IT-stödd
distansutbildning i matematik
Syfte
Matematik är ett undervisningsintensivt nybörjarämne vid universitet
och högskolor. Mot bakgrund av detta och diskussionerna om
livslångt och distansoberoende lärande finns det anledning förvänta
ett synnerligt behov av kurser i matematik baserade på flexibelt
lärande.
Projektets övergripande mål har varit att utveckla metoder att
presentera matematik via Internet och samtidigt ta tillvara de nya
pedagogiska möjligheter mediet erbjuder.
För att skaffa oss praktisk erfarenhet och se hur våra pedagogiska
ideér bär har vi utvecklat en 5-poängskurs med titeln
Analytisk geometri med tillämpningar. Kursen är lämplig för
alla som vill påbörja studier i matematik vid universitet och
högskolor, men kan även användas av lärare och studenter vid
gymnasieskolor och av den intresserade allmänheten i stort.
Ambitionen har varit att göra ett heltäckande IT-material till
kursen. Vi har alltså inte gjort ett urval av delar som är enkla att
mediera, utan försökt att undervisa genom att använda
Internet.
Vår förhoppning är att de lärdomar vi vunnit under projektets gång
ska bidra till det nationella kunskapsbyggandet kring matematik och
flexibelt lärande. I synnerhet hoppas vi att erfarenheterna långsiktigt
ska komma dels den ordinarie undervisningen till gagn, dels vara en
inkörsport till framtida arbete med flexibelt lärande i ett livslångt
perspektiv.
Situationen där traditionella metoder möter nya medier kan också bidra
till nya perspektiv på undervisningen och nytänkande vad gäller
metodik.
Tillvägagångssätt
Vårt projekt har varit uppdelat i tre kronologiskt följande faser:
- Initieringsfas
- Produktionsfas
- Realiseringsfas
Initieringsfasen
Den första fasen inleddes februari 1999 och avslutades i maj samma
år, som ett led i naturvetenskaplig
fakultets satsning på IT-stödd distansutbildning. I satsningen har ett
antal institutioner och enheter ingått, däribland matematik.
I anledning av detta bildades en Distansutbildningsgrupp bestående av
tre lärare vid matematiska institutionen vid Göteborgs universitet och
Chalmers. Ingen av oss hade nämnvärd tidigare erfarenhet av Internet som
undervisningsmiljö. Arbetet bestod i diskussion om pedagogiska
möjligheter och tekniska lösningar samt genomförande av experiment i
anslutning till detta.
Gruppen sammanträdde var fjortonde dag för att diskutera pedagogiska
möjligheter och tekniska lösningar i IT-stödd matematikundervisning.
Däremellan gjordes experiment med mediering av ideérna. Vi
undersökte också tidigare genomförda projekt med liknande inriktning.
En rapport över arbetet under denna period, som avslutades i maj 1999,
skickades till naturvetenskaplig fakultet. En elektronisk version
finns på adressen
http://wwww.math.chalmers.se/Math/Grundutb/DUG/Rapporter/.
Vi bestämde oss för att använda webbläsaren Netscape 4 som utgångspunkt för
webbmaterialet. Vid tidpunkten var detta den webbläsare som hade bäst
stöd för dynamisk HTML. Vi byggde en plattform med hjälp av
Java-script för att kunna presentera materialet i enlighet med de
didaktiska principer vi fastslagit.
Produktionsfasen
Under produktionsfasen, som varade under juni 1999 till augusti 2001,
utvecklades materialet till kursen. Det består av ett tryckt
kompendium, föreläsningar, lektioner och övningar på Internet samt ett
virtuellt klassrum. Gruppen bestod nu av två personer och arbetet
genomfördes under en förhållandevis strikt uppdelning av
arbetesuppgifter. Uppgifterna fördelades så att en var ansvarig för
kompendium, föreläsningar och övningar, medan de andre var ansvarig
för lektioner och virtuellt klassrum. Arbetet genomfördes enskilt med
konfererande vid behov.
Framställningen av kompendiet gjordes så att delar av det skulle vara
lätta att mediera för de webbaserade föreläsningarna. Parallellt med
detta, och baserat på dess framställning av stoffet, utvecklades också
de tillhörande lektionerna samt det virtuella klassrummet.
Realiseringsfasen
Projektets realiseringsfas inleddes med att kursen startade
höstterminen 2001. Kursen annonserades i institutionens övriga
kursutbud under våren samma år. Antalet deltagare var maximerat till
30 personer.
