanske inte är bekvämt tillgängligt. Studenterna måste få klara besked om vilka tekniska krav de måste uppfylla för att vi skall kunna kommunicera med dem och omvänt.
En beskrivning av lägsta datornivå kan kompletteras med en rekommenderad eller önskvärd (högre) nivå. Man kan till exempel vilja rekommendera en webbläsare med viss prestanda eller någon bestämd mjukvara för att hantera matematiska formler. Det är troligt att sådana rekommendationer leder till att studenter uttrycker önskemål om att få sådan mjukvara till förmånliga villkor, särskilt om tillgång till den är nödvändig för att tillgodogöra sig viktiga eller roliga delar av studiematerialet. Institutionen kan inte på egen hand tillmötesgå sådan önskemål. Därför måste önskemålen antingen tillbakavisas eller också måste institutionen öppna ett samarbete med en mjukvaruproducent. I det senare alternativet behövs förmodligen ett stöd (juridiskt, ekonomiskt) från universitetet.
Följande krav bör (inledningsvis) ställas på programvaran som skall användas:
Ett virtuellt dokument kan också erbjuda individanpassning; om mer hjälp behövs för att följa t.ex. en härledning kan detta erbjudas via en länk eller ett pop-up-fönster.
Eftersom datorn har en enastående förmåga att korrekt genomföra rutinuppgifter i samband med kalkyler kan den användas för att experimentera med kursinnehållet och belysa speciella aspekter avskalade från kalkyler. Det senare momentet behöver nödvändigtvis inte innebära ett aktivt deltagande från studentens sida. Sådana moment kan presenteras i form av t.ex. Maple work sheets. Det experimenterande momentet, som utan tvekan är det svåraste att realisera i praktiken, men möjligen också det viktigaste, kräver ett aktivt deltagande av studenten men fortfarande inte utan ett väsentligt stöd i studiematerialet.
Ett virtuellt dokument bör också kunna erbjuda studenten möjlighet till kunskapskontroll på ett individanpassat sätt. En möjlighet är t.ex. att ge flervalsfrågor med länkar som förklarar möjliga missuppfattningar och som hänvisar till text i kurslitteratur och övningsmaterialet. En annan möjlighet skulle kunna vara att presentera lösta exempel där hela texten inte framträder förrän studenten under vägen besvarar frågor om exemplet.
Å andra sidan har datorn förmåga att fånga uppmärksamheten totalt, t.ex. vid äventyrsspel och för att använda ett matematikprogram för att visualisera lösningar.
För att utnyttja detta och fånga en dimension som ett statiskt (tryckt) dokument inte besitter bör vi försöka använda dynamiska bevis och exempel i vår distanskurs.
Idéen med dessa är att bevisets och exemplets utveckling beror på läsarens verksamhet:
Minimikravet är att läsaren skall kunna visualisera sina resultat på ett enklare sätt en eget ritande.
Det styrda experimenterandet är ett svårt moment att genomföra och vi måste fundera vidare på det.
Det finns absolut ingen anledning att ställa några högre krav på finish på det som studenterna skriver. Tvärtom, studenten skall själv få välja formen för sin kommunikation med oss. Enda villkoret är att vi kan läsa det på vårt standardsystem. Passar snigelpost så skall vi accepterar det.
Vad gäller epost kan vi behöva sätta upp någon standard för hur vissa matematiska egenheter skall noteras. Har studenten någon editor som skriver i HTML, eller något lämpligt ord-och formelbehandlingsprogram, så skall det gå bra.
Detta talar för att det kompletterande studiematerialet skulle delas upp i två delar. En del ligger som en fri nyttighet. Den kan då användas också inom den traditionella utbildningen (om något avsnitt av distanskursen överensstämmer med en reguljär kurs). En annan del förbehålls registrerade studenter. För att hindra (eller reducera) kopiering måste nog denna del innehålla någon examinationskomponent (typ obligatorium eller bonus) eller ha karaktär av personlig kommunikation mellan lärare och student.
