Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
Kurslitteratur: Valda delar av litteratur från tidigare genomgångna kurser inkl.:
Matematik
för lärare, Delta Didaktik. Malmö: Gleerups. Sid. 13-153 och 343-396
(195 sidor), Skott, Jeppe, Jess, Kristine, Hansen, Hans Christian,
& Lundin, Sverker. (2010).
Lärande Skola Bildning
Styrdokument i form av läroplan och aktuella ämnesplaner.
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
I examination ingår
praxisseminarierna (aktiv deltagande och skriftlig
underlag), och
100% närvaro med aktiv deltagande i skolan.
Tidsomfånget för 100 % närvaro definieras som normalarbetstiden för en heltidsanställd lärare vid den enhet
där studenten är VFU-placerad (alltså inte enbart undervisningstiden).
Närvaroblanketten fylls i och skickas in av LLU, helst i elektronisk form (spara filen med studentens namn som namn)
Länk till
VFU-information på GU, där du även hittar närvaroblanketten i högerspalten.
I början av kursen bör minst två
studentrepresentanter utses för att tillsammans med lärarna
genomföra kursutvärderingen. På kursens aktivitet i GUL (
inloggning
via Studentportalen) finns en enkät som används vid
utvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och
studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter
kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs på
speciell blankett.