Tre lärare vara engagerade för att utföra
undervisning och examination. Undervisningen skedde dels i det
virtuella klassrummet och dels i samband med korrigering av
obligatoriska inlämningsuppgifter som utgjorde en del av
examinationen. Kursen avslutades med en skriftlig tentamen vid
Göteborgs universitet i januari 2002.
Under kursens gång paketerades successivt portioner av det webbaserade
materialet så att det kunde göras tillgängligt utan Internetuppkoppling.
Beskrivning av kursmaterialet
Kursmaterialet består av fyra delar: ett tryckt kompendium samt ett
webbmaterial omfattande föreläsningar, lektioner och övningar. Under
initieringsfasen bestämde vi oss för att de tre förstnämnda skulle
kunna läsas var för sig, men att de skulle utformas så att de till
sammans skulle ge en djupare förståelse av kursstoffet.
Till den kurs vi föresatte oss att genomföra fanns ingen befintlig
kurslitteratur av lämpligt snitt. Ett kompendium avsett för kursen
författades därför med en inriktning som gör den lämplig för
självstudier.
Eftertänksamt arbete med papper och penna är ett viktigt
moment i matematikstudier och arbete vid en datorskärm inbjuder i
allmänhet inte till detta. Ett tryckt alster har också en mer
omedelbar tillgänglighet än virtuella dokument.
Eftersom distansutbildning i huvudsak innebär självstudier måste
litteraturen vara skriven så att studenterna i största möjliga mån kan
tillgodogöra sig den på egen hand.
Kompendietexten är traditionell till sitt innehåll men vi har vinnlagt
oss om att använda ett enkelt språk och införa matematisk terminologi
stegvis. Stor möda har också lagts på illustrationerna. Vår erfarenhet
är att nybörjare i matematik har stora problem att förstå den
traditionella språkdräkt vi använder för matematiska begrepp och
ideér.
För att komplettera kurslitteraturen har ett webbaserat studiematerial
utarbetats. Detta ska kompensera för sådant som lärarledd undervisning
i bästa fall kan ge. Det handlar om informell ämnesbeskrivning,
motiverande förklaringar och exempel, kommentarer om begreppen och
resultatens ''egentliga'' innebörd, prioriteringar av materialet,
diskussion om resultatens relevans och användbarhet, diskussion om
beräkningsalgoritmer och problemlösningsmetoder, kompletterande
exempel, generaliseringar, tillämpningar, svar och lösningar på
uppgifter med mera. Genomgående för det webbaserade materialet är att
stor möda lagts på färgillustrationer som ibland är animerade.
De webbaserade föreläsningarna ger en sammanfattande genomgång av
kursstoffet och klargör samtidigt vad som är viktigast samt ger
djuplodande inblickar i valda moment. Det förekommer exempel som
ytterligare belyser kurslitteraturens text. Läsare kan själv påverka
texten genom att välja t.ex. vilka exempel som ska visas. Till detta
kommer interaktiva inslag för att testa läsarens uppmärksamhet och
förmåga i anslutning till det som presenteras. Varje föreläsning är
uppdelad i sektioner så att läsaren har goda möjligheter att
portionera sin aktivitet.
De webbaserade lektionerna har till uppgift att undervisa i det
praktiska handlaget kring stoffet i kuren. Även de är uppdelade i
mindre sektioner. Varje sådan inleds av en sammanfattande text kring
motsvarande tema i kompendiet. Metoder
illustreras och läsaren får stegvis hjälp med övergång till
självständig problemlösning. För att skapa en sorts dialog med
läsaren och hålla dess uppmärksamhet ges en del av exemplen i
interaktiv form. Varje sektion avslutas med testövningar där läsaren
har möjlighet att testa sin förmåga att hantera det genomgångna
stoffet. Lektionerna innehåller också experimenterande inslag som
läsaren ska utnyttja för att dra egna slutsatser.
Till det webbaserade materialet hör också övningar. De innehåller en
rad uppgifter och har till uppgift att kontrollera att läsaren
tillgodogjort sig innehållet i de tre tidigare beskrivna
komponenterna. Till varje uppgift finns ett tips och ett svar, men
ingen ytterligare hjälp ges.
I utformandet av det webbaserade materialet har vi använt oss av så
kallad dynamisk HTML och Java-applets för att realisera de didaktiska ideér vi haft.
Det tar sig bland annat uttryck i vad vi kallat dynamiska bevis och
aktiva exempel samt individanpassad kunskapskontroll och styrt
experimenterande.