Vad brukar studenter på våra vanliga kurser önska? Oftast fler lätta övningar och fler fullständiga lösningar. är det bra om dom får det? Ja - i viss utsträckning, men får studenten för mycket material så går för mycket tid åt att ta del av det och för lite tid blir över för eget arbete. I en distanskurs blir trycket stort att få mer material. För att motverka det måste studenten få regelbundna positiva besked om sina studier och utvecklingsmöjligheter. Ett system med återkommande test- och inlämningsuppgifter med personligt utformade lärarkommentarer behövs. Dessutom bör studiematerialet utformas så att studenten får del av dess olika delar på eget initiativ (on demand). Det bör gälla ner till detaljer i utformningen av det datorbaserade materialet.
Lecturas roll är att ge sammanfattningar av kurboken i lättsam stil, men också att klargöra vad som är viktigast och ge djuplodande inblickar i valda moment. I hennes rolltolkning förkommer exempel som ytterligare belyser Kursbokens text. Aqtivas uppgift är att ge publiken tankeställare att arbeta med och kontrollera dess färdigheter och kunskaper. Till stöd för sin roll har hon så väl dynamiska exempel och övningar som traditionella sådana.
I skådespelet förekommer också birollerna Kommentarer, Historiska nedslag och Utblickar samt statisten Snabbreferens. Det som gör den sistnämnde till statist är att hans roll inte bidrar till att föra pjäsens handling framåt. Birollerna agerar till stöd för de båda huvudaktriserna. Snabbreferens uppgift är att snabbt påminna publiken om satser och definitioner.
Dramat skall regiseras så att de båda huvudrollsinnehavarna kan agera var för sig, men också så att de kan interagera på ett sätt som ger ett djupare innehåll än att se dem hålla monologer.
Regin av skådespelet kommer att bli ett väsentligen mer omfattande
arbete än uppläggningen av en traditionell kurs. Komplexiteten
beror (åter igen) på de "icke-linjära" möjligheter
som ett virtuellt material ger.
Vårt material kommer inte att kunna läsas med full behållning med Microsofts Internet Explorer, eftersom Microsoft frångått www-standarden för html.
Det första experimentet vi gjort är ett försök att illustrera begreppet skalärprodukt och visar hur tekniken med ramar och nya fönster skulle kunna användas. Innehållet är tänkt som en sammanfattning och utblick till tryckt kurslitteratur, men kan även användas självständigt. Detta kan beskådas på adressen
http://www.math.chalmers.se/~jorgen/Distans/AGeom/
Två vidareutvecklingar av tekniken (men inte av innehållet) har gjorts, för att undvika komplicerade träd av filer för presentationen. Gemensamt för dem är att de utnyttjar en manöverpanel i en ram längst ner i fönstret för att styra innehållet i huvudfönstret/fönstren, hädanefter kallat teorifönstret. Detta har först skrivits i latex-kod och sedan konverterats till HTML-kod och bilder med hjälp av programmet latex2html. Den producerade HTML-koden har sedan (på ett enkelt sätt modifierats) för att passa ändamålet.
Den första vidareutvecklingen har en manöverpanel som tillåter styrning genom hela kursinnehållet och kursformalia. Teorifönstrets olika delinnehåll separeras med kraftiga gula linjer. Detta kan beskådas på
http://www.math.chalmers.se/~janalve/DUG/forsok/jorgen/distans/AnalytiskGeometri.html .
I det andra försöket till vidareutveckling hänvisar manöverpanelen bara till en liten del av en tänkt kurs (motsvarande ungefär en föreläsning). Teorifönstret består av två delar för att olika "sidor" skall kunna presenteras samtidigt. Läsaren kan styra i vilken ordning sidorna ska presenteras och kan låsa en av de båda delarna. Tekniken utnyttjar lager. Ett försök att dämpa takten har gjorts genom att "sidorna" rullas fram. Texten är inte relevant för vår tänkta kurs. Resultatet finns på
http://www.chalmers.se/~janalve/DUG/forsok/FL1/FL1top.html .
http://www.math.chalmers.se/~janalve/DUG/forsok/FL1/FL1topA.html .