Läsning av webbsidor inbjuder till ett tempofyllt och okoncentrerat
läsande; reflexen att klicka på länkar för att hitta en bättre
presentation av materialet eller se vad som händer sedan tar lätt
överhanden.
För att utnyttja och fånga en dimension som ett statiskt (tryckt)
dokument inte besitter har vi försökt använda dynamiska bevis och, i synnerhet,
aktiva exempel i materialet. Ideén med dessa är att bevisets och
exemplets utveckling beror på läsarens verksamhet. Hela texten är inte
synlig från början utan en första textyta visas med en eller flera
efterföljande frågor. Läsarens respons ges antingen genom
flervalsalternativ eller inmatning med efterföljande klickning. Vid
korrekt svar ersätts frågan med en ny textyta som innehåller beviset
eller exemplets fortsättning och nya efterföljande frågor. Vid
felaktigt svar visar ett nytt fönster en trolig förklaring till
misstaget och hjälp att komma vidare.
Den individanpassade kunskapskontrollen sker genom att läsaren
arbetar med problem i materialet med papper och penna och sedan svarar
genom inmatning. Vid felaktigt svar följer sedan en stegvis hjälp med
en sekvens av frågor och hjälp tills rätt resultat nås.
Genomförandet hösten 2001
Kursen annonserades i kurskatalogen för Göteborgs universitet under
våren 2001. Antagningen är lokal och som förkunskaper krävs utöver
allmän behörighet gymnasiekursen Matematik, kurs E. Söktrycket var ganska
stort. I urval 2 antogs 45 av totalt 106 sökanden. Totalt
registrerades 32 studenter, men 5 anmälde ganska snart avhopp.
Av de 27 som var registrerade var 9 kvinnor. Hittills har 9 (varav 4
kvinnor) fått slutbetyg på kursen.
Tre lärare vid institutionen engagerades för att sköta verksamheten
varav en utsågs till examinator för kursen.
Arbetsuppgifterna fördelades mellan lärarna så att examinator fick
ansvar för utarbetande av de obligatoriska inlämningsuppgifterna under kursens gång
samt den avslutande tentamensskrivningen. De två övriga delade på
ansvaret att sköta kursens webbsida, det virtuella klassrummet samt
kursens elektroniska brevlåda. De trettio studenterna fördelades också
på lärarna, så att varje student fick en lärare att skicka sina
inlämningsuppgifter till.
Vid kursstart fick studenterna ett brev med registreringsformulär och
erbjudande om att köpa kursens kompendium och instruktioner om var de
kunde hitta kursens webbmaterial. Ingen sammandragning med
studenterna skedde under kursens gång. De fick också ett lösenord till
det virtuella klassrummet och en e-brevadress avsedd för personliga
frågor. Varje student tilldelades en personlig lärare, så att varje
lärare hade hand om ungefär tio studenter. Två av lärarna hade ansvar
för att svara på frågor i det virtuella klassrummet och e-brevlådan.
I takt med att kursen framskred paketerades delar av kursen
för nedladdning så att webbmaterialet kunde studeras utan
uppkoppling. En av lärarna (examinator) var ansvarig för
inlämningsuppgifternas utformning.
Under kursens gång skickade lärarna ut sammanlagt fem omgångar med
inlämningsuppgifter till sina studenter. Varje inlämningsuppgift
bestod av cirka fem problem och studenterna hade ungefär två veckor på
sig att lösa dem. Tidsgränsen var ''mjuk'', dvs kunde tänjas efter
behov av varje enskild lärare. Lösningarna skulle vara handskrivna,
dels för att vi inte villa att de skulle lägga tid på att skriva dem
på dator, dels för att vi inte ville underlätta eventuell kopiering
mellan studenter.
De lösta uppgifterna skulle sedan sändas med vanlig post till den personlige
lärararen som i sin tur korrigerade och återsände uppgifterna med
kommentarer. Vi satte som mål att vara så snabba som möjligt med
responsen och att våra kommentarer skulle vara framförallt
uppmuntrande formulerade.
Kursen avslutades med skriftlig tentamen vid Göteborgs universitet då
studenterna måste infinna sig personligen. Kravet för att delta i
tentamen var att samtliga inlämninguppgifter skulle vara lösta på ett
tillfredsställande sätt. Två månader efter första tentamenstillfället
anordnades en omtentamen.
Studenterna kunde ställa frågor i kursens virtuella klassrum. Lärare
skulle svara inom ett dygn, vilket visade sig vara svårt att hålla.
För personliga frågor kunde studenterna också använda sig av kursens
elektroniska brevlåda, där, i skillnad till klassrummet, frågorna inte
blev offentliga.
Efter avslutad kurs inbjöds alla registrerade studenter att besvara en
enkät.
Analys
Vi sände ut 23 enkäter till dem som visat någon form av aktivitet under
kursens gång. Vi fick 13 svar. Det ringa antalet gör det förstås
svårt att dra några säkra slutsatser baserat på svaren.
Av kursenkäten och av våra kontakter i övrigt med studenterna kan man
förstå att huvudmaterialet för studierna har varit kompendiet. Mot
bakgrund av att studenter ofta har stora svårigheter att tillgodogöra
sig akademiska texter i matematik är detta lite förvånande men också
glädjande. Däremot har studenterna nästan inte alls utnyttjat
föreläsningarna på nätet. Det kan bero på att detta material ligger
ganska nära kompendietexten, men det är ändå att beklaga eftersom
föreläsningarna kan användas för snabbgenomgång av materialet och för
repetitioner. Dessutom ger föreläsningarna en hel del exempel som inte
förekommer i kompendiet.
När det gäller nätlektionerna har en del av studenterna utnyttjat dem,
men det har skett i alltför liten utsträckning.
En förklaring till studenternas begränsade utnyttjande av
webbmaterialet kan vara att materialet i sin helhet framstått som
överväldigande stort, framför allt genom att den samlade textmassans
omfång. Mot detta talar å andra sidan att många studenter
överhuvudtaget inte använt webbmaterialet. Att materialet blivit så
stort har å andra sidan att göra med att vi ville göra materialets
olika delar oberoende av varandra. Vi strävade efter att studenten
skulle kunna klara sig med enbart kompendiet, med enbart lektionerna,
med enbart föreläsningarna. Studenterna skulle ha ett fritt val efter
vad som passade dem bäst. Vi avstod medvetet från att rigga materialet
(eller inlämningsuppgifterna) så att studenten skulle vara tvungen att
passera genom vissa utpekade delar av materialet. Vi har alltså ingen
anledning att beklaga att studenterna gjort sina val.
En annan förklaring kan vara att vi inte gjorde något för att tala om
för studenterna hur vi tänkt oss att de skulle använda materialet.
Varje del kursmaterialet var också självständig, så man kan klara sig
genom att bara använda en av delarna även om det mycket att lära genom
att använda dem tillsammans. Studenterna har inte getts något
incitament att använda webbmaterialet. Vi serverade delarna i
kursmaterialet och det var upp till studenterna att själva avgör hur
de skulle utnyttja det.
En annan orsak kan vara att vi har lett in studenterna i en bana där
det webbaserade materialet inte varit huvudsaken.
Inlämningsuppgifterna använde bara sådant som stod i kompendiet och i
våra korrigeringar av uppgifterna hänvisade vi inte till
webbmaterialet. På så sätt kan denna del av kursmaterialet ha kommit att
uppfattats som oväsentligt.
Om man vill vara kritisk kan man säga att det mesta vi producerat i
detta projekt är ett undervisningsmaterial - inte undervisning i
"egentlig mening". Visserligen finns åtskilliga interaktiva inslag i
webbmaterialet, men allt är ju tillverkat i förväg. Här gömmer sig en
fråga: Vad är undervisning? Den entusiastiske föreläsaren, läraren
som diskuterar med en engagerad och frågvis student, studenter som
sliter med ett problem tillsammans med andra studenter - sådant är
viktiga inslag i undervisning. Men viktigast är intressant
undervisningsmaterial, väl avvägda arbetsuppgifter och en
kursuppläggning som gör att studenten känner sig uppmuntrad att gå
vidare.
En viktig intention vi hade från början var att webbmaterialet skulle göras
så att det lätt kunde modifieras. Efteråt kan vi konstatera att vi
inte lyckats med denna avsikt. Det finns en inneboende svårighet i att
presentera matematik på webben eftersom det där är svårt att skriva
matematiska formler.
Under kursens första veckor förekom många avhopp.Den första
inlämningsuppgiften (som endast krävde gymnasiekunskap) besvarades av
21 studenter, medan endast 13 studenter har besvarat huvuddelen av de
övriga fyra inlämningsuppgifterna. Sammanlagt har i dag 8 studenter
klarat kursen.