Det andra experimentet är ett försök att illustrera det vi kallar dynamiska exempel och visar hur tekniken med lager kan användas för att undvika ett risigt träd av olika filer. Innehållet, som är valt på måfå, belyser användandet av Euklides algoritm och teorin för polynom för att bestämma en största gemensam delare till två polynom. Den observante läsaren ser att tekniken med dynamiska exempel sätter pedagogiken på hårda prov. Det genomförda experimentet behärskar inte denna särskilt väl, men illustrerar trots allt idéen med dynamiska exempel och att de är genomförbara med enkla medel. Exemplet kan beskådas på adressen
http://www.maht.chalmers.se/~janalve/DUG/forsok/dynam/dynex1.html
.
1. Grundläggande analytisk
geometri i planet.
1.1. a) Rätvinkliga koordinatsystem, punkter och
deras koordinater.
1.2. a) Räta linjer i planet, ekvationen ax + by
+ c = 0.
1.3. a) Cirklar i planet, ekvationen (x - a)2 + (y - b)2
= r2 .
1.4. a) De trigonometriska grundfunktionerna (sin, cos,
tan) med geometrisk definition.
1.5. a) Transformationer av planets punkter.
1.6. a) Vektorer definierade som translationer, pilar
som markörer för en vektor (inga ekvivalensklasser).
1.7. a) Vinkelräta vektorer.
1.8. a) Vinkeln mellan två vektorer.
1.9. Blandade övningar med svar och/eller lösningar. |
2. Analytisk geometri i rummet
och planet.
2.1. a) Rätvinkliga koordinatsystem, punkter och
deras koordinater.
2.2. a) Vektorer, räkning med vektorer, begreppet
linjärkombination.
2.3. a) Linjers ekvation i parameterform.
2.4. a) Skalärprodukt i rummet och planet (koordinatdefinitionen).
2.5. a) Vinklar mellan vektorer.
2.6. a) Tillämpningar på paralaxberäkning.
2.7. Blandade övningar med svar och/eller lösningar. |
3. Projektioner och normaler.
3.1. a) Ortogonal projektion längs en vektor.
3.2. a) Ekvation för ett plan i normalform.
3.3. a) Ortogonal projektion i ett plan.
3.4. a) Spegling i plan.
3.5. a) Parallellprojektion.
3.6. a) Kortaste avstånd från punkt till cirkel.
3.7. a) Analytisk geometri på sfären - longitud,
latitud.
3.8. Blandade övningar med svar och/eller lösningar.
|
4. Areor och volymer.
4.1. a) Arean av parallellogram och trianglar i planet.
4.2. a) Kryssproduktens definition.
4.3. a) Volymen av en parallellepiped.
4.4. a) Arean och volymen av en cylinder.
4.5. Blandade övningar med svar och/eller lösningar.
|
5. Linjära optimeringsproblem.
5.1. a) Områden i planet definierade av linjära
olikheter.
5.2. a) Ett kostnadsminimeringsproblem med två linjära
olikheter.
5.3. a) Diskussion om existensen av ett minsta värde,
(variation av exemplet).
5.4. a) Ett födoämnesproblem med tre linjära
olikheter.
5.5. a) Omformning av linjära olikheter till linjära
likheter genom införande av slackvariabler.
5.6. Blandade övningar med svar och/eller lösningar. |
|
De huvuduppgifter vi kan se framför oss i arbetet är:
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurslitteratur | |||||||
Föreläsningar | |||||||
Lektioner | |||||||
Komplettering | |||||||
Regi | |||||||
Layout | |||||||
Kontakter | |||||||
Tester |
De flesta momenten måste naturligtvis pågå under hela utvecklingsfasen, men planen bör ange när respektive moment pågår som mest aktivt och slutpunkter för dessa. De flesta momenten måste naturligtvis pågå under hela utvecklingsfasen. Under sommaren 2000 måste vi också ha tillfälle att genomföra modifieringar med anledning av testerna.
Ett genomförande av projektet i enlighet med de intentioner och den ambitionsnivå som framgår av sammanfattningen av gruppens diskussioner ovan skulle enligt våra uppskattningar kräva en en lektors arbetsinsats under ett år.