Orsakerna till avhoppen varierade. Några hann inte med att läsa kursen
som man hade hoppats, några fann kanske materialet mer arbetskrävande än
väntat. Förmodligen har det faktum att kursen ligger utanför det
ordinarie kursutbudet också gjort att den är mer drabbad av
avhopp. Det finns ingen naturlig fortsättning på kursen utöver de
vanliga nybörjarkurserna.
I enstaka fall kan avhoppen berott på att man inte kunde skaffa
sig tillgång till Netscape. Många datoranvändare är omedvetna om vilken
webbläsare man brukar använda. Det är först när problem uppstår som man
får anledning att fästa sig vid denna detalj som i vanliga fall nästan
saknar betydelse, men som i detta sammanhang är helt avgörande.
Till kursen hör också en frågelåda, eller virtuellt klassrum. Den är
utformad som en webbsida och för att få tillträde till den krävs ett
lösenord som vid terminsstarten tilldelades alla registrerade
studenter. Tekniskt är den skriven som ett cgi-script i
programmeringsspråket Perl. I frågelådan kan studenter ställa frågor
och se svaren på dem. Samtliga frågor och svar är tillgängliga för
alla registrerade studenter.
I början av kursen kom det en hel del frågor men frekvensen avtog
ganska snabbt och aktiviteten dog ut helt efter cirka en och en halv
månad. Vi hade inte särskilt stora förhoppningar på att id\'en med
klassrummet skulle fungera tillfredställande. Tekniskt sett gick
allting bra, men det är inte lätt att skriva matematik i textrutor på
webbsidor; man har inte tillgång till de symboler man behöver. Fallet
i frågefrekvens stämmer också tidsmässigt ganska väl med det fall i
svarsfrekvens som inträffade för inlämningsuppgifterna. Kanske kan
detta tolkas som att de tretton som var aktiva efter första omgången
inlämningsuppgifter inte hade något behov att ställa frågor om kursmaterialet.
En viktig anledning till valet av Netscape som webbläsare var att den
gav ett bättre stöd för dynamisk HTML. Så var åtminstone situationen vid
det tillfälle våren 1999 då vi måste träffa vårt val. En annan anledning
var att vi ville göra materialet tillgängligt på institutionens
studentdatorer som har Netscape som standard-läsare.
Det är viktigt att framhålla att valet av webbläsare inte på något sätt
är definitivt. Det material vi har utarbetat kan utan svårigheter
omformas så att det blir användbart för den andra stora webbläsaren på
marknaden, Microsofts Internet Explorer. Materialet är i viss
utsträckning förberett för en sådan omformning. Det är bara fråga om tid
och pengar.
När vi våren 1999 planerade projektet påverkades vi av material vi såg
på nätet. Det fanns många "godbitar" utan inbördes sammanhang. Vi ville
se om det gick att göra en hel kurs och denna ambition beskrev vi i våra
anslagsansökningar. Så här i efterhand kan man undra om de som tog emot
våra ansökningar och markerade ett försiktigt positivt intresse
verkligen läste våra ansökningar. Borde man inte dragit öronen åt sig
när man på sin höjd hade råd att ge hundra- eller tvåhundratusen till
ett miljon-projekt. För oss som utvecklade materialet innebar bristen på
långsiktighet och klarhet beträffande anslagen, att vi under mer än ett
år fick göra ett oerhört omfattande arbete utan att någon lindring i vår
övriga tjänstgöring. För att ha den minsta chans att klara av detta fick
vi begränsa ambitionerna och effektivisera arbetet på ett sätt som inte
alltid var till gagn för kvaliteten.
Slutsatser
Positivt resultat av de aktiva i kursen.
Vid institutionen har vi tidigare erfarenhet av kvällskurser på
kvartsfart för deltidsstudenter. Dessa kurser är nu sedan några år
tillbaka nerlagda på grund av för dåliga tentamensresultat. Våra
förhoppningar vad gäller examinationen av vår nya distanskurs var
därför ganska dämpade. Vi upplever resultatet av de obligatoriska
inlämningsuppgifterna och att elva av trettio antagna studenter
tenterat och blivit godkända som en framgång. En förklaring till att
distanskursen i detta avseende gått bättre än kvällskursena gjorde.
är förmodligen att vi lyckats attrahera studenter med bättre
förutsättningar att klara studierna. Flera av studenterna har
tidigare studerat ämnen på universitetsnivå och i många fall även
matematik.
Vi borde tänkt igenom genomförandet bättre.
Vi gav studenterna fria händer att använda det material vi
producerat. Man kan tycka att detta är en rimlig strategi, men vi
tror att de missat en hel del genom att inte i tillräcklig
utsträckning ta del av det IT-baserade materialet. Vi borde satsat
på att i viss detalj förklara hur vi tänkt att kursdelarna skulle
användas och samspela i studierna. Vårt kursmaterial är ganska
omfångsrikt och det kan ha gett intryck av att vara oöverskådligt
stort. För framtiden bör vi satsa på att guida studenterna genom
materialet t.ex genom att ge veckovisa läsanvisningar.
De inlämningsuppgifter vi gjorde
var så konstruerade att det var fullt tillräckligt att bara använda
kompendiet i studierna. Vi borde konstruerat dem så att alla delar
av kursmaterialet var väsentliga för lösandet av dem.
Arrangementet med tre lärare på kursen med ansvar för vardera tio
studenter fungerade bra.
Vi hade en ganska ambitiös plan när det gällde att korrigera och ge
respons på inlämningsuppgifterna under kursensgång. Studenterna har
uppfattat det som positivt att responsen på deras ansträngningar
varit rask. För att hålla detta är det väsentligt att varje lärare
inte har ansvar för mycket fler än tio studenter.
Borde satsat på lektionerna.
Det samlade kursmaterialet har blivit ganska omfångsrikt för en kurs
på fem poäng. Studenterna har, kanske omedvetet, löst detta genom
att i huvudsak hålla sig till kompendiet. De så kallade
föreläsningarna på nätet ligger ganska nära materialet i
kompendiet, även om det inne håller väsentliga interaktiva
kompletteringar till detta. Det hade förmodligen varit bättre om
dessa delar integrerats med det vi kallar lektioner på nätet.
Till vårt försvar ska sägas att vår ursprungliga tanke var att
integrera de tre delarna av det webbaserade materialet genom att
skapa en sorts regi för det. Det osäkra finansiella läget under
framförallt projekt inledning, tvingade oss emellertid till att göra
en ganska strikt arbetsfördelning, vilket motverkade de ursprungliga
intentionerna.
Borde gjort webbmaterialet mer väsentligt för kursen.
Som tidigare nämnts var texten i kompendiet tillräcklig för att lösa
de inlämningsuppgifter som gavs. Inför tentamen gjordes också några
exempel på tentamensskrivningar som också fokuserade på stoffet i
kompendiet. Å ena sidan kan man tycka att vi varit framgångsrika
med kompendietexten; flera studenter har nått ett bra resultat genom
att bara använda det. Vi hade också som uttalad policy i projektet
att kompendiet skulle utformas varasamt och med tanke på
självstudier. Å andra sidan tror vi att webbmaterialet innehåller
mycket som förenklar och förstärker studiet av kompendietexten. Vi
borde, under genomförandet av kursen, gett studenterna vägledning i
hur vi tänkt att webb-materialet skulle användas och framför allt
gett dem incitament att ta del av det.
Tätare samarbete kring inlämningsuppgifterna.
Inlämningsuppgifterna producerades av examinator, som också hade
ansvar för kompendietexten. Inlämningsuppgifterna cirkulerades sedan
till de två övriga lärare som var engagerade i kursen. Vi borde i
stället tvingat alla lärare att bidra med uppgifter baserade på
olika delar av kursmaterialet.
Den dagliga administrationen av
frågelådan är planeringsmässigt ett problem.
Vår ambition med snabb respons på inlämningsuppgifter och frågor i
det virtuella klassrummet ställer krav på att lärare dagligen kan
avsätta tid för att arbeta med kursen. Framför allt gäller detta
frågelådan. När tre lärare delar kursen betyder det förstås att
tjänstgöringstiden för varje lärare blir litet. Utöver engagemanget
i kursen måste därför lärarna samtidigt vara engagerade i annan
undervisning, administration och forskning. Detta gör att det vissa
dagar eller veckor kan vara svårt att hålla ambitionsnivån.
Sammanfattning
Ett projekt med en IT-stödd distanskurs om 5-poäng i Analytisk geometri har
genomförts på Matematik vid Göteborgs universitet. Kursen har
utvecklats utöver det vanliga kursutbudet och vänder sig till
nybörjare i matematik på universitetsnivå. I projektet har vi utformat
dels ett kompendium, med särskild inriktning på självstudier, dels ett
omfattande webb-material där vi sökt utnyttja de pedagogiska
fördelar webben kan erbjuda.
Kursen gick för första gången hösten 2001
med trettio deltagare varav 13 varit aktiva under större delen av
kursen och 8 klarat den avslutande tentamensskrivningen.
Enligt den enkät vi genomfört har studenterna i huvudsakt hållit sig
till kompendiet i sina studier och endast i mindre utsträckning
utnyttjat det webbaserade materialet. Även om examinationen varit
positiv med tanke på kursformen, tror vi att resultatet kunde varit
bättre om de utnyttjat IT-materialet i sina studier.
Ett misstag vi gjorde var att inte tydligt förklara hur vi tänkt att
studenterna ska utnyttja det ganska omfattande kursmaterialet. Ett
annat var att inte i kursupplägget ge studenterna tillräcklig anledning att inte
enbart hålla sig till kompendiet.
Redovisning av enkatsvar
Teknik
- 1.
- Har Du haft tillgång till dator under kursensgång?
Ja |
Nej |
- 2.
- Om Ja, vilken typ?
PC med Windows |
PC med annat operativsystem |
MAC |
Annan typ av dator |
- 3.
- Har Du kunnat ta del av det webbaserade kursmaterialet?
Ja |
Nej |
- 4.
- För att använda kursmaterialet på webben behövs webbläsaren
Netscape 4. Var detta ett problem för Dig?
Nej, inte alls |
Ja, lite grand |
Ja, ganska mycket |
Ja, väldigt mycket |
- 5.
- För att använda det webbaserade materialet var Du tvungen att
göra vissa inställningar i Netscape 4. Var detta ett problem för Dig?
Nej, inte alls |
Ja, lite grand |
Ja, ganska mycket |
Ja, väldigt mycket |
- 6.
- Hade Du problem av tekniska karaktär med kursmaterialet?
Ja |
Nej |
Om Ja, vilka?
- Gärna stäng-knapp på alla nya fönster.
- Boken saknar index.
- Svar på tänkbara frågor ska finnas.
Studier
- 1.
- Hur många timmar per vecka har Du genomsnittligt ägnat åt kursen (under
den period Du var aktiv) ?
1-5 timmar |
6-10 timmar |
fler än
10 timmar |
- 2.
- Vilka veckodagar studerade Du företrädesvis
måndag - fredag |
lördag - söndag |
inga särskilda dagar |
nästan varje dag |
- 3.
- Vid vilken tidpunkt studerade Du vanligtvis?
på morgonen |
på förmiddagen |
på eftermiddagen |
på kvällen |
på natten |
ingen
särskild tid |
- 4.
- Var har Du huvudsakligen bedrivit Dina studier?
hemma |
på arbetet |
annan plats |
- 5.
- Har Du studerat tillsammans med någon annan?
Ja |
Nej |
Kursmaterialet
Kursmaterialet har bestått dels av ett tryckt kompendium, dels av ett
webbmaterial som varit uppdelat i föreläsningar, lektioner och övningar
(uppgifter med tips och svar).
- 1.
- Har Du skaffat (eller haft tillgång till) kompendiet?
Ja |
Nej |
- 2.
- Har Du laddat ned (delar av) webbmaterialet?
Ja |
Nej |
- 3.
- Hur mycket har Du i Dina studier använt
kompendiet? |
aldrig |
sällan |
ofta |
mycket ofta |
föreläsningarna? |
aldrig |
sällan |
ofta |
mycket ofta |
lektionerna? |
aldrig |
sällan |
ofta |
mycket ofta |
övningarna? |
aldrig |
sällan |
ofta |
mycket ofta |
- 4.
- Vilket är Ditt samlade omdöme om
4lkompendiet? |
|
|
|
|
|
dåligt |
ganska dåligt |
OK |
bra |
mycket bra |
vet ej |
4lföreläsningarna? |
|
|
|
|
|
dåligt |
ganska dåligt |
OK |
bra |
mycket bra |
vet ej |
4llektionerna? |
|
|
|
|
|
dåligt |
ganska dåligt |
OK |
bra |
mycket bra |
vet ej |
4lövningarna? |
|
|
|
|
|
dåligt |
ganska dåligt |
OK |
bra |
mycket bra |
vet ej |
Frågelådan
Till kursen hörde en frågelåda på webben där Du kunde få hjälp med
problem kring kursen.
- 1.
- Har Du tittat på kursens frågelåda någon gång?
Ja |
Nej |
Resten av frågorna under denna rubrik besvaras bara om Du svarat JA på
förra frågan.
- 1.
- Har Du själv ställt någon fråga?
Ja |
Nej |
- 2.
- Om Du svarade NEJ. Vad var den främsta anledningen?
- Jag har inte haft någon riktig fråga.
- Jag hade inte tillgång till Netscape 4.
- Jag tittade för att se om någon frågat om det jag undrade
över. Om inte använde jag lektionerna i stället.
- 3.
- Om Du svarade JA. Var Du nöjd med svaret?
Ja |
Nej |
- 4.
- Om Du svarade NEJ. Vad var den främsta anledningen?
- Jag fick inget svar.
- Svaret var inte tillräckligt.
- 5.
- Har Du några allmänna synpunkter på frågelådan (t.ex något som
bör förbättras)?
Inlämningsuppgifterna
Under kursens gång fick Du fem omgångar med inlämningsuppgifter att
lösa.
- 1.
- Hur många av dessa löste Du (före tentamen den 19 januari)?
- 2.
- I vilken utsträckning tycker Du att de var till hjälp i Dina
studier?
inte alls |
ringa |
något |
mycket |
väldigt mycket |
- 3.
- Hur stor del av Din studietid använde Du för att lösa dem?
nästan ingen |
liten |
cirka hälfen |
mycket |
nästan all |
- 4.
- Vad tycker Du om antalet inlämningsuppgifter?
för många |
ganska många |
lagom |
för få |
alldeles för få |
- 5.
- Vad tycker Du om inlämningsuppgifternas svårighetsgrad?
alldeles för svåra |
ganska svåra |
lagom |
lätta |
alldeles för lätta |
- 6.
- Vad anser Du om den respons Du fick på inlämningsuppgifterna?
Lärarnas kommentarer: |
|
|
|
|
obegripliga |
ganska obegripliga |
till viss hjälp |
|
|
|
ganska upplysande |
mycket upplysande |
|
|
Tiden för respons: |
|
|
|
|
irriterande långsam |
ganska långsam |
OK |
|
|
- 7.
- Besvaras bara om Du inte fullföljde inlämningsuppgifterna. Vad
var främsta orsaken till detta?
- Jag avbröt studierna eftersom miniräknare inte fick användas.
- Jag slutade studera eftersom studievägledaren inte antsåg att
kursen behövdes i min komplettering.
- Tidsbrist.
- Jag lämnade bara int två inlämningsuppgifter. Sedna hade jag
inte tid för kursen.
- Kass bok. Uppgifterna saknade referenser till boken. Boken
ologiskt uppställd.
- Bristande motivation. Jag fick jobb och har studerat tidigare i
fyra år till maskiningenjör.
- Annat att stå i.
Till sist . . .
Har Du några allmänna synpunkter som kan hjälpa oss förbättra
kursen? Alla kommentarer är varmt uppskattade!
- Tillåt miniräknare och formelsamling.
- Tack för en bra kurs!
- Jag tycker ni ska förklara vissa områden lite mera (i
kompendiet). (Ni kanske gjorde det på webben.) Jag tror nämligen att
den som int kan så mycket matematik kan uppleva att förklaringarna
inte alltid tar med alla steg - de får svårigheter att följa med.
- Kursen kräver mycket tid. Jag tycker att man antingen ska göra
inlämningsuppgifterna eller tentan. En distanskurs ska inte kräva
mycket tid tycker jag. Det var intressant att läsa den här kursen,
särskilt mär det gäller kursmaterialet på webben. Men tyvärr gav jag
upp för tiden räckte inte till. Kursen är för tung, tycker jag.
- Tala om författaren på kompendiet!!!!!
- Jag gillade verkligen den här kursen. Det var annorlunda (för
mig) och ''kul''. Jag har knapt varit i kontakt med webbmaterialet
- och detta inte på grund av att jag inte skulle gilla det - utan
för att det heltenkelt inte passade mig (med två småbarn hemma) att
sitta framför datorn. Något jag uppskattade mycket var de trevliga
och uppmuntrande svaren till inlämningsuppgifterna och att svaren
kom så fort (dagen efter). deta stärker motivationen om den skulle
vara dålig.
- Kursen betraktar jag som den lättaste jag läst vid högre
studier. Däremot var detta bra för då har man kunnat
reflektera och har dessutom användning av materialet och kunskaperna
i mitt arbete som lärare. Kur kurs!
- Ett fåtal övningar kunde jag inte få att stämma med facit trots
att jag var övertygad om att jag gjort rätt. Det är otroligt viktigt
att det inte finns sådana fel i materialet.
Jan Alve Svensson
2002-05-17
|